سوریه حاضر به حذف تعرفه برای کالاهای ایرانی نیست/ دمشق باید اولویت تجارت را به ایران بدهد/ مسئولان فضا را برای فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی آماده کنند


سوریه حاضر به حذف تعرفه برای کالاهای ایرانی نیست/  دمشق باید اولویت تجارت را به ایران بدهد/ مسئولان فضا را برای فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی آماده کنند

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: یک کالای مصری بدون تعرفه و پرداخت عوارض گمرکی وارد سوریه می‌شود در حالی که کالای ایرانی حداقل 20 درصد عوارض پرداخت می‌کند. دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما اینجا باید وارد شود و خواستار حذف هرگونه تعرفه برای کالاهای ایرانی باشد زیرا اکنون سوریه هیچ تولیدی ندارد پس لزومی برای اعمال تعرفه بر روی کالاها نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: یک کالای مصری بدون تعرفه و پرداخت عوارض گمرکی وارد سوریه می‌شود در حالی که کالای ایرانی حداقل ۲۰ درصد عوارض پرداخت می‌کند. دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما اینجا باید وارد شود و خواستار حذف هرگونه تعرفه برای کالاهای ایرانی باشد زیرا اکنون سوریه هیچ تولیدی ندارد پس لزومی برای اعمال تعرفه بر روی کالاها نیست.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت حضور صادرکنندگان و صادرات کالای ساخته شده و خدمات فنی – مهندسی به سوریه گفت: ورود به یک بازار آن هم در کشوری که تازه جنگ در آن تمام شده و زیرساخت‌های آن از بین رفته آسان نیست و بایستی علاوه بر حضور فعال تاجران و بخش خصوصی، دولت نیز از آنها حمایت کامل کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به فعالیت‌های اتاق بازرگانی برای حضور در بازار سوریه گفت: به نظر من اتاق بازرگانی عملکرد بسیار خوبی برای حضور در بازار سوریه داشته و جای پای خود را از همان ابتدای کار سفت کرده است. اکنون اتاق ایران یک ساختمان مجهز در دمشق خریداری کرده و یکی از اعضای هیئت رئیسه مسئول مستقیم هماهنگی صادرکنندگان برای حضور در بازار سوریه است.

اتاق بازرگانی ایران افزود: با توجه به موقعیت این کشور بازار سوریه علاوه بر اینکه ظرفیت صادرات کالاهای ساخته شده و اقلام غذایی را دارد در حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز شدیدا نیازمند حضور سرمایه‌گذاران و کارشناسان خارجی است که ما می‌توانیم در این بخش با توجه به مزیت‌هایی که داریم با قدرت ظاهر شویم.

لاهوتی ادامه داد: ما در جنگ سوریه کنار دولت این کشور بودیم و هزینه زیادی بابت آن پرداخت کردیم و اکنون که سازندگی این کشور آغاز شده طبیعی است که سهم مناسبی از بازار آنجا داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که کشورهایی مانند ترکیه و امارات وضعیت به مراتب بهتر و فعال‌تری در سوریه دارند، گفت: این مساله را نباید فراموش کرد که ما تحریم هستیم و نسبت به آن کشورها یک قدم عقب‌تر. در سوریه سیستم بانکی وجود ندارد و از سیستم‌های مالی خارجی نیز نمی‌توانیم استفاده کنیم همانطور که در عراق نیز ما از سیستم بانکی هیچ بهره‌ای نبرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط ما نیاز داریم با استفاده از قدرت دیپلماسی خود فضا را برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی آماده کنیم. نباید فراموش کرد امارات و ترکیه غیرمستقیم علیه دولت سوریه فعالیت می‌کردند اما ما کنار آنها بودیم بنابراین اکنون دولت سوریه باید اولویت را به ما بدهد.

لاهوتی اظهار داشت: سوریه عضو اتحادیه عرب است و اعضای این اتحادیه تفاهم نامه تجارت آزاد دارند بنابراین یک کالای مصری بدون تعرفه و پرداخت عوارض گمرکی وارد سوریه می‌شود در حالی که کالای ایرانی حداقل 20 درصد عوارض پرداخت می‌کند. دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما اینجا باید وارد شود و خواستار حذف هرگونه تعرفه برای کالاهای ایرانی باشد زیرا اکنون سوریه هیچ تولیدی ندارد پس لزومی برای اعمال تعرفه بر روی کالاها نیست. این موضوع را ما دو سال قبل هم گفتیم اما سوریه حاضر به اجرای آن نشد.

وی ادامه داد:‌ حضور در بازار یک کشور خارجی به دو عامل بستگی دارد یکی دیپلماسی و دیگری کیفیت کالاهای صادراتی، رئیس جمهور ترکیه در هر سفر حداقل 100 نفر از فعالان اقتصادی کشور را با خود می‌برد و در تمامی مذاکرات و گفت‌وگوها، آنها در کنار رئیس جمهور هستند. حاکمیت ترکیه به این نتیجه رسیده است که راه پیشرفت کشور حضور بخش خصوصی در کنار دولت است. امروزه کشورها موضوعات کلان سیاسی را منوط به توافق‌های اقتصادی می‌کنند به طوری که اگر در ابتدا مثلا قرارداد احداث فلان نیروگاه یا پل امضا نشود هیچ گونه امتیاز سیاسی داده نخواهد شد. این در حالی است که در کشور ما کاملا بر عکس این موضوع است و سیاست بر روی تصمیمات اقتصادی ارجحیت دارد.

وی تصریح کرد: با وضعیت فعلی شرایط اقتصادی کشور اگر می‌خواهیم در بازار سوریه حضور داشته باشیم بایستی از قدرت سیاسی و دیپلماسی خود استفاده کنیم و در قدم اول تعرفه‌ها را درست کنیم در آن صورت است که تازه در شرایط برابر با سایر کشورهای عربی قرار خواهیم گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟