پای میکروپلاستیک‌ها به زیست‌بوم بکر قطب شمال باز شد


پای میکروپلاستیک‌ها به زیست‌بوم بکر قطب شمال باز شد

تهران- ایرنا- محققان در پژوهشی بر روی برف‌های منطقه بکر قطب شمال، حجم عظیمی میکروپلاستیک کشف کردند که از طریق باد به این ناحیه آمده و جذب قطرات در حال فرود برف شده اند؛ اکتشافی که از معلق بودن ذرات ریز پلاستیک در هوایی که استنشاق می‌کنیم، حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری «یو اس ای تودی»، بشر عمیق‌ترین اقیانوس‌ها را به زباله‌های پلاستیکی آلوده کرده و حال نوبت به قطب شمال رسیده است.

به گفته ملانی برگمن مولف ارشد این پژوهش از موسسه آلفرد وگنر آلمان، محققان در نمونه‌های برفی که در فاصله سال‌های 2015 تا 2017 از قطب شمال و رشته کوه‌های آلپ در سوئیس و باواریای آلمان گرفته شده، حجم عظیمی میکروپلاستیک پیدا کرده‌اند.

میکروپلاستیک‌ها تکه‌های کوچکی از زباله‌های پلاستیکی هستند که کمتر از 5 میلی متر طول دارند.

ذرات میکروپلاستیک‌ که ممکن است حاوی لعاب، لاستیک یا مواد شیمیایی به کار رفته در محصولات مرکب از مواد مصنوعی باشد، هوا را به طور قابل توجهی آلوده می‌کند.

این یافته‌های جدید از آن جهت نگران کننده است که قطب شمال همچنان به عنوان یکی از آخرین زیست بوم های بکر جهان شناخته می شود.

به نقل از مارتین وگنر از زیست شناسان دانشگاه علوم و تحقیقات نروژ، این مطالعه نشان می دهد که میکروپلاستیک ها از طریق جو تا فواصل طولانی و در مقیاس جهانی، جابه جا می شوند. علاوه بر این، برف می تواند منبع مهمی برای ذخیره این ذرات باشد و اینکه همزمان با ذوب شدن، آن ها را آزاد می‌کند؛ نکته ای که قبلا به آن توجه نشده بود.»

میکروپلاستیک‌ها پیش از این در رودخانه‌ها و اقیانوس‌های سراسر جهان نیز یافت شده بود. نتایج مطالعات پیشین نشان داده بود که این ذرات پلاستیکی از مسافت های دور از طریق رودخانه ها به اقیانوس ها رسیده و اکوسیستم های موجود را در مسیر، به هم ریخته‌اند.

این حقیقت که میکروپلاستیک ها می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را بالا ببرند، نیاز فوری به ارزیابی خطرات استنشاق آن ها را برای سلامتی برجسته می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر