مقصد نفتکش گریس 1 مدیترانه است


نفتکش گریس 1 بر اساس خواست مالک کشتی با پرچم ایران به سمت مدیترانه حرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: نفتکش گریس ۱ بر اساس خواست مالک کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و با تغییر نام به «آدریان دریا» پس از انجام مقدمات سفر به سمت مدیترانه حرکت خواهد کرد.

جلیل اسلامی با بیان اینکه این کشتی، عصر روز پنجشنبه رفع توقیف و کاپیتان کشتی و ۳ نفر از کارکنان آن نیز صبح دیروز آزاد شدند افزود: ۲۵ نفر کارکنان کشتی هستند که با انجام مقدمات سفر از جمله سوخت گیری، سفر خود را آغاز می‌کنند و درخواست امریکا برای توقیف مجدد کشتی تأثیری در حکم دادگاه جبل الطارق نداشته است.
وی گفت: این کشتی اصالت روسی و پرچم پاناما داشت و ۲ میلیون بشکه نفت ایران را حمل می‌کرد.


مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل نیز در این برنامه گفت: امریکا تلاش می‌کند با ابزار‌های گوناگون از جمله فشار اقتصادی و تهدید، فشار زیادی بر جمهوری اسلامی ایران وارد کند تا بر این اساس مسئولان کشورمان محاسبات خود را تغییر دهند و پای میز مذاکره حاضر شوند.
وی افزود: امریکایی‌ها تهدید کرده بودند نمی‌گذارند ایران نفت صادر کند، اما پاسخ خود را به سرعت و قدرت از مسئولان جمهوری اسلامی ایران دریافت کردند.
خوش چشم گفت: اگر سناریوی نوشته شده برای جلوگیری از صادرات نفت ایران با اقدام جبل الطارق در توقیف نفتکش کشورمان به سابقه تبدیل می‌شد متحدان دیگر امریکا نیز این رفتار را تکرار می‌کردند، اما پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران نگذاشت این اتفاق به سابقه تبدیل شود و سیاست امریکایی‌ها منزوی شد.
وی افزود: انگلیسی‌ها نیز در سیاست پیروی از امریکایی‌ها شکست خوردند و افزون بر هزینه‌هایی که با آن روبرو هستند برای خود هزینه ایجاد کردند.
خوش چشم گفت: در این رویداد دستاورد بزرگی نصیب جمهوری اسلامی ایران شد.
وی افزود: امریکا تلاش می‌کند توطئه‌های خود بر ضد کشورمان را با هزینه‌های دیگران انجام دهد.
خوش چشم با بیان اینکه انگلیس فکر نمی‌کرد در مقابل توقیف نفتکش ایران، کشورمان با توقیف نفتکش انگلیسی چنین پاسخی به او دهد گفت: مقاومت فعال ما در ماه‌های اخیر نتیجه بسیار خوبی داده است.
وی افزود: انگلیس اکنون با هزینه‌های بسیاری مانند خروج از اتحادیه اروپا و برگزیت روبرو است و توقیف نفتکش ایرانی هزینه‌های این کشور را افزایش داد.
خوش چشم گفت: انگلیس می‌خواست با این اقدام حمایت امریکایی‌ها را در زمان خروج از برگزیت همراه داشته باشد، اما پس از یک ماه رفتار عاقلانه، نفتکش ایرانی را رفع توقیف کرد.
وی افزود: اگر امریکا و انگلیس این اقدامات را ادامه می‌دادند با واکنش‌های شدید جمهوری اسلامی ایران روبرو می‌شدند.
خوش چشم با بیان اینکه امریکایی‌ها به سیاست خارجی بر پایه زور اعتقاد دارند و از اقدامات خود بر ضد کشورمان دست برنمی دارند گفت: ممکن است امریکایی‌ها برای مقابله با صادرات نفت کشورمان از دیگر متحدان خود نیز بخواهند مانند اقدام انگلیس را تکرار کنند که بعید است کشور دیگری چنین کاری را انجام دهد.
وی افزود: امریکایی‌ها دوره محدودی از فشار‌ها را بر ضد کشورمان در پیش رو دارند که اگر موفق نشوند باید کامل تغییر رویکرد دهند.
خوش چشم گفت: امریکا بیشترین تحریم‌ها را بر ضد کشورمان اعمال می‌کند البته ۴۰ سال است که این تحریم‌ها وجود داشته است.
وی افزود: تحریم‌ها دوره مشخصی دارد و پس از این دوره، فشار‌ها کاهش می‌یابد.
خوش چشم با بیان اینکه قرار نیست تهدید نظامی امریکایی‌ها به حمله تبدیل شود گفت: تهدید امریکایی‌ها دستاویزی برای تغییر تصمیمات مسئولان کشورمان است.
وی افزود: تا زمانی که رویکرد مقاومت فعالمان را ادامه می‌دهیم امریکایی‌ها و متحدان آنان از جمله انگلیس و فرانسه عقب نشینی‌های کوچک، اما پی در پی خواهند داشت و این عقب نشینی‌ها نباید موجب کاهش مقاومت فعال ما شود.
خوش چشم گفت: هدف امریکایی‌ها از تهدید، محدود ساختن و فروپاشی کشورمان است، زیرا آنان هیچگاه در پی حل منازعه نبوده اند و کسانی که در سال‌های گذشته اعتقاد داشتند حل منازعه با امریکا با گفتگو امکان پذیر است اکنون متوجه شده اند امریکایی‌ها در پی حل منازعه نیستند.


حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: جمهوری اسلامی ایران زمان برجام و پس از آن با طرف‌های غربی مدارای زیادی داشت و این موجب شد طرف‌های مقابل احساس کنند اقدام نکردن ایران از موضع ضعف و ناتوانی است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با اتمام حجت و صبوری یک ساله پس از خروج امریکا از برجام وارد مقاومت فعال شد.
ذوالنوری گفت: غربی‌ها بار‌ها در منطقه خلیج فارس تخلف می‌کردند و ایران از این تخلفات چشم پوشی می‌کرد، اما پس از توقیف بدون دلیل و زورگویانه نفتکش کشورمان دیگر نسبت به تخلفان آن‌ها در منطقه چشم پوشی نمی‌کنیم.
وی افزود: در برجام مسئولان ما فکر می‌کردند طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل می‌کنند، در نتیجه همه تعهدات خود را اجرا کردند، اما پس از بد عهدی غربی‌ها ما نیز تعهدات خود را کاهش دادیم.
ذوالنوری گفت: اکنون نیز اگر انگلیس یا هر کشور دیگر در منطقه تحت پوشش امنیتی ما تخلفی کند با قدرت با آن برخورد می‌کنیم و آن‌ها بدانند دوران تسامح و چشم پوشی گذشته است.
وی افزود: امریکایی‌ها می‌خواستند با توقیف نفتکش ایران، موضع مقتدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماجرای ارسال نامه رئیس جمهور امریکا به وسیله نخست وزیر ژاپن و سرنگونی پهپادشان را تلافی کنند.
ذوالنوری گفت: انگلیس باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کند، زیرا بدترین دوران این کشور زمان کنونی است که به عنوان مجری منافع امریکایی‌ها فعالیت می‌کند.
وی افزود: انگلیس باید با جمهوری اسلامی ایران تعامل داشته باشد و به تعهدات خود در برجام عمل کند.
ذوالنوری اضافه کرد: اگر کشور‌های مقابل ما از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به توقیف نفتکش کشورمان درس نگیرند در حوزه‌های دیگر نیز از حقوق ملت ایران با مقاومت فعال دفاع خواهیم کرد.
وی گفت:: کشتی نفت کش ایران در آب‌های اسپانیا توقیف شد و ما این موضوع را به اطلاع دادگاه جبل الطارق رساندیم.
حامد سروری معاون پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی نیز در این برنامه گفت: امریکا رویکرد فشار حداکثری بر کشورمان را آغاز کرده است و انگلیس و فرانسه نیز آن را همراهی می‌کنند که ایران را تسلیم کنند، اما موفق نشدند.
وی افزود: پس از این شکست، امریکا به سمت ناامن کردن تردد کشتی‌های ایرانی رفت که اگر پاسخ این اقدام را نمی‌دادیم موجب بروز رویداد‌های مشابهی می‌شد.
سروری گفت: در تاریخ، تحقیر اینگونه انگلیس بی سابقه بوده است و جمهوری اسلامی ایران توانست در ماجرای توقیف نفتکش کشورمان امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را تحقیر و ورق را به نفع کشورمان برگرداند.
وی افزود: رویکرد ایستادگی فعال که از ماه‌های گذشته آغاز شد با فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند نه جنگ و نه مذاکره؛ جواب داده است.
سروری گفت: امریکا در مقابل ایستادگی فعال ما ضربه حیثیتی خورده و اقتدار این کشور به گونه‌ای خدشه دار شده است که حتی کشور کوچک جبل الطارق نیز امریکایی‌ها را جدی نمی‌گیرد.
وی افزود: سرنگونی پهپاد امریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی ادبیات رژیم سعودی را نسبت به ایران تغییر داد و امارات را به سمت ایران کشاند.
سروری گفت: ائتلافی که امریکایی‌ها می‌خواستند بر ضد ایران در منطقه ایجاد کنند شکست خورد.
وی اضافه کرد: بر اساس نظرسنجی پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی ۹۵ درصد مردم از ساقط کردن پهپاد امریکایی احساس غرور و عزت کردند و ۶۴ درصد مردم نیز توقیف کشتی انگلیسی را منطقی و اقتدارآفرین دانستند.
سروری گفت: ۹۰ درصد مردم اظهارات ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن پهپاد کشورمان را دروغ دانستند.
وی افزود: رویکرد جدید دولت و عملکرد رئیس بانک مرکزی در چند ماه اخیر نشان داد ابزار‌های فشار حداکثر امریکا با راه حل‌های داخلی ناکارآمد می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در