امسال بیش از 93 تن و 640 کیلوگرم موادمخدر در سیستان و بلوچستان کشف شده است


امسال بیش از 93 تن و 640 کیلوگرم موادمخدر در سیستان و بلوچستان کشف شده است

زاهدان- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 93 تن و 640 کیلوگرم انواع موادمخدر توسط دستگاههای عضو این شورا در استان کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 39 درصد افزایش داشته است.

علی زندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مبارزه با موادمخدر و برخی معضلات و آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک دغدغه اصلی در جامعه مطرح است بطوریکه رهبر معظم انقلاب شخصا در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود کردند و پنج آسیب اولویت‌دار توسط ایشان اعلام شده که یکی از مهمترین کلید واژه‌های این نوع آسیب‌ها، موضوع مبارزه با موادمخدر است.

وی گفت: امروزه بسیاری از منکرات بزرگ اجتماعی از جمله ۵۵ درصد طلاق‌ها و بسیاری از رخدادهای اجتماعی در جامعه نشات گرفته از اعتیاد و موادمخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان افزود: امروز نسل پویای جامعه مورد هدف قرار گرفته‌ و این موضوع علت‌های متفاوتی دارد که مهمترین آن خانواده است یعنی زمانیکه معنویت و ارتباط با والدین در محیط خانواده کمرنگ شود، فرزند گرفتار مشکلاتی از جمله اعتیاد خواهد شد.

وی بیان کرد: بنابر اعلام دفتر سازمان ملل سالانه بیش از ۱۰ هزار تن تریاک در افغانستان تولید می‌شود که این کشور با تولید بیش از ۸۴ درصد تریاک دنیا متاسفانه سیستان و بلوچستان را به سبب موقعیت جغرافیایی در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار داده است.

زندی ادامه داد: این استان با وجود بیش از هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای افغانستان و پاکستان و بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان از معضل حمل و نقل، نگهداری و گاهی ترانزیت موادمخدر متاثر شده است که خوشبختانه با وجود مرزبانان و نیروهای انتظامی غیور و جان برکف و سایر نهادهای امنیتی هم اینک از امنیت خوبی برخوردار و در صدر جدول مبارزه با این ماده خانمانسور قرار گرفته است.

وی گفت: ستاد مبارزه با موادمخدر در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ۲ موضوع را در دستور کار خود قرار داده که هر ۲ در سیستان و بلوچستان اولویت دارند و یکی از موضوعات اینست که در ۱۰ استان کشور به ویژه این استان معتادان متجاهر جمع‌آوری شوند که هزار نفر در مراکز ماده ۱۶ در حال نگهداری و پاکسازی هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان افزود: پیشگیری اولویت دوم این شورا در استان است که در دراز مدت جواب خواهد داد زیرا پیشگیری مقدم بر درمان است.

وی اظهار داشت: برنامه‌های مختلفی در آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها در دستور کار قرار دارد که در فراخور زمان به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهد رسید.

زندی ادامه داد: کلیدواژه اجتماعی شدن مواد مخدر اطلاع‌رسانی و آگاه سازی است زیرا خیلی از افرادی که این مواد را مصرف می‌کنند نسبت به مضرات آن اطلاعی ندارند.

وی تصریح کرد: هم‌افزایی و هم‌گرایی خوبی در زمینه پیشگیری و درمان در سیستان و بلوچستان وجود دارد که امیدواریم آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد به حداقل برسد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور کمیسیون فروش اموال قاچاقچیان استان به ریاست استاندار در سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود.

زندی در باره علت وجود متادون در بازار آزاد گفت: دولت متادون را شیشه‌ای پنج هزار و ۸۴۰ تومان در اختیار مراکز قرار می‌دهد اما در بازار آزاد بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که همین سود مافیایی را راه انداخته است.

وی افزود: مراکز درمان در ۲ حوزه برنامه ریزی می‌شود که یا سازمان بهزیستی مجوز می‌دهد یا دانشگاه علوم پزشکی ولی نظارت علاوه بر این دستگاه‌ها از طریق کمیته نظارت نیز انجام می‌شود که تاکنون در سیستان و بلوچستان فعال نبوده است و بزودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دستگاه قضایی در استان به شدت در زمینه مبارزه با موادمخدر و نشت متادون پیگیر است و به طور جد با این موضوع برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: متادون داروی ترک نیست بلکه داروی کاهش آسیب است.

۹۹۲۳**۶۰۸۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای عکس ناجور نعیمه نظام دوست در ویلای کردان ! / فتوشاپ نیست خودم بودم + فیلم