توسعه 28 مخزن مناطق نفتخیز جنوب موجب رشد 250 هزار بشکه‌ای می‌شود


تهران (پانا) - مدیر امور فنی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به 27 بسته برای توسعه 28 مخزن میادین این منطقه،‌ می‌گوید اجرای این بسته‌ها 250 هزار بشکه به تولید نفت مناطق نفتخیز جنوب افزوده می‌شود و به همین میزان نیز از افت تولید و کاهش برداشت جلوگیری خواهد شد.

توسعه 28 مخزن مناطق نفتخیز جنوب موجب رشد 250 هزار بشکه‌ای می‌شود

تهران (پانا) - مدیر امور فنی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به ۲۷ بسته برای توسعه ۲۸ مخزن میادین این منطقه،‌ می‌گوید اجرای این بسته‌ها ۲۵۰ هزار بشکه به تولید نفت مناطق نفتخیز جنوب افزوده می‌شود و به همین میزان نیز از افت تولید و کاهش برداشت جلوگیری خواهد شد.

«صادق فتح اللهی» با اشاره به این موضوع ادامه داد: از ۳۴ بسته‌ای که برای افزایش و نگهداشت تولید میادین نفتی در مجموعه صنعت نفت تعریف شده،‌ ۲۷ بسته در ۲۸ مخزن به ارزش ۴.۳ میلیارد دلار، مربوط به مناطق نفتخیز جنوب است.

وی افزود:‌ از ۲۷ بسته‌ای که در ۲۸ مخزن در حال پیگیری است، کار اجرایی ۶ بسته با ارزش چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، زمستان ۹۷ با شناسایی پیمانکاران آغاز شده و برخی پیمانکاران کار حفاری را آغاز کرده‌اند.

به گفته فتح اللهی، پیمانکاران سه بسته دیگر نیز روز چهارشنبه هفته گذشته مشخص شده‌اند، ‌ارزش اجرایی این سه بسته سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این بسته‌ها در مخازن مارون۱ و ۴، زیلایی و سیاه مکان در گچساران اجرا خواهد شد و هفته اینده نیز تکلیف چهار بسته دیگر شامل اهواز ۱ و ۴، منصورآباد، مارون ۲ و ۵ و رامین مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: سایر بسته‌ها نیز کارها در حال پیگیری است و احتمال دارد یکی از بسته‌ها به شیوه ترک مناقصه و تشریفات واگذار شود.

مدیر امور فنی مناطق نفتخیز جنوب این بسته‌ها را شامل حفاری ۲۸۳ حلقه حفاری چاه، ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله جریانی،۲۸۳ جاده و ایجاد خطوط انتقال نفت و ایستگاه پمپاژ نفت دانست و گفت:‌ همچنین ۱۵۰ میلیون دلار برای تجهیزات مربوط به گاز و گاز مایع ، ۶۵۰ میلیون دلار برای جمع‌آوری گازهای همراه در آینده و ۲۳ میلیون دلار برای تعمیرات اساسی در نظر گرفته شده است.

فتح اللهی با بیان اینکه برای جمع‌آوری گازهای همراه فعلی در منطقه، قرارداد یک میلیارد دلاری با دو پتروشیمی بسته شده، ‌افزود:‌۶۵۰ میلیون دلاری که در این بسته‌ها گنجانده شده، مربوط به گازهایی است که در آینده تولید می‌شوند و با اینکار در تمام مناطقی که نفت تولید می‌شود گاز همراه جمع‌آوری خواهد شد.

وی توضیح داد:‌ موضوع مقابله با آلودگی خاک نیز در دستور کار قرار دارد و سعی شده آلودگی به حداقل برسد و تمام پسماندها حفاری جمع‌آوری شود که اینکار هزینه حفاری را تا ۱۵ درصد بالا برده است.

این مقام مسئول، توجه ویژه به ساخت داخل در اجرای پروژه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بسیاری از کالاها منع خرید از خارج دارد تا با اینکار تولید داخلی رونق گیرد. در این مسیر نیز پیش پرداخت‌ها به پیمانکاران اصلی به شرطی صورت می‌گیرد که قرارداد اجرایی تنفیذ شده با تولیدکننده داخلی بسته شده باشد.

مدیر امور فنی مناطق نفتخیز جنوب تاکید کرد: با اجرای این بسته‌ها در مجموع ۲۵۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت در مناطق نفتخیز جنوب محقق خواهد شد و به همین میزان نیز از افت تولید جلوگیری می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات