مدیریت بناهای تاریخی هرات به شهرداری واگذار می‌شود


مدیریت بناهای تاریخی هرات به شهرداری واگذار می‌شود

شهردار هرات گفت: برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی در هرات مدیریت آنها به شهرداری واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، هرات پایتخت فرهنگی افغانستان که بیش از 850 بنای مهم تاریخی را از دوره تیموریان و صفویان در خود جای داده در معرض بی توجهی قرار داشته و بارها نیز فرهنگیان و مسوولان اطلاعات وفرهنگ هرات نیز از تخریب این بناهای مهم تاریخی از حکومت گلایه کردند.

رئیس جمهور افغانستان پس از بررسی این گلایه‌ها فرهنگیان دستور داده تا برای حفاظت و مرمت از بناهای تاریخی، مدیریت آنها به شهرداری این شهر واگذار شود.

«غلام حضرت مشفق» شهردار هرات در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: پس از دستور رئیس جمهور افغانستان مبنی بر حمایت و حفاظت از بناهای تاریخی در هرات تاکنون مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات این بناها را به شهرداری تحویل نداده است.

وی تاکید کرد: مسوولان اطلاعات وفرهنگ هرات اعلام کردند که شهرداری تنها باید درآمد حاصل از این بناها را جمع آوری کند، که این موضوع برخلاف دستور رئیس جمهور افغانستان است.

مشفق اضافه کرد: اگر حفاظت از بناهای تاریخی هرات هر چه زودتر به اداره شهرداری هرات سپرده شود ساخت و سازهای بی رویه و خلاف قانون بناهای تاریخی در هرات ممنوع خواهد شد.

وی با اشاره به نقشه اساسی شهر هرات که از سوی اداره شهرسازی در سال 1390 تنظیم و در انتظار تایید مقام های مرکزی قراردارد و تاحال اجرائی نشده است گفت: اگر این برنامه اجرائی شود قانون درست شهرسازی ایجاد شده و دیگر ساخت و ساز های بی رویه در مناطق مختلف و مهم در شهر هرات صورت نخواهد گرفت.

شهردار ادامه داد: در حال حاضر شهروندان خلاف قانون و در نیمه‌های شب در مناطق بناهای تاریخی که ساخت و ساز های خود را ادامه داده که چهره شهر و بناهای تاریخی را به گونه وحشتناکی تغییر داده است.

وی تاکید کرد: وضعیت شهر در حال حاضر رو به خرابی و تراکم شهر نشینی در حال افزایس است و با سرازیر شدن آوارگان داخلی و دیگر شهروندان به مرکز شهر فضاهای سبز و کانالهای آبی نیز تخریب شده است و این کار سبب شده تا بهسازی شهر نیز در خطر جدی قرارگیرد.

مشفق خاطرنشان کرد: اگر اداره های مربوطه با اداره شهرداری هرات همکاری کنند و قانون شهری نیز اجرائی شود می‌توان تا سال جدید تغییرات اساسی را برای رشد شهر و انتقال شهروندان به شهرک های اطراف شهر عملی کرد.

سروری رئیس ادراه شهر سازی هرات نیز در این مورد گفت: برنامه نقشه جدید شهر هرات نیز در حال اجرا بوده و در آینده نزدیک نیز این نقشه شهری جدید هرات پس از تایید کابینه افغانستان و رئیس جمهور اجرائی خواهد شد.

وی تاکید کرد: با اجرائی شدن این برنامه هرات چهره جدیدی به خود خواهد گرفت و خدمات زیادی در شهر ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر نیز جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت: براساس دستور رئیس جمهوربرای حفاظت از بناهای تاریخی قراراست تا کمیسیونی ایجاد شود تا بناهای تاریخی را به صورت رسمی از اداره اطلاعات و فرهنگ هرات به اداره شهرداری هرات سپرده شود.

وی بیان داشت: والی هرات نیز دستور داده تا ادارات مربوطه برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی از سوی شهروندان و ساخت و سازهای بی رویه وارد اقدام شوند و در صورت برخورد با افراد متخلف انها به ادارات عدلی و قضایی سپرده خواهند شد.

/انتهای پیام/

مدیریت بناهای تاریخی هرات به شهرداری واگذار می‌شود
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش