ادامه حضور پررنگ وزارت ارشاد در خبرها؛ از هفته پیش تا این‌هفته


ادامه حضور پررنگ وزارت ارشاد در خبرها؛ از هفته پیش تا این‌هفته

در ادامه هفته مهم و پرخبر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، گزارش مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر، هفته پراهمیتی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته‌ای که گذشت از نظر اخبار حوزه فرهنگ و کتاب‌ونشر، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفته‌ای مهم و پرخبر محسوب می‌شود. در این هفته وزارتخانه مذکور در ادامه شفاف‌سازی‌هایش فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی حمایت شده اند، منتشر کرد و انتشار این خبر، تبعات و دنباله داشت.

به‌علاوه این‌هفته وزارت ارشاد جداول جدیدی را در زمینه کاغذ حوزه نشر منتشر کرد که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت. گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته دربرگیرنده ۱۵ خبر مهم حوزه کتاب و نشر است که ۴ خبر پایانی آن، اخبار بین‌المللی و خارجی حوزه کتاب و نشر هستند. بین ۱۱ خبر دیگر که مربوط به رویدادهای مهم داخلی هستند، ابتدا کار را با مرور اخبار مربوط به وزارت ارشاد آغاز می‌کنیم که مجموع اخبار مربوط به این وزارتخانه ۵ خبر است.

در ادامه گزارش ۲ خبر از موسسه خانه کتاب و سپس ۳ خبر از انتشار فهرست و فراخوان‌های مختلف مرور می‌شوند که درباره فهرست کتاب‌های برگزیده جام باشگاه‌های کتابخوانی و دو فراخوان کتاب‌های دفاع مقدس برای نمایشگاه فرانکفورت و جایزه شعر و ترانه برای کودکان زباله گرد هستند.

گزارش «یک‌هفته با کتاب» هفته گذشته ۱۷ خبر را در خود جا داده بود و این‌هفته با ۱۵ خبر روی خروجی قرار می‌گیرد. هفته گذشته هم هفته پر خبرِ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بود و بیشتر خبرهای مهمش در روز دوشنبه منتشر شده بودند. این‌هفته اما ۳ خبر اول و مهم گزارش در روز سه‌شنبه منتشر شده‌اند.

در ادامه مشروح این گزارش را از نظر می‌گذرانیم؛

انتشار فهرست حمایت‌شده‌های وزارت ارشاد

روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد برای اولین بار فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ از طرف معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی حمایت شده اند، منتشر شد. این وزارتخانه در سال ٩٧ به ٨٦ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی مبلغ ١٤ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ٥٠٠ هزار ریال کمک کرده است.

وزارت ارشاد همچنین در حوزه حمایت های اشخاص حقوقی نیز در ١٦١ مورد بالغ بر یک هزار و ٣٠٥ میلیارد ریال، حمایت های فرهنگی، هنری و دینی داشته است.

توضیحات امیرزاده درباره فهرست حمایت‌های ارشاد

پس از انتشار خبر پیشین، در همان روز سه‌شنبه همایون امیرزاده مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد در گفتگویی که با مهر داشت، درباره انتشار فهرست دریافت کنندگان حمایت های فرهنگی، هنری و دینی گفت: ارقام منتشرشده در این جداول شامل کمک به ٨٦ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی به میزان مبلغ ١٤ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ٥٠٠ هزار ریال و کمک به اشخاص حقوقی در قالب ١٦١ مورد که بالغ بر یک هزار و ٣٠٥ میلیارد ریال جهت حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی آنها بوده. این ارقام بر اساس دستورالعمل فصل ۵ لایحه بودجه کل کشور پرداخت شده است.

مشروح سخنان امیرزاده درباره این فهرست در خبرگزاری مهر قابل دسترسی و مطالعه است اما به‌طور اجمالی می‌توانیم به این بخش از سخنان این مقام مسئول اشاره کنیم که این پرداختی‌ها بر اساس این فصل از لایحه بودجه و در راستای ترویج و انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری دینی و مذهبی در راستای تحقق اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و از سال‌ها پیش تا کنون نیز در دست اجرا بوده است و انجام آن به نوعی روایه و روال وزارتخانه است و البته با رعایت موارد قانونی و نظارتی انجام می‌پذیرد.

انتشار جداول تازه وزارت ارشاد درباره کاغذ

طبق یکی از دیگرْاخبار روز سه‌شنبه جداول تازه‌ای با عنوان وضعیت واردات کاغذ تایید شده در سال ٩٨ به تفکیک نوع کاغذ و نوع تایید، وضعیت متقاضیان تایید شده واردات کاغذ با ارز دولتی در سال ٩٨ و وضعیت متقاضیان تایید شده واردات کاغذ در سال ٩٧ منتشر شد که براساس اطلاعات مندرج در این جداول، در سال ۱۳۹۷ بیش از ۴۰۰ عنوان پرونده برای واردات کاغذ تحریر و مطبوعات اعم از رول و بندی به کشور ایجاد شده و مورد بررسی قرار گرفته است که بخشی از این پرونده‌ها کماکان در انتظار تخصیص و تامین ارز برای واردات هستند.

در جداول مربوط به سال ۱۳۹۸ نیز عنوان شده که تاکنون ۱۱۲ پرونده برای واردات کاغذ تحریر و مطبوعات در وزارت ارشاد و سایر نهادهای ذیربط بازگشایی و مورد بررسی قرار گرفته است که از این پرونده‌ها نیز بخش قابل توجهی در انتظار تخصیص و تامین ارز هستند.

واکنش معاونت فرهنگی ارشاد به خبر قرارداد تطبیق کتاب با ضوابط

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز چهارشنبه ۲۳ مرداد نسبت به خبر منتشر شده درباره قرارداد تطبیق کتاب با ضوابط نشر واکنش نشان داد. طبق اطلاعیه منتشرشده در این‌باره، نظارت بر کتاب و نشر بر خلاف تفسیر و برداشت صورت گرفته خصوصی سازی نشده بلکه امور اجرایی و اداری آن به موجب قرارداد به موسسه کارآفرینان فرهنگ و هنر به عنوان یکی از موسسات ارائه دهنده خدمات و در ارتباط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است.

خرید ۱۶ میلیارد ریالی ارشاد از ناشران

آخرین خبر از وزارت ارشاد هم درباره خرید جدید این معاونت از ناشران است که به موجب آن، در جلسه ۶۱۲ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۴۳۵ عنوان کتاب در ۴۴ هزار و ۸۵۰ نسخه به مبلغ کل ۱۶ میلیارد و ۵۳۸میلیون و ۷۵۰ هزار ریال تصویب شد.

انتصاب معاون اداری مالی خانه کتاب

اولین خبر از موسسه خانه کتاب، دوشنبه این هفته منتشر شد که به موجب آن، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل این موسسه در حکمی حسینعلی سالاری را به عنوان معاون اداری مالی این موسسه منصوب کرد. سالاری پیش از این، معاون ذیحسابی سازمان سینمایی، معاون اداری مالی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مدیر اداری مالی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاون ذیحسابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

اعلام تعداد متقاضیان دریافت وام اهل قلم

دومین خبر هم از خانه کتاب این بود که با پایان مهلت ثبت نام اهالی قلم برای دریافت وام، روز سه‌شنبه این‌هفته موسسه خانه کتاب که بانی این کار است اعلام کرد ۸۹۸ نفر درخواست خود را در سامانه اهل قلم ثبت کرده‌اند. نتیجه بررسی درخواست‌های ثبت‌شده هم پس از تصویب کارگروه وام، از طریق پروفایل شخصی در سامانه اهل قلم اطلاع رسانی خواهد شد.

انتشار فهرست کتاب‌های برگزیده جام باشگاه‌های کتابخوانی

کتاب­‌های پیشنهادی چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان روز شنبه این‌هفته، در چهار جلد منتشر شد. کتاب­های پیشنهادی چهارمین دوره این‌رویداد به سفارش دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط گروه کارشناسی در چهار جلد برای کودکان و نوجوانان (پیش از دبستان، سه‌ساله اول دبستان، سه‌ساله سوم دبستان، دوره اول متوسطه) تهیه ‌شده‌اند.

انتشار فراخوان حضور کتاب‌های دفاع مقدس در فرانکفورت

روز سه‌شنبه این هفته مجمع ناشران دفاع مقدس با انتشار فراخوانی از کلیه ناشران دعوت کرد تا آثار منتشره خود با موضوع دفاع مقدس و ادبیات پایداری را جهت بررسی، انتخاب و معرفی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۹ را به دبیرخانه این مجمع ارسال کنند.

انتشار فراخوان شعر و ترانه برای کودکان زباله گرد

روز دوشنبه هم فراخوان شعر و ترانه برای حمایت از کودکان زباله‌گرد توسط پویش «بدسرپرست تنهاتر است» منتشر شد. در این فراخوان از شاعران و ترانه‌سرایان دعوت شده پدیده زباله‌گردی و رنجی را که این کودکان در چرخه طاقت‌فرسای کار متحمل می‌شوند، با زبان شعر و ترانه به تصویر بکشند.

بازگشایی کتابفروشی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

مدتی بود که فروشگاه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تعطیل بود، اما نورالله جعفری مدیر انتشارات این مرکز دیروز چهارشنبه اعلام کرد بخش کتابفروشی این مرکز فعالیت خود را از سر گرفته است. در حال حاضر کتابفروشی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به عرضه ۱۱۰ اثر منتشر شده توسط همین مرکز می پردازد که شامل کتاب‌های نبردی، اطلس، تاریخ شفاهی، حوزه‌های اجتماعی، ترجمه و کتابچه‌ها و نقشه‌های دوران دفاع مقدس است. مدیر انتشارات این مرکز به تازگی اعلام کرده به مناسبت هفته دفاع مقدس چندین اثر جدید هم رونمایی خواهد شد.

توزیع کتاب خاطرات رهبر انقلاب در عراق

اولین خبر خارجی و بین‌المللی گزارش این‌هفته درباره توزیع کتابی از رهبر انقلاب در کشور عراق است. به موجب این خبر، کتاب «إنّ مع الصبر نصراً» شامل خاطرات رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌زبان عربی این‌هفته توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق توزیع شد. این کتاب نخستین مجموعه رسمی خاطرات رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی است که توسط دفتر حفظ و نشر آثار معظم له صادر و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شده است.

رسیدن جایزه ملی زندگی‌نامه استرالیا به پناهجوی ایرانی

بهروز بوچانی پناهجوی ایرانی که اخیرا به خاطر کتاب «هیچ دوستی جز کوه‌ها» شناخته‌شده، این‌هفته جایزه دیگری را به‌خاطر این اثر به خود اختصاص داد و جایزه ۲۵ هزار دلاری بهترین بیوگرافی استرالیا را برای کتابش دریافت کرد. هیات داوران این جایزه از خاطرات این نویسنده کرد ایرانی به عنوان یک شهادت درخشان یاد کردند.

کتاب زندگینامه بوچانی داستان سفر او از اندونزی به استرالیا توسط قایق را روایت می‌کند و نتیجه آن را که زندانی شدن در جزیره مانوس توسط دولت استرالیا بوده و همچنین پناهندگی‌اش را که ادامه داشته، تصویر می‌کند. این کتاب پیشتر برنده مهم‌ترین جایزه ادبی استرالیا یعنی جایزه ۱۲۵ هزار دلاری ویکتورین پرمیر شد که گران‌ترین جایزه ادبی استرالیاست و بعد جایزه ۱۰ هزار دلاری نیو ساوت ولز را دریافت کرد. این کتاب در عین حال به عنوان بهترین کتاب غیرداستانی جوایز کتاب سال صنعت کتاب استرالیا هم انتخاب شده است.

اهدای جایزه کتاب مرکز ملی سینمایی فرانسه به فیلمبردار ایرانی

گزارش این‌هفته دو خبر از فرانسه را در خود جا داده که اولینشان مربوط به کتاب گفتگو با یک فیلمبردار ایرانی است. به این‌ترتیب، جردن مینتزر و داریوش خنجی بابت انتشار کتاب «گفت‌وگو با داریوش خنجی» موفق به دریافت جایزه سینمایی از «مرکز ملی سینمایی» فرانسه شدند. کتاب «گفت‌وگو با داریوش خنجی» در اواخر سال ۲۰۱۸ در انتشارات Synecdoche در پاریس منتشر شد و در مورد ۵۰ سال فعالیت های وی است.

درخواست کمک ارتش فرانسه از نویسندگان

«آژانس نوآوری دفاعی» که وابسته به وزارت دفاع فرانسه است اخیرا پنج نویسنده را به خدمت گرفته و از آنها خواسته است تا در مورد سناریوهای مختلف تحولات استراتژیک و غیرمنتظره فکر کنند. طبق خبری که رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه اولین‌روز این‌هفته منتشر کرد، هدف از این کار پیش‌بینی نسبت به اقدامات گروه‌های تروریستی یا کشورهای متخاصمی است که می‌توانند از فناوری‌های پیشرفته علیه فرانسه استفاده کنند.


خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته‌ای که گذشت از نظر اخبار حوزه فرهنگ و کتاب‌ونشر، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفته‌ای مهم و پرخبر محسوب می‌شود. در این هفته وزارتخانه مذکور در ادامه شفاف‌سازی‌هایش فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی حمایت شده اند، منتشر کرد و انتشار این خبر، تبعات و دنباله داشت.

به‌علاوه این‌هفته وزارت ارشاد جداول جدیدی را در زمینه کاغذ حوزه نشر منتشر کرد که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت. گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته دربرگیرنده ۱۵ خبر مهم حوزه کتاب و نشر است که ۴ خبر پایانی آن، اخبار بین‌المللی و خارجی حوزه کتاب و نشر هستند. بین ۱۱ خبر دیگر که مربوط به رویدادهای مهم داخلی هستند، ابتدا کار را با مرور اخبار مربوط به وزارت ارشاد آغاز می‌کنیم که مجموع اخبار مربوط به این وزارتخانه ۵ خبر است.

در ادامه گزارش ۲ خبر از موسسه خانه کتاب و سپس ۳ خبر از انتشار فهرست و فراخوان‌های مختلف مرور می‌شوند که درباره فهرست کتاب‌های برگزیده جام باشگاه‌های کتابخوانی و دو فراخوان کتاب‌های دفاع مقدس برای نمایشگاه فرانکفورت و جایزه شعر و ترانه برای کودکان زباله گرد هستند.

گزارش «یک‌هفته با کتاب» هفته گذشته ۱۷ خبر را در خود جا داده بود و این‌هفته با ۱۵ خبر روی خروجی قرار می‌گیرد. هفته گذشته هم هفته پر خبرِ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بود و بیشتر خبرهای مهمش در روز دوشنبه منتشر شده بودند. این‌هفته اما ۳ خبر اول و مهم گزارش در روز سه‌شنبه منتشر شده‌اند.

در ادامه مشروح این گزارش را از نظر می‌گذرانیم؛

انتشار فهرست حمایت‌شده‌های وزارت ارشاد

روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد برای اولین بار فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ از طرف معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی حمایت شده اند، منتشر شد. این وزارتخانه در سال ٩٧ به ٨٦ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی مبلغ ١٤ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ٥٠٠ هزار ریال کمک کرده است.

وزارت ارشاد همچنین در حوزه حمایت های اشخاص حقوقی نیز در ١٦١ مورد بالغ بر یک هزار و ٣٠٥ میلیارد ریال، حمایت های فرهنگی، هنری و دینی داشته است.

توضیحات امیرزاده درباره فهرست حمایت‌های ارشاد

پس از انتشار خبر پیشین، در همان روز سه‌شنبه همایون امیرزاده مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد در گفتگویی که با مهر داشت، درباره انتشار فهرست دریافت کنندگان حمایت های فرهنگی، هنری و دینی گفت: ارقام منتشرشده در این جداول شامل کمک به ٨٦ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی به میزان مبلغ ١٤ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ٥٠٠ هزار ریال و کمک به اشخاص حقوقی در قالب ١٦١ مورد که بالغ بر یک هزار و ٣٠٥ میلیارد ریال جهت حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی آنها بوده. این ارقام بر اساس دستورالعمل فصل ۵ لایحه بودجه کل کشور پرداخت شده است.

مشروح سخنان امیرزاده درباره این فهرست در خبرگزاری مهر قابل دسترسی و مطالعه است اما به‌طور اجمالی می‌توانیم به این بخش از سخنان این مقام مسئول اشاره کنیم که این پرداختی‌ها بر اساس این فصل از لایحه بودجه و در راستای ترویج و انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری دینی و مذهبی در راستای تحقق اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و از سال‌ها پیش تا کنون نیز در دست اجرا بوده است و انجام آن به نوعی روایه و روال وزارتخانه است و البته با رعایت موارد قانونی و نظارتی انجام می‌پذیرد.

انتشار جداول تازه وزارت ارشاد درباره کاغذ

طبق یکی از دیگرْاخبار روز سه‌شنبه جداول تازه‌ای با عنوان وضعیت واردات کاغذ تایید شده در سال ٩٨ به تفکیک نوع کاغذ و نوع تایید، وضعیت متقاضیان تایید شده واردات کاغذ با ارز دولتی در سال ٩٨ و وضعیت متقاضیان تایید شده واردات کاغذ در سال ٩٧ منتشر شد که براساس اطلاعات مندرج در این جداول، در سال ۱۳۹۷ بیش از ۴۰۰ عنوان پرونده برای واردات کاغذ تحریر و مطبوعات اعم از رول و بندی به کشور ایجاد شده و مورد بررسی قرار گرفته است که بخشی از این پرونده‌ها کماکان در انتظار تخصیص و تامین ارز برای واردات هستند.

در جداول مربوط به سال ۱۳۹۸ نیز عنوان شده که تاکنون ۱۱۲ پرونده برای واردات کاغذ تحریر و مطبوعات در وزارت ارشاد و سایر نهادهای ذیربط بازگشایی و مورد بررسی قرار گرفته است که از این پرونده‌ها نیز بخش قابل توجهی در انتظار تخصیص و تامین ارز هستند.

واکنش معاونت فرهنگی ارشاد به خبر قرارداد تطبیق کتاب با ضوابط

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز چهارشنبه ۲۳ مرداد نسبت به خبر منتشر شده درباره قرارداد تطبیق کتاب با ضوابط نشر واکنش نشان داد. طبق اطلاعیه منتشرشده در این‌باره، نظارت بر کتاب و نشر بر خلاف تفسیر و برداشت صورت گرفته خصوصی سازی نشده بلکه امور اجرایی و اداری آن به موجب قرارداد به موسسه کارآفرینان فرهنگ و هنر به عنوان یکی از موسسات ارائه دهنده خدمات و در ارتباط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است.

خرید ۱۶ میلیارد ریالی ارشاد از ناشران

آخرین خبر از وزارت ارشاد هم درباره خرید جدید این معاونت از ناشران است که به موجب آن، در جلسه ۶۱۲ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۴۳۵ عنوان کتاب در ۴۴ هزار و ۸۵۰ نسخه به مبلغ کل ۱۶ میلیارد و ۵۳۸میلیون و ۷۵۰ هزار ریال تصویب شد.

انتصاب معاون اداری مالی خانه کتاب

اولین خبر از موسسه خانه کتاب، دوشنبه این هفته منتشر شد که به موجب آن، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل این موسسه در حکمی حسینعلی سالاری را به عنوان معاون اداری مالی این موسسه منصوب کرد. سالاری پیش از این، معاون ذیحسابی سازمان سینمایی، معاون اداری مالی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مدیر اداری مالی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاون ذیحسابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

اعلام تعداد متقاضیان دریافت وام اهل قلم

دومین خبر هم از خانه کتاب این بود که با پایان مهلت ثبت نام اهالی قلم برای دریافت وام، روز سه‌شنبه این‌هفته موسسه خانه کتاب که بانی این کار است اعلام کرد ۸۹۸ نفر درخواست خود را در سامانه اهل قلم ثبت کرده‌اند. نتیجه بررسی درخواست‌های ثبت‌شده هم پس از تصویب کارگروه وام، از طریق پروفایل شخصی در سامانه اهل قلم اطلاع رسانی خواهد شد.

انتشار فهرست کتاب‌های برگزیده جام باشگاه‌های کتابخوانی

کتاب­‌های پیشنهادی چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان روز شنبه این‌هفته، در چهار جلد منتشر شد. کتاب­های پیشنهادی چهارمین دوره این‌رویداد به سفارش دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط گروه کارشناسی در چهار جلد برای کودکان و نوجوانان (پیش از دبستان، سه‌ساله اول دبستان، سه‌ساله سوم دبستان، دوره اول متوسطه) تهیه ‌شده‌اند.

انتشار فراخوان حضور کتاب‌های دفاع مقدس در فرانکفورت

روز سه‌شنبه این هفته مجمع ناشران دفاع مقدس با انتشار فراخوانی از کلیه ناشران دعوت کرد تا آثار منتشره خود با موضوع دفاع مقدس و ادبیات پایداری را جهت بررسی، انتخاب و معرفی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۹ را به دبیرخانه این مجمع ارسال کنند.

انتشار فراخوان شعر و ترانه برای کودکان زباله گرد

روز دوشنبه هم فراخوان شعر و ترانه برای حمایت از کودکان زباله‌گرد توسط پویش «بدسرپرست تنهاتر است» منتشر شد. در این فراخوان از شاعران و ترانه‌سرایان دعوت شده پدیده زباله‌گردی و رنجی را که این کودکان در چرخه طاقت‌فرسای کار متحمل می‌شوند، با زبان شعر و ترانه به تصویر بکشند.

بازگشایی کتابفروشی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

مدتی بود که فروشگاه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تعطیل بود، اما نورالله جعفری مدیر انتشارات این مرکز دیروز چهارشنبه اعلام کرد بخش کتابفروشی این مرکز فعالیت خود را از سر گرفته است. در حال حاضر کتابفروشی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به عرضه ۱۱۰ اثر منتشر شده توسط همین مرکز می پردازد که شامل کتاب‌های نبردی، اطلس، تاریخ شفاهی، حوزه‌های اجتماعی، ترجمه و کتابچه‌ها و نقشه‌های دوران دفاع مقدس است. مدیر انتشارات این مرکز به تازگی اعلام کرده به مناسبت هفته دفاع مقدس چندین اثر جدید هم رونمایی خواهد شد.

توزیع کتاب خاطرات رهبر انقلاب در عراق

اولین خبر خارجی و بین‌المللی گزارش این‌هفته درباره توزیع کتابی از رهبر انقلاب در کشور عراق است. به موجب این خبر، کتاب «إنّ مع الصبر نصراً» شامل خاطرات رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌زبان عربی این‌هفته توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق توزیع شد. این کتاب نخستین مجموعه رسمی خاطرات رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی است که توسط دفتر حفظ و نشر آثار معظم له صادر و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شده است.

رسیدن جایزه ملی زندگی‌نامه استرالیا به پناهجوی ایرانی

بهروز بوچانی پناهجوی ایرانی که اخیرا به خاطر کتاب «هیچ دوستی جز کوه‌ها» شناخته‌شده، این‌هفته جایزه دیگری را به‌خاطر این اثر به خود اختصاص داد و جایزه ۲۵ هزار دلاری بهترین بیوگرافی استرالیا را برای کتابش دریافت کرد. هیات داوران این جایزه از خاطرات این نویسنده کرد ایرانی به عنوان یک شهادت درخشان یاد کردند.

کتاب زندگینامه بوچانی داستان سفر او از اندونزی به استرالیا توسط قایق را روایت می‌کند و نتیجه آن را که زندانی شدن در جزیره مانوس توسط دولت استرالیا بوده و همچنین پناهندگی‌اش را که ادامه داشته، تصویر می‌کند. این کتاب پیشتر برنده مهم‌ترین جایزه ادبی استرالیا یعنی جایزه ۱۲۵ هزار دلاری ویکتورین پرمیر شد که گران‌ترین جایزه ادبی استرالیاست و بعد جایزه ۱۰ هزار دلاری نیو ساوت ولز را دریافت کرد. این کتاب در عین حال به عنوان بهترین کتاب غیرداستانی جوایز کتاب سال صنعت کتاب استرالیا هم انتخاب شده است.

اهدای جایزه کتاب مرکز ملی سینمایی فرانسه به فیلمبردار ایرانی

گزارش این‌هفته دو خبر از فرانسه را در خود جا داده که اولینشان مربوط به کتاب گفتگو با یک فیلمبردار ایرانی است. به این‌ترتیب، جردن مینتزر و داریوش خنجی بابت انتشار کتاب «گفت‌وگو با داریوش خنجی» موفق به دریافت جایزه سینمایی از «مرکز ملی سینمایی» فرانسه شدند. کتاب «گفت‌وگو با داریوش خنجی» در اواخر سال ۲۰۱۸ در انتشارات Synecdoche در پاریس منتشر شد و در مورد ۵۰ سال فعالیت های وی است.

درخواست کمک ارتش فرانسه از نویسندگان

«آژانس نوآوری دفاعی» که وابسته به وزارت دفاع فرانسه است اخیرا پنج نویسنده را به خدمت گرفته و از آنها خواسته است تا در مورد سناریوهای مختلف تحولات استراتژیک و غیرمنتظره فکر کنند. طبق خبری که رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه اولین‌روز این‌هفته منتشر کرد، هدف از این کار پیش‌بینی نسبت به اقدامات گروه‌های تروریستی یا کشورهای متخاصمی است که می‌توانند از فناوری‌های پیشرفته علیه فرانسه استفاده کنند.

کد خبر 4691805

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز