روز خبرنگار متفاوتی برای خانواده رسانه‌ای کاشان در باغ پرندگان قمصر


روز خبرنگار متفاوتی برای خانواده رسانه‌ای کاشان در باغ پرندگان قمصر

کاشان- ایرنا- فعالان رسانه‌ای شهرستان کاشان امسال برخلاف آیین‌های برگزار شده در بیشتر نقاط کشور، با قرار گرفتن در جایگاه سخنران در جمعی صمیمی با مسوولان، روز خبرنگار متفاوتی را تجربه کردند.

بیشتر خبرنگاران فعال در نمایندگی خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های نوشتاری شهرستان کاشان به همراه خانواده‌های خود نزدیک به یک هفته پس از ۱۷ مرداد، روز خبرنگار را مهمان آیینی در باغ پرندگان قمصر بودند که پس از بیان خواسته‌ها و دغدغه‌هایشان، در نهایت با سخنرانی فرماندار ویژه کاشان، شهردار، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و یکی از محققان و نویسندگان حوزه علمیه قم و سپس صرف شام در فضایی صمیمی و با نشاط به پایان رسید.

بیمه و معیشت خبرنگاران، ایجاد تشکلی صنفی مانند خانه مطبوعات، ضعف اقتصاد رسانه‌های محلی به دلیل برخوردار نشدن از آگهی‌های دولتی، حمایت مسوولان از تسهیل امر اطلاع‌رسانی و همکاری با خبرنگاران در امر تولید خبر دغدغه همیشگی فعالان رسانه‌ای بود که فرماندار ویژه کاشان در ادامه قول مساعدی برای پیگیری آنها در چارچوب قانون داد.

علی‌اکبر مرتضایی قهرودی، این آیین را فرصتی مغتنم برای قدردانی از تلاش شبانه روزی جامعه اطلاع‌رسانی شهرستان کاشان برشمرد و گفت: آنچه خبرنگار از وقت، دانش و تجربه خود و حتی گاه خطری را برای ایفای رسالت خود می‌پذیرد با آنچه از نظر مادی به دست می‌آورد، قابل مقایسه نیست که این معنایی جز از خود گذشتگی و در راه آگاهی بخشی به جامعه ندارد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت جایگاه خبرنگاران افزود: بخاطر تخصصی بودن، هر کسی نمی‌تواند در این جایگاه قرار بگیرد چرا که غیر از سختی‌های کاری که نیازمند انسان صبوری است، به دانش تخصصی و عمومی نیاز دارد و شخص باید در کنار اینها نسبت به مسائل عمومی و سیاسی روز، ادبیات، تاریخ معاصر و روان‌شناسی هم آشنا باشد تا در تولید و انتقال خبر به درستی عمل کند.

فرماندار ویژه کاشان بر نگاه حمایتی و مثبت دولت تدبیر و امید به فعالیت‌های رسانه‌ای تاکید کرد و اظهار داشت: خبر و رسانه در دوره کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و به چنان جایگاهی رسیده که هم می‌تواند با بیان حقیقت و روشنگری از بروز بسیاری بحران‌ها جلوگیری کند؛ چنان‌که می‌تواند بحران‌آفرین هم باشد.

وی بر ضرورت تداوم نشست‌های خبری ماهانه اشاره کرد و ادامه داد: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی باید با اصحاب رسانه در تعامل کامل باشند و نسبت به انجام رسالت اطلاع‌رسانی و پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و ابهام‌های احتمالی اقدام کنند.

مرتضایی اضافه کرد: دریافت حقیقت از منبع موثق، بررسی صحت و سقم موضوع در حد توان بدون دخالت دادن نظر شخصی و سوم انتقال سریع آن به مخاطب رسالت هر خبرنگار مسوولیت‌پذیر است چرا که صداقت و اعتماد مردم به عنوان سرمایه اصلی فعالان این حرفه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از آیه‌ها، روایت‌ها، حدیث‌ها و شعرهای مرتبط در تولید فرآورده‌خبری مانند گزارش‌ها برای تولید نرم خبر تصریح کرد: خبرنگاران به عنوان بزرگترین ناظران و حافظان حقوق شهروندی می‌توانند انتقادهای سازنده را همواره مطرح کنند اما حضور و بروز آنها نباید به دوره و زمانی خاص محدود شود تا فعالیت‌ها شائبه انگیزه‌های خطی و جناحی به خود بگیرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان نیز در ادامه از تهیه نخستین دانشنامه اصحاب رسانه شهرستان با همکاری فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی در سال آینده خبر داد.

میثم نمکی، توسعه کمی و کیفی رسانه‌ها را جزو دغدغه‌های مسوولان برشمرد و افزود: گوناگونی، پویایی و تولید محتوای اثرگذار در کنار اخلاق‌مداری از سوی رسانه‌ها می‌تواند به مهندسی درست افکار عمومی و حرکت در مسیر پیشرفت کمک کند.

وی توجه به نقش انسجام‌بخشی فرهنگ بومی در این زمینه را مورد اشاره قرار داد و از آمادگی برای راه‌اندازی شورای اندیشه‌ورز رسانه‌ای شهرستان با حضور نمایندگانی از خبرنگاران و برگزاری دوره‌های آموزشی خبر داد.

فرماندار آران‌وبیدگل نیز در آیینی جداگانه با حضور خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: منطقه به جایگاه ویژه‌ای در کشور رسیده که این موفقیت در کنار تلاش سرمایه‌گذاران، با کمک خبرنگاران در امر اطلاع رسانی محقق شده است.

اسماعیل بایبوردی، با تاکید بر ضرورت تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز رسانه‌ای جهت حرکت یکپارچه در مسیر پیشرفت افزود: در کنار رتبه نخست شهرستان آران‌وبیدگل در تولید فرش ماشینی، این شهرستان دارای جاذبه‌های بی‌مانندی در حوزه گردشگری و طبیعت‌گردی است که باید با بیشتر به علاقه‌مندان در داخل و خارج از کشور شناسانده شود.

وی بیان کرد: خبرنگاران عاملان آگاهی و دانایی جامعه هستند که با رویکرد توسعه محور، تعامل سازنده با مسوولان دستگاه‌ها، رعایت اصل امانت‌داری و نقد منصفانه می‌توانند در بهبود شاخص‌های توسعه‌ متوازن منطقه گام بردارند.

چند نفر از خبرنگاران در ادامه این آیین‌ با اهدای لوح تبریک و هدایایی قدردانی شدند.

بر اساس آخرین آمارها چهار هفته نامه، ۶ ماهنامه، یک دوماهنامه تخصصی دانشگاهی، هفت فصلنامه تخصصی دانشگاهی، ۲ فصلنامه تخصصی دانشگاهی و ۱۰ پایگاه خبری و چند خبرگزاری رسمی و پایگاه خبری غیر رسمی در کاشان فعالیت دارند.

۷۴۷۲/۸۱۲۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟