شوخی‌های نویسنده فرانسوی با طبیعت به بازار آمد


شوخی‌های نویسنده فرانسوی با طبیعت به بازار آمد

مهر نوشت: کتاب «چگونه گورخر راه‌راه شد؟» نوشته لئو گراسه با ترجمه کاوه فیض‌اللهی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «چگونه گورخر راه‌راه شد؟ (و سایر داستان‌های داروینی من‌درآوردی)» نوشته لئو گراسه به‌تازگی با ترجمه کاوه فیض‌اللهی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه تاریخ طبیعی»‌ است که این ناشر چاپ می‌کند. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۶ توسط انتشارات پروفایل در لندن چاپ شده است.

مخاطب کتاب پیش رو، در این راهنمای بامزه و البته آموزنده، با پاسخ چنین معماهای تکاملی و واقعیت‌های شگفت‌انگیز دنیای جانوران روبرو می‌شود: چرا زرافه گردنی به این درازی دارد؟ چرا گورخر راه‌راه است؟ چرا گله بوفالوها کمابیش دموکراتیک است اما فیل‌ها دیکتاتوری را ترجیح می‌دهند؟ علت معماری درخشان تپه موریانه‌ها یا پیچیدگی‌های زندگی جنسی کفتارها چیست؟ چرا گورکن عسل‌خوار طوری تکامل یافته که یکی از موثرترین عوامل کشتار جمعی باشد؟...

لئو گراسه طبیعی‌دان ۲۹ ساله فرانسوی است که در رشته‌های زیست‌شناسی تکاملی و روزنامه‌نگاری تحصیل کرده و بیشتر وقت خود را صرف ترویج علم می‌کند. او طی ۵ سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار مشترک یوتیوبی گرد خود جمع کرده که در کانالی به‌نام «زیست‌شناسی کثیف» حضور و تبادل نظر دارند. او در این کانال با نگاه طنز به شگفتی‌های دنیا و زندگی می‌پردازد. او در کتاب پیش‌رو هم با بهره‌گرفتن از جدیدترین پژوهش‌های علمی و مشاهدات خود در علفزارهای آفریقا، مجموعه‌ای از کاوش‌های جالبش را گردآوری کرده است.

از نظر این نویسنده، پدیده‌های طبیعی بسیار پیچیده‌تر از چیزی هستند که به نظر می‌آیند. گراسه در این کتاب به رابطه خاص انسان و زادگاهش در علفزارهای قاره آفریقا (ساوانا) و تاثیر آن بر رفتار و سرنوشت او می‌پردازد. این‌ طبیعی‌دان جوان برای تبیین رازهای رفتار جانوران، دو مقوله زیست‌شناسی تکاملی و تفکر جانبی را در هم آمیخته و نتیجه را با زبانی ساده اما با در نظر گرفتن پیچیدگی صورت مساله بیان کرده است.

کتاب «چگونه گورخر راه‌راه شد؟» ۴ بخش اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از «تکامل در لباس مبدل»، «اسرار رفتار جانوران»، «موجودات استثنایی» و «عامل انسانی». عنوان این کتاب به پژوهش گراسه در دوران دانشجویی‌اش اشاره دارد که موضوعش، الگوی راه‌راه گورخرها و ارتباطش با رفتار آنها بود. گراسه در این پروژه می‌خواست ببیند آیا میان این الگوها و شخصیت گورخرها رابطه‌ای وجود دارد یا خیر. او این کتاب را برای مخاطبان عمومی نوشته است.

این‌کتاب با ۱۷۶ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.

۵۷۲۴۳
کد خبر 1289836

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر بهار + مجموعه اشعار بلند، کوتاه، دو بیتی و شعر نو از شاعران مختلف با موضوع بهار