ازدواج‌هایی که به درک خورشید ولایت عظمی کمک می‌کند


ازدواج‌هایی که به درک خورشید ولایت عظمی کمک می‌کند

حجت‌الاسلام حائری‌پور با بیان‌اینکه دینداری و اخلاق دو معیار اصلی ازدواج در جامعه منتظر و زمینه‌ساز ظهور است، گفت: مراد از اخلاق صرفاً برخورد زیبا و یا گشاده‌رویی با همسر نیست بلکه مجموعه‌ای از فضایل انسانی را شامل می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: اول ذی الحجه سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیرمومنان(ع) و حضرت زهرای مرضیه(س) آغاز هفته ازدواج است، از این رو، به دلیل فرا رسیدن این هفته و به منظور بررسی ملاک های ازدواج در جامعه منتظر و معتقد به ظهور منجی(عج)، با حجت الاسلام والمسلمین «محمدمهدی حائری پور»، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مباحث مهدوی گفت وگویی ترتیب داده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

اصلی ترین معیارهای ازدواج در جامعه منتظر که خود را آماده درک خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) می کند، چیست؟

درباره معیارهای ازدواج در تعابیر نبوی(ص) به صراحت بیان شده که ملاک اصلی برای این سنت یکی دینداری است و دیگری اخلاق، یعنی اگر جوانی برای خواستگاری اقدام کرد و درباره دین و اخلاق او به جمع بندی رسیدید تقاضایش را بپذیرید.

مهمترین معیار ازدواج در جامعه شیعی که منتظر امام زمان(عج) است تا ایشان را یاری کند، مسئله دینداری و اخلاق فرد است یعنی آنچه که می تواند یک زوج را هم‌کفو کند، این دو مولفه است، البته معیارهایی نظیر تفاهم فکری فرهنگی هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

توجه به این دو ویژگی و انتخاب و ازدواج بر اساس آنها، چه تاثیری در تحقق سبک زندگی منتظرانه دارد؟

وقتی معیار در ازدواج، دینداری و اخلاق باشد می توان امیدوار بود که زوج در مسیر نزدیکی به امام عصر(عج) و آمادگی برای یاری حضرت(عج) چه در عصر ظهور و چه در زمان غیبت قرار بگیرند، یعنی در مسیر زندگی مورد رضای امام مهدی(عج) حرکت کنند.

چراکه در روایات مربوط به امام زمان(عج) و عصر غیبت بر مسئله دینداری و اخلاق تاکید بسیار شده است؛ امام صادق(ع) فرمودند: هر کس دوست دارد از یاران قائم آل محمد(ص) باشد، باید اهل انتظار باشد و بر اساس ورع و پرهیزگاری عمل کرده و اهل اخلاق نیکو باشد.

در این روایت امام صادق(ع) در کنار انتظار، اخلاق و ورع را به عنوان ویژگی اصلی منتظران بیان کرده اند لذا می توان نتیجه گرفت اگر جوانان بخواهند در مسیر انتظار واقعی حرکت کنند باید در مسئله ازدواج این دو معیار را پایه انتخاب قرار دهند.

آراستگی همسران به اخلاق چه تاثیری بر رفتار و سبک زندگی منتظران دارد و چقدر در حرکت به سوی ظهور موثر است؟

مراد از اخلاق صرفا برخورد زیبا و یا گشاده رویی با همسر نیست، اخلاق معنایی فراتر دارد شامل مجموعه ای از فضایل انسانی مثل احسان و نیکی، قدرشناسی، رعایت حقوق دیگران، عدم خیانت به حق الناس و ...

این معنا از اخلاق است که موجب تحقق سبک زندگی منتظرانه می شود.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر آراستگی به اخلاق و معنویت برای درک خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) تاکید کرده اند، معنویت در ازدواج و تشکیل خانواده مهدی باور و مهدی یاور چه نقشی دارد؟

معنویت زائیده دو معیار اخلاق و دینداری است، یعنی اگر در طرف مقابل این دو معیار رصد، ارزیابی و شناخته و بر اساس آن بنیان ازدواج نهاده شود، محصولش زندگی ای فراتر از مادیات خواهد بود طوری که همسران به نیازهای معنوی هم پاسخ دهند.

کسی که اهل دینداری و اخلاق نیکو است می کوشد این دینداری روز به روز تقویت شود و این همان طی سلوک معنوی است؛ یعنی کسی که هر روز برای ارتقای معنوی خود برنامه دارد، روحیه معنوی اش تقویت شده و از این مسیر پله های معنویت را طی کرده و در مسیر حیات مادی نیز طوری حرکت می کند که معنویت اش لطمه نبیند. از دنیا به گونه ای استفاده می کند که به دین و اخلاقش لطمه نخورد.

چه موانعی باعث می شود ازدواج در جامعه منتظر از این ویژگی ها فاصله گرفته و کارکردهایی را که باید، نداشته باشد؟

مهمترین مانع آن است که جوانان درباره ازدواج مطالعه نکرده و دقیق نشوند، اگر هدف از ازدواج را به درستی تبیین کنیم آنگاه جوان در مسیر ترقی و رشد و کمال قرار می گیرد، در غیر این صورت ازدواج صرفاً امری زمینی و پاسخگوی نیازهای غریزی خواهد بود، در حالی که در کنار این پاسخگویی، ازدواج باید نردبان کمال و ترقی باشد.

در روایات وقتی از ازدواج بحث می شود، عامل حفظ نیمی از دین معرفی معرفی می شود یعنی همسرگزینی فرآیند تقویت دینداری و حرکت در مسیر کمال جویی و رشد را ایجاد و تقویت کند.

در این مسیر ندانستن هدف، ممانعت می کند یعنی اینکه جوان نداند قرار است در پی این پیوند چه چیزی رخ دهد.

در روایات است که دو رکعت نماز شخص متاهل بهتر است از 70 رکعت شخص مجرد؛ این مهم موید آن است که جوانان متاهل راه ارتباط شان با خدا هموار و تقویت می شود وقتی هدف از ازدواج این تقویت بود، رهاوردها هم کیفی تر خواهد بود وگرنه سبب ترقی انسان نمی شود.

امید است همه تلاش کنند ازدواج معنوی و آسمانی توام با اهداف الهی و فارغ از تکلف ها و سنن اشتباه در جامعه منتظر رایج و تاخیرها از مسیر این سنت حسنه برداشته شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)