صدا و سیما برای ساخت سریال ها چقدر پول می دهد؟


مدیر فیلم و سریال شبکه یک سیما، گفت: اصولا هزینه ماهانه سریال سازی مبلغی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون...

صدا و سیما برای ساخت سریال ها چقدر پول می دهد؟

مدیر فیلم و سریال شبکه یک سیما، گفت: اصولا هزینه ماهانه سریال سازی مبلغی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است که با سنجیدن شرایط تعیین می‌شود اما طبیعتا اگر به مدت یک ماه برای ساخت یک پروژه نتوانیم بودجه تزریق کنیم باید ماه بعد دو برابر و حتی در ماه سوم سه برابر هزینه اولیه بودجه برای همان پروژه را در نظر بگیریم.

غلامرضا الماسی (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در خصوص مشکلات مربوط به بودجه سریال سازی در شبکه یک سیما گفت: طبیعتا شبکه یک سیما نیز مانند دیگر شبکه های سیما در حوزه سریال سازی با مشکلات بودجه رو به رو است.

وی افزود: نمی توان گفت که بودجه‌ سریال سازی در یک شبکه خوب است و در دیگر شبکه با وضعیت وخیم بودجه رو به رو است زیرا تولید سریال های تلویزیون زیر نظر سیما فیلم صورت می گیرد.

الماسی با تاکید بر اینکه اگر وضعیت مالی و اعتباری سازمان صدا و سیما خوب باشد بودجه در سیما فیلم هم وضعیت خوبی خواهد داشت اظهار داشت: اگر سیما فیلم بودجه در اختیار داشته باشد قطعا تمام شبکه‌هایی که سریال تولید می‌کنند موقعیت خوبی را خواهند داشت، اگر هم وضعیت بد بودجه سیما فیلم بد باشد، همه شبکه‌ها را درگیر خواهد کرد.

سیما برای تعیین بودجه بین شبکه‌ها تبعیضی قائل نیست

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما در پاسخ به اینکه چطور یک سریال امنیتی به نام «گاندو» با بودجه خوب ساخته می شود و دستمزدها عوامل نیز به سرعت پرداخت می شود اما در همان زمان سریالی چون «87متر» به خاطر مشکلات مربوط به بودجه متوقف می شود عنوان کرد: مجموعه «گاندو» در سازمان صداوسیما و سیما فیلم تولید نشد. بلکه توسط موسسه شهید آوینی و بیرون از سازمان صدا و سیما ساخته شد. در این خصوص باید توجه داشت که بودجه این سریال را سازمان پرداخت نکرده است پس تبعیضی نیز قائل نشده است.

این مدیر با اشاره به اینکه پروژه کیانوش عیاری طولانی شده است تصریح کرد: جدا از بحث مالی باید گفت پروژه 87 متر از نظر کمی یک روند خاصی را طی می‌کند. این کارگردان با توجه به مختصاتی که دارا بوده و نوع تولیدی که انجام می‌دهد، برداشت روزانه‌اش خیلی کمتر از وضعیت نرمالی است که در تلویزیون وجود دارد و به همین خاطر پروژه ایشان طولانی نیز شده است.

الماسی در ادامه بیان کرد: به همین خاطر در روند تولید این سریال توقفی در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه ایجاد شد اما این توقف به معنی تعطیلی پروژه عیاری نبود.

بودجه ماهانه یک سریال 500 تا 800 میلیون تومان است

وی اعلام کرد: باید همیشه به این نکته توجه داشت که در حوزه سریال سازی نمی توان به طور قطع گفت که اگر سریالی خوب از آب در آمد صرفا به خاطر وضعیت بودجه کافی و خوب بوده است و اگر سریال خوب ساخته نشده است به خاطر کمبود و مواجه با مشکلات مالی است. ما بارها شاهد این بودیم که سریال هایی با بودجه کم به شدت پر مخاطب شدند چون گروهی کاربلد با در نظر گرفتن بودجه به خوبی روند سریال سازی را جلو بردند.

مدیر فیلم و سریال شبکه یک سیما در پاسخ به شفاف سازی بحث هزینه ماهیانه پروژه‌های در مسیر تولید سیما اعلام کرد: اصولا هزینه مربوط به ساخت سریال ها مبلغی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بوده است که با سنجیدن شرایط تعیین می شود. اما طبیعتا اگر به مدت یک ماه برای ساخت یک پروژه نتوانیم بودجه تزریق کنیم باید ماه بعد دو برابر و حتی در ماه سوم سه برابر هزینه اولیه بودجه برای همان پروژه در نظر بگیریم.

صداوسیما تمام بدهی‌های خود را به سریال سازان پرداخت کرده است

وی با تاکید بر اینکه در سال 98 بودجه سازمان در خصوص سریال سازی تغییر کرد گفت: سال گذشته به دلیل تغییر رویکرد اعتباری که برای شبکه‌ها و سریال‌ها پیش آمد، یک توقف پرداختی داشتیم، ولی تقریبا اواخر سال 97 و اوایل امسال، بودجه خوبی در اختیار سازمان صدا و سیما برای سریال سازی قرار گرفت. صدا و سیما با همین بودجه توانست تمام دستمزد ها و طلب های پیشین خود را پرداخت کند.

الماسی با اشاره به اینکه تا کنون با همه پروژه‌ها به طور کامل تسویه مالی صورت گرفته است اظهار داشت: همانطور که گفته شد صدا و سیما توانست امسال دستمزد های عقب افتاده عوامل سریال ساز را پرداخت کند و این موضوع در هفت، هشت سال گذشته یک اتفاق بی سابقه بوده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا هنوز برخی از پروژه ها درگیر عدم تسویه مالی هستند عنوان کرد: در این میان پروژه هایی وجود دارند که هنوز با آنها تسویه حساب نشده است و این موضوع به خاطر این است که مدارک و اسناد مربوط به حسابرسی و مالی و ... کامل نبوده است. باید گفت سازمان صدا و سیما ، مشکل مالی از این نظر نداشته است البته باید گفت که بودجه سه ماهه اول سال خیلی دیر رسید اما امروز مشکلی در این زمینه نداریم و از یک ماه پیش بودجه‌ها حاضر شده و در حال تزریق به پروژه‌ها است.

کم و کاستی‌ها را جبران خواهیم کرد

قائم مقام اسبق سیما فیلم درباره برنامه‌ریزی‌هایی که قرار است در ادامه برای فیلم و سریال شبکه یک سیما انجام شود نیز توضیحاتی داد و گفت: برنامه ریزی ها در حوزه سریال به صورت بلند مدت اتفاق می افتد. با تغییر مدیریت نیز ادامه کارهای قبلی انجام می‌شود. بیشتر تولیدات کنونی تلویزیون که روی آنتن شبکه های مختلف و همچنین شبکه یک سیما هستند، ما حصل زحمات مدیران پیشین گروه فیلم و سریال شبکه یک هستند. بدیهی است که ما در ابتدا باید بررسی اولیه‌ای را روی تولیداتی که در حال کار هستند، انجام دهیم. به هر حال سعی ما این است که اگر کارهای درستی انجام شده، آنها را ادامه دهیم و اگر احتمالا کم و کاستی وجود داشته است، تا آنجا که از دستمان بر می‌آید اصلاحات لازم را انجام دهیم تا کارها در مسیر خودش پیش برود.

وی افزود: تولید هر پروژه‌ فیلم و سریال بسته به تعداد قسمت‌ها، شرایط تولید و پخش، چیزی ما بین بین دو تا چهار سال زمان می‌برد. به این ترتیب معمولا برنامه‌ریزی‌ها در حوزه فیلم و سریال به طور میان مدت صورت می‌گیرد. برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت در این زمینه نیز، در حد اصلاحات کاری که می‌خواهد روی آنتن رود یا فیلمنامه‌ای که قرار است نوشته شود، صورت می‌پذیرد. به هر حال کنداکتور فیلم و سریال شبکه اول سیما تا پایان سال آماده بوده و همین موضوع نشان می‌دهد که مدیر قبلی در دو سه سال گذشته، در مجموعه ظرفیت‌هایی که آنتن داشته، تلاش خود را انجام داده و این مجموعه‌ها را به جریان انداخته‌اند. به عنوان مثال همین حالا دو سه سریال در مرحله پس از تولید و آماده روی آنتن رفتند هستند، که حاصل زحمات مدیر قبلی است.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما در پاسخ به اینکه چه سریالی بعد از مجموعه «بوی باران» روی آنتن این شبکه می‌رود، گفت: امیدوارم بعد از پایان مجموعه «بوی باران» بتوانیم سریال «ترور خاموش» را روی آنتن ببریم که به نوعی فصل اول آن با عنوان «سارق روح» از شبکه پنجم سیما پخش شد. در واقع بعد از پخش سارق روح، به دلیل موضوعات مربوط به بودجه قرار شد تولید این مجموعه توسط سیما فیلم انجام شود. به این ترتیب اکنون پس از آماده شدن سریال، سیما فیلم، شبکه یک را برای پخش مجموعه کاندید کرده است.

الماسی با تاکید بر اینکه پس از اتمام سریال «بوی باران» سریالی جدید روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت، خاطر نشانکرد: مجموعه «ترور خاموش» از جمله تولیدات مرکز سیما فیلم بوده که به حوزه امنیت، بحث ترانزیت مواد مخدر و مواد روان گردان می‌پردازد و در ۳۱ قسمت آماده پخش شده است. این مجموعه تلویزیونی بعد از پایان سریال بوی باران روی آنتن شبکه یک سیما می رود و کامیدواریم با استقبال مردم مواجه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند