اراده سیاسی برای حفظ محیط زیست دریای خزر وجود ندارد


اراده سیاسی برای حفظ محیط زیست دریای خزر وجود ندارد

ساری - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: کنوانسیون تهران تاکنون به تعارف گذشته و به جایی نرسیده و هر کشور حاشیه دریای خزر بدون توجه به محیط زیست هر بلایی خواستند بر سردریای خزر آورده‌اند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا ، عیسی کلانتری روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز دریای خزردر بابلسر گفت: متاسفانه کشورهای حاشیه خزر با روش های ۱۰۰ سال پیش در دریای خزر اکتشاف و انتقال نفت ، بهره برداری دریا و استفاده اقتصادی می‌کنند که امروز نتیجه آن انباشت آلودگی و پسماند در درون دریا و سواحل آن شده است.

به گفته او علاوه بر این به تالاب‌های حاشیه خزر نیز مثل یک زائده مضر نگاه می کنیم و این موضوع باعث شد زیست حیوانات در دریا خزر محدود و تهدید شود.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: امروز دریای خزر به مقصد اصلی سموم کشاورزی کشورهای حاشیه تبدیل شده است و هیچکدام قدمی برای جلوگیری از این موضوع نگرفتیم و نمی گیریم و وضع دریای خزر روزبه‌روز بدتر خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزاری همایش‌ها و نشست‌های متعدد را تاکنون برای حفظ دریای خزر «بی نتیجه و بی حاصل» دانست و افزود: گویا عزم جدی برای اجرای کنوانسوین حفاظت محیط زیست تهران برای همه ما وجود ندارد.

کلانتری اظهار داشت: امروز بیشترین آسیب و آلودگی در دریای خزر ناشی از فعالیت های نفتی است و لوله کشی های نفتی و گازی که در بستر دریا کشیده می شود مطابق با استانداردهای یک قرن پیش است و امروز با تکنولوژی روز ضرورتی ندارد.

آلودگی خزر در حد بدون بازگشت نیست

معاون رئیس جمهوری همچنین تاکید کرد: تنها نقطه امید در حفظ محیط زیست دریای خزر این است که آلودگی آن به حد غیر قابل بازگشت نرسیده و اگر همه کشورهای حاشیه خزر مصمم باشند می توانیم با عزم جدی و در عمل از بحرانی شدن دریای خزر جلوگیری کنیم و به شرایط بهبود برسانیم.

به گفته کلانتری ، خزر دریاچه ای بسته است و خود پالایی خزر بسیار محدود است و نمی تواند این حجم از آلودگی را هضم کرده و سازگار شود.

وی با بیان اینکه کمترین تغییرات اقلیمی در چند ساله گذشته در میان دریای های جهان برای دریای خزر در حوزه تبخیر و بارندگی اتفاق افتاده است ،

خزر در چنگال طمع زیاد

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه اراده سیاسی برای حفاظت محیط زیست آن وجود ندارد، افزود: خزر امروز در چنگال سوء بهره برداری و طمع زیاد کشورهای حاشیه آن است.

کلانتری اضافه کرد :تخریب محیط زیست خزر ناشی از ناآگاهی همه ما از شرایط و ویژگی ها و اهمیت آن است و باید هر چه زودتر از آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه حاکمان حاشیه خزر باید بر اجرای پروتکل های کنوانسیون حفاظت دریای خزر پایبند و آن را اجرا کنند، افزود: تکنولوژی های جدید می تواند به کمک ما آمده و در کاهش آلودگی و احیای خزر موثر باشند.

/۱۸۹۹/۷۳۳۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس