یک روز تاریخی برای بازار ارز و سهام


چهارشنبه، روزی تاریخی برای بازار ارز و سهام بود. در روزی که شاخص بورس قله جدیدی را فتح کرد و دلار کمترین قیمت در سال 98 را به ثبت رساند.

به گزارش بنکر (Banker)، در بیست و سومین روز مردادماه، دلار ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. این قیمت پایین‌ترین میزان در سال ۹۸ به حساب می‌آید. به گفته فعالان، ۴ عامل در افت قیمت دلار و ثبت این رکورد کاهشی نقش داشتند: «شایعه آغاز به کار بازار متشکل ارزی از روز شنبه»، «کاهش حجم معاملات به‌دلیل تعطیلی بازارهای همسایه»، «نبود تقاضای فیزیکی برای اسکناس در بازار» و «تحرکات خالی‌فروشان ارزی».

برخلاف روند کاهشی بازار ارز، در بازار سهام، در آخرین روز معاملاتی این هفته شاخص بورس تهران با رشد ۴۲۹۴ واحدی به سقف تاریخی جدیدی دست یافت. در معاملات چهارشنبه ۸۰ درصد نمادهای بورسی شاهد رشد قیمت پایانی سهام بودند و شاخص هموزن نیز همپای شاخص کل صعود ۶/ ۱ درصدی را تجربه کرد. تغییر مقطعی روند قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی مقدمات جهش محسوس این نماگر را فراهم آورد. برخی پتانسیل‌های قیمتی عمده گروه‌های کالایی را زمینه‌ساز رکوردشکنی‌های متوالی می‌دانند؛ اما نگرانی‌ از تنش‌های تجاری جنبه‌ احتیاط در بخش عمده‌ای از بازار را پررنگ ساخته است.

روز چهاشنبه دلار کمترین قیمت هفت ماه اخیر را ثبت کرد؛ پس از چند روز گیر و دار در آستانه کف حمایتی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی، در چهارمین روز کاری هفته، قیمت دلار سرانجام به سطح پایین‌تری رفت تا یک رکورد تازه برای این ارز به ثبت برسد. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، عدد ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومانی در مقابل نام دلار به ثبت رسید که کمترین قیمت این ارز از اواسط بهمن ماه ۹۷ بود.
به گفته فعالان، شایعه آغاز به کار بازار متشکل ارزی، کاهش حجم معاملات به‌دلیل تعطیلی بازارهای همسایه، نبود تقاضای فیزیکی برای اسکناس در بازار و تحرکات خالی‌فروشان ارزی ۴ عامل مهمی بودند که در ثبت رکورد کاهشی بازار اثر داشتند. عده‌ای نیز پایین آمدن نرخ حواله دلار در سامانه سنا را به‌عنوان یک نشانه کاهشی در نظر گرفتند.
میانگین نرخ حواله دلار در سامانه سنا برای تاریخ ۲۲ مرداد، ۱۱ هزار و ۲۸۰ تومان ثبت شده است. البته گروهی از فعالان باور دارند، حجم معاملات حواله‌ای که در سامانه سنا درج می‌شود چندان بالا نیست و بیشتر باید تغییرات نرخ‌ها در سامانه نیما را مدنظر قرار داد. معادل دلاری قیمت در سامانه نیما تغییرات چندانی نداشته است و در نزدیکی۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند