ترامپ: ریاست جمهوری برای من 5 میلیارد دلار ضرر داشته است/ کاهش قیمت نفت با وحشت از رکود اقتصادی/ واردات برنج همچنان ممنوع/ هم‌آوایی عجیب کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و گروه‌بهمن


ترامپ: ریاست جمهوری برای من 5 میلیارد دلار ضرر داشته است/ کاهش قیمت نفت با وحشت از رکود اقتصادی/ واردات برنج همچنان ممنوع/ هم‌آوایی عجیب کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و گروه‌بهمن

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 4 میلیون و 180 هزار تومان، اونس همچنان بالاتر از 1500 دلار معامله می‌شود، ثبات نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی، ورود شش میلیارد و 680 میلیون یورو به سامانه نیما، قیمت بلیت هواپیما از شهریور ارزان می‌شود و زمان واریز یارانه 45 هزار و 500 تومانی مرداد 98 را در بر دارد.

ترامپ: ریاست جمهوری برای من 5 میلیارد دلار ضرر داشته است/ کاهش قیمت نفت با وحشت از رکود اقتصادی/ واردات برنج همچنان ممنوع/ هم‌آوایی عجیب کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و گروه‌بهمنهر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، اونس همچنان بالاتر از ۱۵۰۰ دلار معامله می‌شود، ثبات نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی، ورود شش میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو به سامانه نیما، قیمت بلیت هواپیما از شهریور ارزان می‌شود و زمان واریز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی مرداد ۹۸ را در بر دارد.

ترامپ: ریاست جمهوری برای من ۵ میلیارد دلار ضرر داشته است

ان‌بی‌سی: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اظهار کرد که پست ریاست جمهوری باعث شده وی میلیارد ها دلار برای استخدام وکلا جهت دفاع از خود در دادگاه‌های مختلف هزینه کند. رییس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: در صورتی که وکلا بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند وی اهمیتی به میزان پول صرف شده نمی دهد. ترامپ گفت: آنها برای من سه تا پنج میلیارد دلار هزینه داشته‌اند، اما می‌دانید؟ من اهمیتی نمیدهم. وقتی شما ثروتمند هستید، پولی که خرج شده اهمیتی ندارد. صحت مبالغ صرف شده قابل اثبات نیستند زیرا رییس جمهور آمریکا هنوز داده‌های اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرده است. ترامپ همچنین در طی سخنرانی خود در پنسیلوانیا از اینکه هیچ کس به فروش ۶۰ میلیون دلاری کتاب باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا توجهی ندارد، شکایت کرده بود. به عقیده وی، هیچ کس در تاریخ چنین پول زیادی از نوشتن یک کتاب به دست نیاورده است.

چین: هرگونه اقدام تعرفه‌ای آمریکا را تلافی سختی می‌کنیم

چین اعلام کرده در صورتی که آمریکا بخواهد روی کالاهای چینی به ارزش 300 میلیارد دلار تعرفه 10 درصد اعلام کند هر گونه تصمیم در حاشیه اجلاس G20 با دونالد ترامپ را کنار گذاشته و اقدامات تلافی‌جویانه سختی خواهد کرد. پیش از این دونالد ترامپ اعلام کرده بود که در حاشیه اجلاس جی20 با رئیس جمهور چین توافق کردیم که در سطح گسترده‌ای محصولات کشاورزی آمریکا را وارد کنند، اما چین به تازگی واردات محصولات کشاورزی که در آمریکا به عمل میاید را ممنوع کرده و قرار است روی آنها تعرفه اعمال کند. روز گذشته رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند که دونالد ترامپ در دیدار با شیزوآبه به صورت رسمی از وی درخواست کرده که ژاپن محصولات کشاورزی آمریکا را وارد کند اما هنوز دولت ژاپن در این باره تصمیم نگرفته است.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان

در معاملات روز پنج شنبه، بر اساس اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. هر سکه یک گرمی، به قیمت ۹۷۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۱۶ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۸۰۴ هزار تومان رسید.

اونس همچنان بالاتر از ۱۵۰۰ دلار معامله می‌شود

روز پنج شنبه در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا کاهش اندک ۱۰ سنتی را نسبت به روز گذشته تجربه کرد و به قیمت ۱۵۱۶ دلار معامله شد. قیمت فلز زرد روز قبل در کمترین زمان ۱۵۰۷ و در بیشترین زمان ۱۵۲۳ دلار به فروش رفت. قیمت این فلز گرانبها دیروز نسبت به یک ماه گذشته ۱۱۰ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۳۴۱ دلار افزایش داشت. در گروه سایر فلزات گرانبها هم هر اونس نقره به قیمت ۱۷ دلار و ۱۹ سنت افزایش داشت و فلزات گرانبهایپالادیوم و رادیوم افزایش‌هایی به ترتیب ۱۴ و ۵۰ دلار را تجربه کردند، اما فلز پلاتینیوم کاهش ۸ دلاری داشت. خبرگزاری رویترز نوشت: قیمت طلا امروز پنج‌شنبه به دلیل سودگیری سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت‌های روز‌های گذشته اندکی کاهش یافت. سرمایه‌گذاران به دلیل قیمت بالای طلا عرضه خود را در بازار افزایش داده بودند تا سود بیشتری نصیب‌شان شود و این مسئله قیمت طلا را اندکی کاهش داد. قیمت اونس طی روز‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته، هفته گذشته معادل صد دلار در هر اونس رشد کرد و همین عاملی شد تا سرمایه‌گذاران برای گرفتن سود بیشتر عرضه را در بازار افزایش دهند.

ثبات نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی

روز گذشته، به نقل از سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۶۰۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۱۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در آخرین روز هفته، به قیمت ۱۳۱۰۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۳۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

کاهش قیمت نفت با وحشت از رکود اقتصادی

روز پنج‌شنبه ۲۴ مرداد ۹۸، با افزایش غیرمنتظره ذخایر آمریکا و وحشت از رکود اقتصادی جهان در پی معکوس شدن منحنی سود اوراق قرضه آمریکا، قیمت‌های نفت سقوط کرد و به سقوط سنگین شب گذشته خود ادامه داد. تا ساعت ۱۴:۰۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۷۸ سنت یا ۱.۳۱ درصد سقوط کرد و به ۵۸.۷۰ دلار رسید؛ این در حالی است که قیمت نفت برنت در معاملات دیشب هم ۳ درصد سقوط کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا با ۵۴ سنت یا ۰.۹۸ درصد سقوط به ۵۴.۶۹ دلار رسید؛ ضمن اینکه نفت آمریکا هم در معاملات دیشب با سقوط ۳.۳ درصدی روبرو شده بود. بازارهای نفت در چند روز اخیر با نوسانات شدیدی همراه هستند؛ پس از سقوط ۸ درصدی قیمت نفت در روز پنجشنبه گذشته و بازگشت ۴ درصدی در روز جمعه هفته جاری، قیمت نفت برنت در روز سه‌شنبه ۴.۷ درصد جهش کرد، در حالی که در ابتدای معاملات دیروز قیمت نفت آمریکا با جهش ۴ درصدی روبرو شد.

ورود شش میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو به سامانه نیما

بر اساس جدیدترین آمار اتاق بازرگانی تهران، از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا ۲۰ مرداد، شش میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو وارد سامانه نیما شده است. همچنین اتاق بازرگانی آمار عملکرد یک ماهه اخیر را نیز منتشر کرده که بر این اساس، در یک ماه منتهی به ۲۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۸، ارز صادراتی وارد شده به نیما یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو بوده است که در قیاس با ماه قبل از آن، کاهش ۲۴۰ میلیون یورویی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، در یک ماه گذشته حدود «۹۷۰ میلیون یورو» ارز در سامانه نیما برای واردات خریداری شده که این عدد نیز در قیاس با ماه قبل از آن، کاهش حدود ۳۰۰ میلیون یورویی را نشان می‌دهد. سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) از اردیبهشت ۹۷ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد تا شرایطی امن برای خرید و فروش ارز ایجاد کند.

زمان واریز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی مرداد ۹۸

یارانه‌های نقدی ساعت ۲۴ روز شنبه همزمان با ۲۶ مرداد به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. دولت صد و دومین مرحله از پرداخت‌های یارانه نقدی را انجام خواهد داد که همچنان به ازای هر نفر، ۴۵ هزار و۵۰۰ تومان است. به همراه یارانه نقدی، افزایش حداقل مستمری خانوارهای هدف (که شامل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) است) نیز به حساب سرپرستان واریز می‌شود. پرداخت یارانه نقدی به بیش از ۷۸ میلیون ایرانی در ماه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه به همراه دارد که در سال به حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

واردات برنج همچنان ممنوع

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار رعایت ممنوعیت واردات برنج در گمرکات شد.

در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر دژپسند

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

باسلام و احترام

پیرو مذاکرات مطروحه در جلسه ۹۸/۵/۲۰ هیات وزیران در خصوص ضرورت اجرای ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری، خواهشمند است مراتب به گمرکات کشور جهت رعایت این ممنوعیت ابلاغ گردد. با احترام مجدد/ محمدباقر نوبخت

قیمت بلیت هواپیما از شهریور ارزان می‌شود

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که به تازگی نرخ پروازهای داخلی در برخی پروازها تا 800 هزار افزایش یافته است، اظهار کرد: ساختار قیمت‌گذاری در جدول دامنه نرخ بلیت هواپیما تغییر می‌کند. این تغییر بر اساس فصول، نیاز، تقاضا و عرضه انجام خواهد شد که به این ترتیب انحراف معیار دامنه تغییر را کاهش می‌دهیم. وی با بیان این‌که مردم دیگر احساس نخواهند کرد بلیت هواپیما در برخی مسیرها افزایش می‌یابد، افزود: قیمت بلیت هواپیما از شهریور امسال کاهش می‌یابد.

هم‌آوایی عجیب کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و گروه‌بهمن

در اتفاقی عجیب سه شرکت کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و گروه‌بهمن، قیمت کارخانه‌ای برخی محصولات خود را به نحوی افزایش داده‌اند که بین ۲.۵ تا ۷۳ میلیون تومان بیشتر از قیمت همین خودروها در بازار آزاد است. به گزارش ایسنا، جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت کرمان موتور هر دستگاه "جکS۵ اتوماتیک" را ۲۹۹ میلیون تومان یعنی ۲۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت این خودرو در بازار آزاد در اختیار مشتری قرار می‌دهد. شرکت مدیران خودرو هم، قیمت کارخانه هر دستگاه "چری‌تیگو۷ IE" را ۴۳۷ میلیون تومان تعیین کرده که ۷۳ میلیون تومان بیشتر از قیمت کنونی این خودرو در بازار است. این شرکت تقریبا برای همه محصولات خود این روند را حفظ کرده و قیمت برخی تولیداتش بین ۳۷ تا ۷۳ میلیون تومان بیشتر از نرخ کنونی بازار شده است. گروه بهمن هم برای برخی محصولات خود چنین روندی را در پیش گرفته‌ است. مثلا این شرکت هر دستگاه وانت کارا دو کابین را ۹۶ میلیون تومان می‌فروشد که حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت بازار آن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو