انتقاد از هنرمندان عرب برای استفاده از شخصیت‌های کارتونی غربی


انتقاد از هنرمندان عرب برای استفاده از شخصیت‌های کارتونی غربی

فارس نوشت: رئیس هیأت داوران هفتمین جشنواره تئاتر کودک جهان عرب نسبت به استفاده از زبان عامیانه با عبارت‌های رکیک و نامناسب کودکان و همچنین استفاده از شخصیت‌های کارتونی غربیتوسط گروه‌های حاضر در جشنواره انتقاد کرد.

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تئاتر کودک جهان عرب با حضور کامل العبدالجلیل دبیر کل جدید شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب کویت و نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمع کثیری از هنرمندان و دست اندرکاران امور فرهنگی کویت برگزار شد.

در این جشنواره نمایندگانی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، نمایشنامه‌های کودکان را اجرا کردند و از عبدالناصر الزایر پیشکسوت تئاتر کودکان کویت تکریم و تجلیل به عمل آمد.

کمیته ارزشیابی جشنواره هم در پایان ۱۰ روز برگزاری آن توصیه کرد تئاتر کودک دست‌کم گرفته نشود، همچنین این کمیته از گروه‌های شرکت‌کننده خواست ضمن دوری از رفتارهای خشنوت‌آمیز در نمایش‌ها، در ارتقای دیالوگ‌های عربی و تصحیح اصطلاحات این زبان و تلفظ صحیح آن‌ها بکوشند.

هیأت داوران متشکل از سکینه مراد استاد دانشگاه کویت، بنت الهدی المسعدی از تونس، احمد نبیل احمد از مصر و ابراهیم عسیری از عربستان سعودی بود.

در پایان مراسم ضمن معرفی گروه‌های هنری برتر، سکینه مراد رئیس هیأت داوران به نقد و بررسی مشکلات تئاتر کودک در جهان عرب پرداخت.

او گفت: از مهمترین چالش‌های فراروی تئاتر کودک نداشتن متن و نمایشنامه متناسب با گروه‌های سنی کودکان، استفاده از زبان عامیانه با عبارت‌های رکیک و نامناسب و پرهیز از به‌کاربردن زبان عربی فصیح، استفاده از شخصیت‌های کارتونی غربی، بی‌توجهی محتوایی به پیام‌های اخلاقی و تربیتی و تمرکز برجنبه سرگرمی و صحنه‌های خنده‌آور به منظور جلب مخاطب است.

مراد افزود : تئاتر کودک می‌تواند در پرورش شخصیت نسل آینده نقش مؤثری داشته باشد و به همین دلیل باید با برپایی همایش‌ها و کارگاه‌ها، تأسیس بانک نمایشنامه‌های کودک و حمایت از کارگردانان تئاتر کودک و پرهیز از نمایشنامه‌هایی که دارای جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند، در راستای تحقق اهداف گام برداشت.

بر پایه این خبر، کویت در کنار مصر و سوریه از پیشگامان و فعالان هنر تئاتر در سطح جهان عرب با پیشینه بیش از نیم قرن به شمار می‌آید و تنها کشور شورای همکاری خلیج فارس است که در این هنر آثار فنی قابل توجهی ارائه کرده است، هرچند در سالهای اخیر شاهد افت فعالیت‌های هنری‌اش هستیم.

۵۷۲۴۳

کد خبر 1289854

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟