سردار نقدی: حرکت جهادی در ملت ما نهادینه شده است/ خدمت‌رسانی 6 هزار گروه جهادی در سیل


سردار نقدی: حرکت جهادی در ملت ما نهادینه شده است/ خدمت‌رسانی 6 هزار گروه جهادی در سیل

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران گفت: انتظار ما این است که دستگا‌های دولتی افزون بر روش کارمند، مدیر و پیمانکاری از روش رجوع به مردم برای حل مشکل استفاده کنند.

سردار نقدی: حرکت جهادی در ملت ما نهادینه شده است/ خدمت‌رسانی 6 هزار گروه جهادی در سیل
به گزارش فانوس، سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران و داود درودیان مسئول گروه جهادی یونس مهمان شامگاه چهارشنبه در برنامه جهان آرا بودند.

در ابتدای این برنامه که با محوریت بازخوانی چهار دهه خدمت رسانی به مناطق محروم پخش شد، سردار نقدی اظهار کرد: مسئله حرکت جهادی در ملت ما نهادینه شده است و ما کار سختی برای گفتمان همگانی در امور جهادی نداریم.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران ادامه داد: مردم ما در مکتب فاطمی و حسینی (ع) بار آمده‌اند. مردم در حالی که مشکلات اقتصادی دارند، اما انفاق‌ها و کمک‌هایشان به ویژه در ایام محرم هرسال پابرجاست. مشکل ما این است که از این انگیزه‌های والا استفاده نمی‌شود.

او تصریح کرد: باید با به‌کارگیری صحیح نیرو، دیگران را به شوق وا داریم. در این زمینه هم جریان خوبی راه افتاده و گروه‌های کاری به راه افتاده است.

سردار نقدی گفت: دستگاه‌های اداری کشور ما راهشان برای پیشبرد اهداف اداری و بروکراتیک است. متاسفانه روشی به اسم اینکه از مردم برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم در نظام اداری کشور وجود ندارد.

رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین در ادامه سخنانش تصریح کرد: طرح‌های بزرگی در بسیج سازندگی امکان سنجی شده تا انجام دهیم، برای اینکه این ظرفیت عظیم به کار گرفته شود لازم است رده‌های به‌کار گیرنده وجود داشته باشند. در حال حاضر در حال تقسیم کار هستیم تا تمام یگان‌های سپاه را پای کار بیاوریم.

او با اعلام اینکه حدود ۸۰۰ گروه جهادی ورزیده در کشور وجود دارد، گفت: این گروه‌ها به آن پختگی و ورزیدگی رسیدند، اما اغلبِ حدود ۱۲۷۰۰ گروه جهادی موجود ظرفیت بالای تجربی مانند گروه‌های جهادی ورزیده ندارند، بنابراین باید شرایط را برای فعالیت جوانان فراهم کرد.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران ادامه داد: آسان‌ترین کار این است که بگوییم جوانان بیایید با هم فلان کار را انجام دهیم و اتفاقا استقبال می‌کنند. خود جوانان متقاعد می‌شوند و می‌آیند، اما اکنون باید بستر آن فراهم شود.

سردار نقدی افزود: اگر بخواهیم نیروی جوان در بستر کار جهادی قرار گیرد، باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که در همان ابتدا به جوان برنخورد. برخی موارد برای گروه‌های تازه کار قابل تحمل نیست.

رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: انتظار ما این است که دستگا‌های دولتی افزون بر روش کارمند، مدیر و پیمانکاری از روش رجوع به مردم برای حل مشکل استفاده کنند.

در ادامه برنامه داود درودیان مسئول گروه جهادی یونس در سخنانی گفت: بعد از سالیان سال جهان گران مستقیم با رهبری دیدار کردند. در دیداری که با رهبری داشتیم ایشان خشنود بودند و جالب اینکه زمانی که رهبری فرمایشاتشان را بیان کردند گفتند مطالبی را می‌خواستم به شما بگویم که دیدم خودتان به آن توجه دارید.

او با اشاره به دیدار گروه‌های جهادی با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: از جمله نکات بسیار مهم رهبری بحث رسانه بود، اینکه کار‌ها در این حوزه در رسانه‌ها بسیار ضعیف بازتاب داده می‌شود.

درودیان اضافه کرد: رهبری فرمودند در زمینه رسانه کار اندکی انجام می‌شود و در صدا و سیما که این گزارش‌ها که درباره گرو‌های جهادی پخش می‌شود، خوب رسانه‌ای نمی‌شود.

مسئول گروه جهادی یونس بیان کرد: در بحث سیل کمک‌های مردمی را دیدیم. یکی از عواملی که کمک‌های مردم گسیل داده شد این بود که رسانه توجه داشت و توجه آن به کف کار بود، بنابراین برای همه قابل لمس بود.

او یکی از نکات دیگر رهبر معظم انقلاب خطاب به گرو‌های جهادی را گفتمان سازی و واگذاری کار به جوانان بیان کرد و گفت: یکی از مواردی که به آن دقت نشده بحث جوانان است. در دیدار اخیر رهبری یکی از دوستان نکته‌ای در این خصوص و بحث انتخابات مطرح کرد که رهبری فرمودند به سمت جوانان سوق پیدا کنید و باید دولت جوانی بیاید، بنابراین اگر مدیریت‌ها جوان باشد بسیاری از موارد حل می‌شود.

درودیان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار مزبور بحث خودسازی را هم مطرح کردند که انسان وقتی روی جسم خود کار می‌کند با یک دست می‌تواند ۱۰ تا سنگ را بشکند. ایشان همچنین تاکید کردند که اگر روی ذهن و عقاید خود کار کنید ۱۰ برابر کاری که اکنون انجام می‌دهید را می‌توانید انجام دهید.

او با اشاره به اینکه رهبری در بحث جوانان تاکید بسیار داشتند، بیان کرد: به این معنا که حرکت جهادی که قرار است تبدیل یه گفتمان شود را در خانه خود ببرید.

درودیان در ادامه با اشاره به دیگر جزئیات دیدار گروه‌های جهادی با رهبر انقلاب، تصریح کرد: رهبری همچنین بحث گفتمان سازی را مطرح کردند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه سردار نقدی بیان کرد: ۶ هزار گروه جهادی در جریان سیل خدمت رسانی کردند.

همچنین در این برنامه درودیان افزود: رهبری فرمودند ۱۰ تا ۱۵ درصد کل جوانان کشور جزو گروه‌های جهادی هستند و ۸۵ درصد کمبود جوانان در این گروه‌ها داریم و فرمودند که بروید و روی این کار کنید و بحث کمیت و کیفیت با هم باید جلو برود.

او گفت: توان گرو‌های جهادی بالا رفته است، اما از یک زمان به بعد آن رشد لازم را نداشت. یکی از دغدغه‌های گروه‌های جهادی هم همین است.

درودیان تصریح کرد: بسیج سازندگی یک معاونت ذیل سازمان بسیج است، اما گروه‌های جهادی نیاز به تقویت دارند. کسی با اصل ساختار مشکلی ندارد، اما دغدغه این است که وقتی بسیج سازندگی در همین حد بماند شاید گروه‌های جهادی نتوانند رشد کنند.

در بخش دیگری از این برنامه سردار نقدی بیان کرد: خوشبختانه این آسیب شناسی صورت گرفته و قرارگاه سازندگی در حال سازماندهی است که کل سپاه را پشت بسیج سازندگی بیاورد و کار‌های آن انجام شده تا کل ظرفیت سپاه و از آن بخش که این پتانسیل داشته و لازم است برای کمک به بسیج سازندگی استفاده کنیم.

او اعلام کرد که حرکت جدیدی برای تقویت بسیج سازندگی صورت گرفته است که تا چند ماه آینده مردم آن را لمس خواهند کرد.

سردار نقدی با تاکید بر اینکه برای گفتمان و غالب کردن روحیه جهادی لازم است دستگا‌های اجرایی مردم را وارد معادلات کنند، گفت: در بیانیه رهبری درباره گروه‌های جهادی، چند نکته مهم مطرح شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه بیان کرد: از جمله خواسته‌هایی که از جانب رهبری مطرح شده ارتقا کمی و کیفی گرو‌های جهادی بوده و اینکه از کار‌های کوچک غفلت نکنیم.

نقدی، گفتمان سازی و همگانی کردن گفتمان جهادی را از دیگر موارد مورد تاکید رهبری برشمرد و افزود: ایشان همچنین عنوان کردند که جهادی‌ها در عمل باید مشوق دیگران باشند یعنی سعی کنیم رفتاری از خود نشان دهیم که مردم بدانند جهادی بودن چقدر خوب است.

او تصریح کرد: رهبری همچنین در این دیدار تاکید داشتند که محیط فعالیت اردو‌های جهادی باید با تقوا، توجه به خدا و ذکر همراه باشد.

نقدی ترویج فرهنگ کار را از دیگر موارد طرح شده از سوی رهبری خواند و بیان کرد: ایشان همچنین تاکید فرمودند که ارتباط با هم در گرو‌های جهادی و تبادل اطلاعات و تجربه باید صورت گیرد، اما در ادامه با یک انذار گفتند وارد بروکراسی نشویم چرا که این جریان باید مردمی باقی بماند. رهبری همچنین فرمودند که کار‌ها در گروه‌های جهادی باید اطلاع رسانی شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه بیان کرد: خبرنگار باید از جنس گرو‌های جهادی باشد تا در تمام موارد حضور داشته باشد. عموما ظرافت‌های گروه‌های جهادی زمانی اتفاق می‌افتد که خبرنگاران نیستند و حضور ندارد، بنابراین درست رسانه‌ای نمی‌شود. اما در مواردی مانند اربعین خبرنگار خود پیاده روی می‌کند و در دل موضوع قرار دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نیرو‌های دولتی در برخی موارد به حالت اجباری کار را در این حوزه انجام می‌دهند، اما جوانان در گرو‌های جهادی با عشق و جان انجام می‌دهند.

سردار نقدی گفت: در جنگ یک ارتش منظم و نیرو‌های نظامی داشتیم که پای کار بودند. پیروزی‌ها از زمانی شروع شد که فهمیدیم جوانانی هستند که با تمام توان انقلابی کار کنند. همین فرهنگ باعث شد کامیون کامیون کمک در شهر‌ها به مردم کمک شود.

رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین در ادامه یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر در شبکه‌های آبیاری کشور مشکل داریم و ده‌ها هزار کیلومتر نهر خاکی وجود دارد که باید درست شود. پیمانکار چگونه می‌خواهد این‌ها را ساماندهی کند؟ اگر مردم را پای کار بیاوریم ظرف دو سال کار را تمام و حل می‌کنند.

او افزود: ما این کار‌ها را با دستمزد صفر انجام می‌دهیم و می‌توانیم استحصال آب داشته باشیم و کشاورزی ما رونق بگیرد. لازم است یک همراهی راهبردی بین دستگاه‌ها باشد. در این خصوص باید تفکر دیوان سالاری را کنار بگذاریم.

سردار نقدی بیان کرد: اکنون همین کار‌های مهمی که در سطح کوچک در کشور انجام می‌شود را می‌توانیم به دست نیرو‌های جهادی سپرده و آنها را بکارگیریم، آنها اصلا دستمزدی هم نمی‌گیرند.

رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: نیرو‌های جهادی کار‌های پر تعداد و پر حجم و متکثر در کشور را می‌توانند به سرانجام برسانند، اما پیمانکاران از این کار‌ها فرار می‌کنند.

در ادامه این برنامه درودیان بیان کرد: بحث تبادل اطلاعات بین گرو‌های جهادی مورد تاکید رهبری بود. در این بحث قبلا گروه‌ها تبادل اطلاعات می‌کردند، اما اکنون کمرنگ شده و نیاز به تقویت از سوی سازمان بسیج دارد.

او افزود: خدمات ویژه جهاد سازندگی بود که باعث شد قلوب مردم به‌دست آورده شود و گرو‌های تجزیه طلب دشمن شکست خورد. ما باید مردم را از نظام مطالبه گر کنیم، جهاد اداری شدن خود داستان دارد لذا باید مطالبه گری را در بین مردم ترویج داد.

مسئول گروه جهادی یونس در ادامه تصریح کرد: در نقاط محروم محرومیت‌هایی وجود دارد که ممکن است به چشم خیلی‌ها نیاید و مشخص نباشد، اما گروه‌های جهادی به آن پرداخته و آن را حل می‌کنند.

او تصریح کرد: گروه‌های جهادی بسیار دلسوزتر از پیمانکاران کار می‌کنند؛ باید از لحاظ ساختاری به گروه‌های جهادی توجه ویژه‌ای شود.

در ادامه این برنامه سردار نقدی گفت: چند سریال در سال‌های قبل در خصوص گروه‌های جهادی پخش شده، اما کلیشه‌ای بود، بنابراین باید فیلمنامه‌های جذاب نوشته شود. این موارد خیلی سطحی دیده می‌شود.

سردار نقدی مطرح کرد: ظرافت‌هایی بین گرو‌های جهادی و مردم وجود دارد که باید دیده شود لذا خود جهادگران دست به قلم شوند.

رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه محرمیت نسبی است، گفت: محرومیت از ابتدای انقلاب یک چیز بوده و اکنون چیز دیگری است. در ابتدای انقلاب مثلا یک جاده بود که یک ماشین هم از آن رد نمیشد برق و آب هم نداشت، اما اکنون در کوه‌های دوردست ممکن است چنین موقعیت‌هایی باشد و ممکن است برخی روستا‌ها بگویند ما پارک نداریم و اغلب روستا‌ها آب و برق دارند.

سردار نقدی ادامه داد: ریشه حرکت جهادی احساس مسئولیت است، بنابراین همه ما باید احساس مسئولیت کنیم. همه مسؤل هستند و باید در صحنه بیایند، جوانان نیز باید در وارد شوند. ما گفتیم و خواستیم که دولت در حوزه جهادی کمک کند، اما ما هم بیکار نخواهیم نشست.

رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: پیام رهبری در خصوص گروه‌های جهادی یک منشأ و جهش بزرگ و درخشان در کار گروه‌های جهادی خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار