خدمت بخش عمده‌ای از دانشمندان برتر ایرانی


خدمت بخش عمده‌ای از دانشمندان برتر ایرانی

درصد عمده‌ای از دانش آموختگان حوزه پزشکی وارد عرصه‌های مختلف نظام سلامت کشور می‌شوند و پیشرفت‌هایی که طی سنوات گذشته داشته ایم مرهون تلاش‌های این افراد بوده است.

خدمت بخش عمده‌ای از دانشمندان برتر ایرانیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ آقای باقر لاریجانی با اشاره به توسعه علوم پزشکی طی دهه‌های پس از انقلاب و خودکفایی در تربیت نیروی انسانی این حوزه افزود: بسیاری از نفرات برتر حوزه علوم پزشکی در داخل کشور مشغول به کار هستند و تحولات چشمگیری را در طی این سال‌ها در حوزه‌های مختلف علمی ایجاد کرده اند.
وی با بیان اینکه کشور ما در سال‌های پس از انقلاب در تربیت نیروی انسانی نظام سلامت تا حد زیادی به خودکفایی رسیده گفت: این نیرو‌ها پس از تحصیل وارد عرصه‌های مختلف از جمله آموزش، پژوهش و ارائه خدمات شده و با تلاش‌های خود زمینه‌های توسعه کشور در حوزه‌های مختلف را فراهم آورده اند.
آقای لاریجانی با اشاره به توسعه علوم پزشکی طی دهه‌های گذشته گفت: ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی دولتی، ۱۷ دانشکده علوم پزشکی دولتی در کشور تأسیس شده و ۹۳ واحد در دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی را تدریس می‌کنند.
وی ادامه داد: ۶۵ دانشکده پزشکی، ۴۵ دانشکده دندانپزشکی، ۲۵ دانشکده داروسازی، ۱۹۲ دانشکده پرستاری و مامایی در کشور مشغول تربیت دانشجو هستند. در حالی که در اروپا در هر کشور به طور متوسط حدود ۱۰ دانشکده دندانپزشکی وجود دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رشد چشمگیری در توسعه علوم پزشکی طی ۱۰ سال گذشته داشته ایم گفت: در این ۱۰ سال، ۲۱ دانشکده دندانپزشکی، ۳۸ دانشکده پرستاری، ۹ دانشکده پزشکی در کشور تأسیس شده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۴ هزار رشته مقطع علوم پزشکی در کشور داریم گفت: این رشته مقاطع به طور عمده در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و حدود ۲ هزار تا از این رشته مقاطع در ۱۰ سال گذشته راه اندازی شده است.
آقای لاریجانی عنوان کرد: حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و تعداد دانشجویان علوم پزشکی در برخی رشته‌های مورد نیاز کشور در ۱۰ سال گذشته تا ۱۲۰ درصد رشد داشته است.
وی با تأکید براینکه جذب دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی با توجه به نیاز‌های کشور انجام می‌شود و سند برآورد نیروی انسانی نظام سلامت نیز تدوین شده است گفت: اگرچه اکنون نیز وضعیت نیروی انسانی حوزه سلامت در بسیاری از رشته‌ها بهتر از کشور‌های منطقه است، اما با برنامه ریزی که در قالب سند برآورد نیروی انسانی شده، تا سال ۱۴۰۴ از لحاظ شاخص نیروی انسانی حوزه سلامت به نسبت کشور‌های منطقه پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پیشرفت‌های حاصل شده در نظام سلامت را حاصل تلاش‌های استادان و کارکنان این حوزه برشمرد و افزود: همکاران محترم، به ویژه استعداد‌های درخشان و افراد برتر حوزه علوم پزشکی کشور با ورود در نظام ارائه خدمات، آموزش و پژوهش تحولات و دستاورد‌های شگرفی را طی یک دهه گذشته در حوزه سلامت کشور ایجاد کرده اند.
آقای لاریجانی گفت: به رغم آمار‌هایی که گاهی ارائه می‌شود و صحت آن نیز جای بحث دارد، درصد بسیار بالایی از افراد متخصص و استعداد‌های درخشان حوزه علوم پزشکی زندگی خود را وقف خدمت به کشور کرده اند و جهش علمی که طی ۱۰ سال گذشته شاهد آن بوده ایم حاصل تلاش‌های این همکاران در اقصی نقاط کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا