اتمام حج به لقای امام(عج) است/ ولایت‌پذیری، مصلحت‌بردار نیست


اتمام حج به لقای امام(عج) است/ ولایت‌پذیری، مصلحت‌بردار نیست

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان‌اینکه بنابر روایات اتمام حج به لقای امام(عج) است، گفت: نمی‌شود انسان به حج برود و اعتقاد به ولی خدا نداشته باشد. ولایت تنها آموزه‌ای است که مصلحت‌بردار نیست و به اقتضای شرایط تغییر نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان: مناسک حج یکی از پایه ها و ارکان دین مبین اسلام محسوب می شود که بر هر مسلمانی واجب است در صورت برخورداری از استطاعت لازم در آن شرکت کند. البته براساس روایات، حج واقعی حجی است که با لقای امام همراه باشد، به جهت حضور در دوران غیبت امام زمان(عج) در گفت وگو با حجت‌الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت شرایط حج واقعی در عصر غیبت را بررسی کرده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

چه رابطه‌ای میان امام و حج برقرار است؟

حج مناسکی برای ملاقات با امام(ع) است، خداوند در قرآن به حضرت ابراهیم می فرماید: «وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ؛ و مردم را دعوت عمومی به حج کن؛ تا پیاده و سواره بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری بسوی تو بیایند».

حج مقدمه‌ای برای حضور نزد معصوم و اعلام بیعت و وفاداری با حجت خداوند است لذا در طول تاریخ اگر امام در مکه بودند، مردم خدمت ایشان می رسیدند یا اگر امام در مدینه بودند، مردم بعد از مناسک حج به خدمت ایشان می رسیدند که در روایات متعددی مطرح شده افراد اعلام می‌کردند که به حج رفتند و بعد به خدمت امام رسیدند و فلان مسئله را از امام پرسیدند و یا در طول سفر حج سوالی را از امام پرسیدند.

براساس روایات حج واقعی حجی است که با لقای امام همراه باشد، این به چه معنا است؟

حج دارای مناسکی است که در قبل از اسلام نیز برخی از آنها رواج داشته به طور مثال در دوران جاهلیت طواف وجود داشته است اما اسلام این احکام را امضا و تایید کرد تا مردم بر اساس آن نزد ولی زمان برسند که بر اساس روایات داریم : «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام؛ تمام بودن حجّ به زیارت امام است» یعنی زمانی حج تمام می شود که حتماً انسان نزد ولی خدا برسد.

حال که در دوران غیبت امام زمان(عج) هستیم این ملاقات جهت اتمام مناسک حج چگونه انجام می شود؟

در زمان فعلی که دوران غیبت امام زمان (عج) است باید بدانیم که ایشان همه ساله در مراسم حج شرکت می کنند و بر اساس روایات «یَرَوْنَهُ وَلا یَعْرِفُونَهُ؛ مردم حضرت را می‌بیند اما نمی شناسند» لذا ملاقات ظاهری در ایام حج با امام مهدی (عج) ممکن و میسر نیست ولی انسان باید بداند که حجش زمانی کامل می شود که ولی زمان از او راضی باشد و انسان حج را مهدوی برگزار می کند.

آیا جایز است که انسان در طول سفر حج برای دیدار با امام زمان (عج) تلاش کند؟

هیچ دستور دینی برای تلاش جهت ملاقات با امام زمان (عج) وجود ندارد و باید بدانیم که امام را نمی بینیم اما ایشان ما را می بیند. راه ما برای ملاقات با امام عصر (عج) بسته است اما اگر امام اجازه دهد افراد می توانند ایشان را مشاهده کنند لذا هیچ زمانی به منتظران و حجاج توصیه نمی شود که در سفر حج به دنبال امام زمان (عج) بگردند زیرا انسان در هر کجای جهان که باشد ایشان ما را می بیند، حرف‌های ما را می‌شنود و کارهای ما را مشاهده می کند.

در روایت داریم که امام مهدی (عج) همه ساله در روز عرفه در صحرای عرفات حضور دارند اما این میزان حاجی در آن سرزمین ایشان را نمی بینند. حجاج باید بدانند در سرزمین عرفات در حالی در حال نفس کشیدن هستند که امام زمان (عج) نیز در آن سرزمین حضور دارند لذا نباید کاری کنند که ولی خدا از اعمالشان ناراضی باشد.

نمی شود انسان به حج برود و اعتقاد به ولی خدا نداشته باشد یعنی در نظام فکری حاجی باید ولایت، دارای ارزش و جایگاه بسیار بالایی باشد.

حج افرادی که به امام زمان خود اعتقاد ندارند و نسبت به ولایت بی اعتقاد هستند، چگونه است؟

حج زمانی مقبول است که انسان اعتقاد به ولی خدا داشته باشد، مگر داعشی ها و وهابی ها حج انجام نمی دهند، حج آن ها فاقد ارزش و اعتبار است زیرا اعتقاد به امام ندارند.

در روایت داریم: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ ؛ اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز و زکات و روزه و حج و ولایت» که ولایت از تمامی آنها مهم تر است و مفتاح و کلید قبولی آنها محسوب می شود. در ادامه این روایت آمده: «لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‌ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ؛ هیچ یک آنها آن گونه که ولایت مطرح شده است مطرح نگشته است» یعنی این میزان که خداوند به ولایت تاکید کرده است به چیزهای دیگر تاکید نکرده است لذا ولایت تنها آموزه ای است که انسان باید بداند مصلحت بردار نیست.

مصلحت بردار نبودن ولایت به چه معنا است؟

باید توجه داشت افرادی به حج می روند که استطاعت مالی دارند یا در مسافرت افراد نماز را شکسته می خوانند، یعنی احکام بسته به شرایط در بخش‌هایی کم و زیاد می‌شود، اما ولایت پذیری تنها آموزه ای است که به طور مثال فرد نمی‌تواند بگوید در سفر هستم و یا به دلیل فقر میزان آن را تغییر دهد برای همین روح حاکم بر تمام دین و مناسک آن ولایت است.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس