به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، داریوش اسماعیلی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران که در قالب سفرهای استانی به آذربایجان‌غربی سفر کرده بود در جمع اصحاب رسانه این استان گفت: هم اکنون این سازمان بیش از ۴۰۰۰۰ عضو دارد که ۱۰۰۰۰ عضو آن دارای پروانه اشتغال هستند و بنا داریم برای بهبود وضعیت سازمان و افزایش توان آن، با تغییر قانون سازمان و ارائه آن به مجلس تا مهرماه این مهم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: سفرهای استانی یکی از برنامه‌های نظام مهندسی معدن است و سفر امروز به آذربایجان‌غربی در این راستاست.

وی اضافه کرد: برگزاری جلسه با هیات مدیره‌های استانی، دیدار با استانداران، دیدار با سازمان صنعت، معدن و تجارت و نشست با اعضای سازمان های استانی از اهداف سفرهای استانیست و ما در سفر به آذربایجان‌غربی علاوه بر دیدار با استاندار این استان و جلسه با سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با هیات مدیره استان نیز دیدار و گفت و گو کردیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ادامه داد: هیات مدیره جدید سازمان، برنامه و سند استراتژی بر اساس برنامه ۶ ساله برای نظام مهندسی معدن کشور در حال تدوین دارد و طی ۲ تا ۳ هفته آینده تکمیل خواهدشد و این سند براساس ۳ محور کاری حفظ و صیانت از مواد معدنی و تلاش برای افزایش بهره وری در معادن، هوشمندسازی فعالیت ها از جمله ارتقا پایگاه اینترنتی کشور و ۳۱ سازمان استانی و جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی تدوین شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس تا پایان سال بنا داریم ۳ فعالیت مسئولین فنی، ارجاع کار و پروانه اشتغال را بطور کامل هوشمند و اینترنتی کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه وجود ۱۸۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور، اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار داده است، خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم بخش قابل توجه نقدینگی کشور می‌تواند جذب صنایع معدنی شده و براین اساس تفاهم‌نامه‌ای با ایمیدرو منعقد کرده‌ایم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تصریح کرد: میزان جذب سرمایه در بخش معدن در کل کشور رقمی حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان است که اعتقاد داریم این عدد می تواند تا ۳ یا ۴ برابر افزایش یابد.

وی یکی از همکاری‌های نظام مهندسی معدن با سازمان صمت را واگذاری بازرسی از ۱۸۰۰ معدن کشور با اولویت معادن ذغالی به اعضای سازمان نظام مهندسی برشمرد و افزود: ۷۷ معدن استان آذربایجان‌غربی از جمله معادنیست که بحث بازرسی از آنها به اعضای سازمان واگذار شده ضمن اینکه بررسی طرح‌های اکتشافی و بهره‌برداری بجز ارائه گواهی کشف بطور کامل به‌عهده سازمن نظام مهندسی معدن سپرده شده است.

وی ادامه داد: یکی از دستورهای کار امسال سازمان، برگزاری ۶۰۰ دوره آموزشی برای کارگران معادن خصوصی از جمله ۹۰ دوره برای آموزش رانندگان است که اعتبار آن از سوی ایمیدرو جذب و توسط سازمان انجام خواهدشد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران استان آذربایجان‌غربی را یکی از استان‌ها با پتانسیل بالای معدنی کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: معادنی چون طلا زره شوران و آق دره تکاب و سنگ های تزئینی بخصوص مرمر در این استان وجود دارد با این حال نسبت به پتانسیل موجود در استان صنایع معدنی در بخش صنعت و اشتغال استان سهم کمی‌ داشته است و در این خصوص علاوه بر اکتشاف و استخراج باید فراوری صنایع معدنی هم در استان گسترش یافته و برای این منظور باید از پتانسیل بخش خصوصی کمک گرفته شود.

اسماعیلی در مورد تاثیر تحریم‌ها در صنایع معدنی نیز گفت: خوشبختانه تحریم‌ها تاثیر آنچنانی در این بخش نداشته و کشور در بخش معدن شرایط خوبی در تولید و صادرات دارد و امکان استفاده از تکنولوژی‌های بروز نیز وجوددارد.

اسماعیلی مشکل خام‌فروشی را در صنایع معدنی از جمله مشکلات کشور دانست و اضافه کرد: اهمیت به فرآوری در بخش معدن باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم از طریق آن شاهد ارزآوری و ارزش افزوده بالا برای کشور باشیم ضمن اینکه با تلاش‌های صورت‌گرفته، بحث عدم دریافت مالیات صادرات مواد خام را حذف کردیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد معادن کشور از نوع کوچک است اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد اشتغال در معادن، در معدن‌های کوچک کشور است و باید این معادن بیش از پیش فعال‌تر شوند.

وی به تصویب ایجاد شورای معادن استان‌ها در برنامه ششم جزو اتفاقات خوب برشمرد و افزود: بر این باوریم باید اختیارات بیشتری به شورای معادن استان‌ها محول شود.

اسماعیلی در مورد روند فعلی فارغ‌التحصیلان رشته معدن و سایر رشته‌ها را یکی از اشکالات اساسی بخش آموزشی کشور دانست و خاطر نشان کرد: افزایش فارغ‌التحصیلی باعث کاهش کیفیت آموزش و علمی کشور و کاهش ورود افراد به کارهای تکنسینی شده ضمن اینکه سیل بی‌رویه فارغ‌التحصیلان سبب واگذاری کارهای کارگری به خارجی‌ها شده است و من ادامه روند جذب دانشجو را به صلاح نمی‌دانم زیرا اعتقاد دارم انتقال بیکاران از فارغ‌التحصیلان کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکترا، خیانت به کشور است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اضافه کرد: بدنبال تغییر قانون نظام مهندسی معدن هستیم و نهایتا تا مهرماه، این تغییر را بصورت طرح به مجلس ارائه خواهیم کرد.