زون بندی منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ به زودی آغاز می شود


زون بندی منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ به زودی آغاز می شود

​تقی زاده گفت: منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ در شهرستان خوسف، اولین منطقه حفاظت شده رسمی خراسان جنوبی است که به زودی زون بندی حفاظتی آن آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در خوسف، «مرتضی تقی زاده»، امروز (24 مرداد) در حاشیه بازدید خبرنگاران از منطقه حفاظت شده تجگ، اظهار داشت: منطقه حفاظت شده تجگ و آرک و گرنگ؛ اولین منطقه حفاظت شده رسمی در استان خراسان جنوبی است که بالغ بر 26 هزار هکتار وسعت دارد.

رئیس محیط زیست شهرستان خوسف با بیان اینکه آرک و گرنگ یکی از بهترین مناطق و کمیاب ترین زیستگاه هایی است که تمام زیستگاه ها همانند قنات، کوه، چشمه، رودخانه، پوشش گیاهی صخره ای، گیاهان دارویی، آبزی، درختان بنه و بادامشک را همزمان با هم دارد، افزود: در قسمت میانه این منطقه که به دشت مشرف می شود، گونه های خاص مرتعی وجود دارد که از خواستگاه گرد و غبار و ریزگردها به شهر جلوگیری می کند که نیاز به حفاظت بیشتری دارد.

تقی زاده در خصوص گونه های جانوری منطقه آرک و گرنگ گفت: گونه جانوری کله بز در این منطقه بیشتر از سایر گونه هاست که نسبت به سال های گذشته رشد جمعیتی آنها بیشتر شده است.

وی از تعداد نیروی کم محیط زیست نسبت به پراکندگی و وسعت شهرستان گلایه کرد و گفت: اگر عشق و علاقه ای در وجود محیط بانان نمی بود، به این حرفه وارد نمی شدند.

رئیس محیط زیست شهرستان خوسف با اشاره به برنامه کم کردن منطقه حفاظت شده تجگ، افزود: برنامه ای برای حذف و اضافه کردن منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ مطرح شده است، و قرار است محدوده ای که در جنوب شرق منطقه تجگ که ارزش حفاظتی خاصی ندارد، کم؛ ولی در قسمت شمال شرق منطقه که پتاسیل هایی در خصوص گونه های گیاهی و جانوری زیادی برای حفاظت دارد، افزوده شود.

تقی زاده بیان کرد: مقدمات تعدیل منطقه حفاظت شده تجگ فراهم و نقشه برداری های لازم شده است که امیدواریم قسمتی از منطقه که در طرح توسعه یافتگی شهر است، حذف و منطقه شمال منطقه که پتانسیل های زیادی دارد، حفاظت شود.

وی پستانداران شاخص آرک و کرنگ را کله بز، قوچ و میش، گربه سانان، گربه وحشی و نمایه های وجودی یوز در قسمتی از خور برشمرد و گفت: نیازمند یکسری زیرساخت ها مانند نصب تله ها هستیم تا وجود یوز ایرانی را در منطقه ثابت کنیم.

رئیس محیط زیست شهرستان خوسف در خصوص مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست، گفت: یکی از اقدامات مهمی که در تمامی کشور صورت می گیرد؛ تهیه طرح های توجیهی و تفصیلی مناطق تحت مدیریت حفاظت شده پارک های ملی و پناهگاه حیات وحش است که منطقه حفاظت شده آرک و کرنگ یکی از اولین و پیش‌روترین مناطقی است، که تغییرات لازم برای زون بندی حفاظتی منطقه انجام و به کار آغاز می شود.

تقی زاده با بیان اینکه با زون بندی منطقه، منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ رسمیت پیدا می کند که بعد از آن اعتبارات شهرستانی و ملی برای آن در نظر گرفته می شود، گفت: با زون بندی منطقه آرک و کرنگ، 20 درصد منطقه امن می شود که نباید در آن نباید عبور و مرور، نمونه برداری و غیره صورت بگیرد.

وی در خصوص کارت همیار محیط زیست، افزود: هم اکنون علاقه مندان به محیط زیست می توانند با مراجعه به سایت محیط زیست برای همیار محیط زیست؛ ثبت نام کرده که بعد از تایید و بررسی کارت همیار محیط زیست برای آنها صادر می شود.

رئیس محیط زیست شهرستان خوسف خطاب به مردم و دوستداران محیط زیست، گفت: مردم در فصل های تخم ریزی و جفت گیری دست از شکار بکشند و از آنجایی که سازمان محیط زیست در راستای بهره برداری عاقلانه به شکار، پروانه شکار را در آبان ماه صادر می کند، علاقه مندان می توانند شکار لازم را در این ماه انجام دهند.

تقی زاده با اشاره به خسارات گرگ ها به گوسفندان و پرندگان به مزارع کشاورزی، گفت: گزارش هایی مبنی بر توزیع دانه های سمی و شکار گرگ ها به محیط زیست رسیده، که با ادامه روند و گزارشات واصله با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.

وی بیان کرد: انجن دارویی رازی با موافقت سازمان محیط زیست از نمونه برداری و سم گیری گونه های آرک و کرنگ به صورت قانونی استفاده خواهند کرد.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی