نان اهری


نان اهری متعلق به اهر در استان آذربایجان شرقی است و به دلیل طعم بسیار خوبی که دارد به سایر نقاط استان نیز منتقل شده است. اگر سفری به آذربایجان شرقی داشته باشید و بخواهید سوغاتی از این استان تهیه کنید، گذشته از صنایع دستی زیبای این استان، با حجمی از نان‌ها و شیرینی‌جات خوشمزه‌ […] نوشته نان اهری اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی...

نان اهری متعلق به اهر در استان آذربایجان شرقی است و به دلیل طعم بسیار خوبی که دارد به سایر نقاط استان نیز منتقل شده است. اگر سفری به آذربایجان شرقی داشته باشید و بخواهید سوغاتی از این استان تهیه کنید، گذشته از صنایع دستی زیبای این استان، با حجمی از نان‌ها و شیرینی‌جات خوشمزه‌ روبرو خواهید شد که هر یک دل هر بیننده‌ای را آب می‌کند. نان اهری از جمله این نان‌های خوشمزه است.آذربایجان شرقی از استان‌های شمال غربی ایران می‌باشد که قدمتی نسبتا طولانی نیز دارد. تاریخ این استان با تاریخ قوم ماد در هم تنیده شده است. این قوم در زمان مهاجرت خود، از بخش‌های غربی و از قسمت آذربایجان وارد ایران شدند. آذربایجان در طول تاریخ نام‌های مختلفی از آتورپاتکان تا آذربایجان به خود گرفته است. از جاذبه‌های طبیعی استان که بگذریم، شهرهای این استان هریک گوشه‌ای از تاریخ آذربایجان و ایران را به نمایش می‌گذارد. از جمله شهرهای تاریخی آذربایجان، شهر اهر است.

این شهر مرکز شهرستان اهر است و بزرگ‌ترین شهر منطقه ارسباران به شمار می‌رود. درباره نام اهر نظرات مختلفی از دوران پیش از اسلام و مهرپرستی تا دوران پس از اسلام وجود دارد. اما آنچه که در تمامی این نظرات مشترک است، آبادانی و رونق این شهر در همه ادوار تاریخی است.شهرستان اهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیدنی‌ای دارد. قلعه جوشین، حمام کردشت، رباط شاه عباسی گویجه بئل، مقبره شیخ شهاب الدین اهری، مسجد جامع و سنگ نبشته سقندل از جاذبه‌های تاریخی و ارتفاعات قوشا داغ، کمتال، تالاب‌های یوسفلو، خرمالو و دیب سیز، از جمله جاذبه‌های طبیعی این شهر به شمار می‌رود. در کنار بازدید از این جاذبه‌ها قطعا به یک خوراکی و نان خوشمزه برای تجدید قوا نیاز خواهید داشت. چه چیزی بهتر از نان اهری؟ نان اهری از جمله سوغات خوشمزه شهر اهر و استان آذربایجان شرقی است. با اینکه این نان در بیشتر مغازه‌ها به فروش می‌رسد اما پخت آن در منزل لطف دیگری دارد. در ادامه مواد لازم برای پخت این نان و طرز تهیه آن را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه نان اهری عبارتند از:
– ۶۰۰ گرم آرد
– ۱۸۰ و یا ۴/۳ لیوان روغن مایع
– ۱۶۰ گرم ماست پر چرب
– ۲۸۰ گرم نثار( می‌توانید به جای آن از ۱۸۰ گرم پودر شکر قهوه‌ای استفاده کنید)
– ۲ عدد تخم مرغ
– ۲ قاشق سوپخوری زنجبیل
– ۸/۱ قاشق سوپخوری وانیل
– ۱ قاشق مربا خوری بکینگ پودر
– ۱ قاشق چایخوری سرکه سفید
مواد لازم برای رومال نان اهری:
– زرده تخم مرغ
– ۱ قاشق روغن
– ۱ قاشق مربا خوری شیره انگور
– کمی زعفران دم شده

نان اهری

طرز تهیه و پخت نان اهری
برای پخت نان اهری ابتدا پودر قند، وانیل، و تخم مرغ را حدود ۱۰ دقیقه هم می‌زنیم. این کار را باید تا زمانی که این مخلوط سفید و کشدار شود، ادامه دهیم. سپس بکینگ پودر و ماست را با هم مخلوط کرده و آن را به ترکیب تخم مرغ و پودر قند و وانیل اضافه می‌کنیم. حال نوبت روغن است که به مواد اضافه کرده و هم بزنیم. سپس سرکه را به آرامی اضافه می‌کنیم. همزن را خاموش کرده و آرد و زنجبیل را به مخلوط‌ خود اضافه کرده و کمی هم می‌زنیم تا مواد باهم ترکیب شوند. روی ظرف و خمیر را با کیسه پوشانده و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا استراحت کند. پس از ۲ ساعت فر را روشن کرده و درجه آن را روی ۲۰۰ می‌گذاریم. خمیر را از یخچال در می‌آوریم. روی محل کار کمی آرد می‌پاشیم. سپس گلوله‌ای حدودا ۱۰۰ گرمی از خمیر را جدا کرده، کمی به آن ضربه می‌زنیم تا حباب‌های داخل آن خارج شوند. پس از آن خمیر را به قطر ۱ سانت باز کرده و با کاتر آن را ۱۰ سانت قالب خواهیم زد. سینی مورد نظر خود را آرد پاشی کرده و پس از اینکه خمیرها را رومال زدیم، آن‌ها را درون سینی چیده و در نهایت با چنگال روی خمیر یک بعلاوه کشیده و سینی را داخل فر قرار می‌دهیم. پس از حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه نان اهری ما آماده خواهد بود.
هنگام تهیه خمیر نان اهری، خیلی با خمیر بازی نکنید زیرا این کار باعث خشک شدن خمیر می‌شود. خمیر را ورز ندهید و در صورت امکان مواد خود را وزن کنید. اگر روی خمیر خود ترک دیدید، نگران نباشید این ترک هنگام پخت از بین خواهد رفت.
منبع:سیتی پدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری