ساختار مشخصی برای درمان اعتیاد وجود ندارد


ساختار مشخصی برای درمان اعتیاد وجود ندارد

شهرکرد- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال وبختیاری گفت: نبود یک ساختار مشخص در حوزه درمان یکی از معضلات در سطح استان است.

مجید شیرانی روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متولی درمان در بحث مبارزه با مواد مخدر است، افزود: بهداشت و درمان در حوزه درمان‌های نگهدارنده یا درمان دارویی فعالیت می‌کند.

وی گفت: در مراکز درمان دارویی که ۵ مرکز دولتی و ۵۶ مرکز غیردولتی فعال است سرانه دارویی در نظر گرفته نمی شود و این امر باعث نشت داروی متادون می شود.

به گفته وی ، اعتیاد مشکل و اولویت اصلی کشور است و با روشها و برنامه ریزی های که در سال‌های گذشته در نظر گرفته شده است نمی توان با این معضل مقابله کرد و یا درمان اعتیاد را به پیش برد.

وی گفت:درمان اعتیاد در جامعه نیازمند یک پروتکل سازمان یافته است تا بتوان با همکاری همه ارگان ها در این حوزه فعالیت کرد.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۱۹ کمپ ترک اعتیاد در استان فعال است که یک مرکز از این تعداد خاص زنان است.

معصومه محمدی افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون یکهزار و ۶۶۲ به مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد بهزیستی مراجعه کردند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع ترک اعتیاد و جلوگیری از بازگشت به مواد مخدر از سوی معتادان بهبود یافته ، اظهار داشت: نظارت بر افراد بهبود یافته و ایجاد اشتغال و یا تامین یک سرپناه برای معتادان بی خانمان یک اولویت است.

به گفته وی، در برخی استان ها برای معتادان بهبود یافته بعد از ترک ، یک مکان و سرپناه برای گذراندن شب ها با عنوان گرمخانه در نظر گرفته شده است که راه اندازی این مرکز در استان یک اولویت است.

محمدی با اشاره به اینکه در استان فرهنگ سازی در زمینه فعالیت کمپ ها ترک اعتیاد بسیار ضعیف است، افزود: بیشتر کمپ های ترک اعتیاد به دلیل مقاومت مردم برای فعالیت در داخل شهر و محله ها به خارج از شهر ها و در حاشیه شهر ها سوق داده می شود، که این امر باعث کمرنگ شدن گرایش افراد معتاد و همچنین خانواده آنها برای ترک است.

وی به استیجاری بودن ۱۰۰ درصدی کمپ های ترک اعتیاد استان اشاره کرد و گفت: با تخصیص زمین در شهرها و تامین اعتبار از سوی مدیران کمپ ها و حمایت سازمان بهزیستی می توان مکان های دائمی برای کمپ های ترک اعتیاد در استان راه اندازی کرد.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکل اشتغال معتادان بهبود یافته و تامین ضامن برای دریافت تسهیلات افزود: هر ساله ۵ درصد تسهیلات اشتغالزایی سازمان بهزیستی به معتادان بهبود یافته اعطا می شود که با توجه به تعداد افراد بهبود یافته پشت نوبت دریافت تسهیلات اشتغال و جلوگیری از گرایش مجدد به مصرف مواد مخدر سال گذشته ۱۶ درصد تسهیلات اشتغالزایی بهزیستی استان به معتادان بهبود یافته اختصاص داده شد.

دبیر شوری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت بحث پیشگیری و درمان اعتیاد در کشور افزود: طرح "یاری‌گران زندگی" از مهرماه سالجاری به‌عنوان چهارچوب مبنایی ستاد در حوزه پیشگیری و درمان اجرایی می شود.

سیدقدیر مرتضوی با تاکید براینکه ۲.۸ میلیون نفر از جمعیت کشور مبتلا به اعتیاد هستند ، افزود: ۴۵ درصد جمعیت زندانیان کشور به‌نوعی مربوط به اعتیاد و مواد مخدر است و بالاترین آمار مرگ و میر کشور بعد از تصادفات جاده‌ای به‌واسطه اعتیاد به موادمخدر است.

به گفته وی ، ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها و ۵۵ درصد آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف به دلیل اعتیاد است.

مرتضوی افزود: طرح یاری گران زندگی با هدف کنترل اسیب اجتماعی و اعتیاد با همکاری همه دستگاه های متولی شورای هنگاهنگی مبارزه با مواد مخدر اجرا می شود.

وی به فعالیت انجمن معتادان گمنام در استان از سال ۸۲ اشاره کرد و گفت: ۱۱۶ گروه در استان در این خصوص فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۱۱ گروه خاص آقایان و ۵ گروه زنان با عضویت ۷ هزار نفر فعال است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان چهارمحال و بختیاری گفت: مووسسه کنگره ۶۰ نیز از سال ۹۰ در استان فعال شده و ۶۰۰ نفر عضو این مووسسه است.

مرتضوی افزود: در استان ۱۹ مرکز اقامتی میان‌مدت(کمپ) با مجوز بهزیستی و ۵ مرکز MMT یا دارو درمانی دولتی و ۵۶ مرکز خصوصی در استان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی فعال است.

وی به فعالیت یک مرکز کاهش آسیب برای معتادان پرخطر در سطح استان اشاره کرد و گفت: در این مرکز به معتادانی که به‌صورت تزریقی مواد مصرف می‌کنند خدماتی ارائه می شود.

به گفته وی ، سال گذشته ۳ هزار و ۵۵۵ نفر از خدمات این مرکز بهره مند شدند.

وی افزود: نبود یک ساختار و متولی خاص در حوزه درمان یکی از مشکلات است به گونه ای که بهزیستی به تنهایی مسوول حوزه درمان نیست و باید یک ساختار جامع برای درمان در نظر گرفته شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در ایجاد اشتغال پایدار برای اقشار مختلف به خصوص اقشار آسیب پذیر و در معرض خطر و معتادان بهبود یافته افزود: سال گذشته در حوزه کاهش آسیب اجتماعی با محوریت معتادان بهبود یافته ۴۱۸ نفر از معتادان بهبود یافته آموزش های فنی و حرفه ای را فرا گرفتند.

قهرمان آماره افزود: دوره های آموزشی فنی و حرفه ای به منظور ایجاد اشتغال پایداربرای افراد آسب دیده و در معرض آسیب بیشتر در مناطق پر خطر و زندان ها و ندامتگاه ها برگزار می شود.

وی با اشاره به اهمیت حفظ شان افراد افزود: یکی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال وبختیاری برای نخستین بار در سطح کشور به آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای خاص افراد آسیب دیده و در معرض آسیب در نظر گرفته شده است.

آماره از راه اندازی یک مرکز تخصصی آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای خاص معتادان بهبود یافته در استان خبر داد و گفت: در مراکز فنی وحرفه ای رهگیری و هدایت شغلی نیز وجود دارد، که افراد پس از فرا گرفتن آموزش های فنی وحرفه ای رصد می شوند که توانستند در حرفه و شغلی مشغول فعالیت شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طرح کاج از سال ۹۳ تا کنون در استان اجرا می شود تا در حوزه شناسایی و ارزیابی جامعه هدف و شناسایی علل گرایش کارگران به اعتیاد احصاء و برنامه ریزی شود.

حفیظ الله فاضلی افزود: در ارزیابی های که از این طرح به دست آمده، عوامل روان شناسی، استرسی، شغلی، خشم و یکنواختی کار از مهمترین دلایل گرایش به مواد مخدر در جامعه کارگری است.

وی گفت: هم اکنون ۵۵ خانه بهداشت با فعالیت یک بهبان به نمایندگی از بهداشت و درمان در مراکز تولیدی و صنعتی با جمعیتی بیش از ۵۰ نفر در استان فعال شده است.

فاضلی اظهارداشت: سال گذشته برای اشتغال معتادان بهبود یافته در استان ۸میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در قالب تسهیلات کسب و کار خرد و مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت شد.

وی با اشاره به کاهش ۶۱ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری در استان افزود: ۱۲ درصد تسهیلات مشاغل خانگی استان به افراد بهبوذ یافته اعطا خواهدشد.

این مسوول در چهارمحال و بختیاری نبود یک بانک اطلاعاتی در خصوص امار معتادان بهبود یافته یکی از مشکلات در حوزه پرداخت تسهیلات و خدمات در استان است.

۷۳۶۰/۲۰۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس