ریا جامعه را به انحطاط می‎کشاند


ریا جامعه را به انحطاط می‎کشاند

گروه اجتماعی - محقق و پژوهشگر قرآن گفت: ریاکاری باعث انحراف و انحطاط جامعه می‌شود، زیرا فقر، فساد، فحشا و... از ثمرات ریاکاری است.

ریا جامعه را به انحطاط می‎کشاند

فضل‌الله صلواتی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: ریاکاری یعنی اینکه انسان ظاهرش با باطنش متفاوت باشد، یعنی در باطن منافق، خرابکار و فاسق باشد، ولی جلوی مردم، خودش را انسانی پاک، منظم و درستکار نشان دهد.
وی افزود: افراد ریاکار، برای جلب توجه مردم و کسب سمت و مسئولیتی، ابتدا خودشان را خدمت‌گذار مردم جلوه می‌دهند، اما بعد فقط به دنبال منافع شخصی خودشان هستند.
این پژوهشگر قرآن بیان کرد: افراد ریاکار خودشان را با ایمان، باتقوا، مومن و خدمت‌گذار مردم جلوه می‌دهند، اما در باطن به‌ دنبال شهوت، هوای نفس، فساد اخلاق و کسب ثروت هستند. قرآن می‌گوید: « الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ؛ وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ؛ آنان که ریا مى‌کنند؛ و از [دادن] زکات [و وسایل و مایحتاج خانه] خوددارى مى ‌ورزند».
صلواتی ادامه داد: وقتی ایمان نباشد، افراد جامعه ریاکار بار می‌آیند؛ نداشتن ایمان، باعث انحراف می‌شود. وفتی انسان منحرف شود، به دیگران نیز خیانت خواهند کرد. وقتی افراد بی‌ایمان و ریاکار با فساد درونی خود، صاحب ثروت و منصبی شدند، و خودشان را در مجامع مذهبی نشان می‌دهند، این‌ها نوع رفتالرها باعث می‌شود دیگران از رفتار چنین افرادی، تاسی و پیروی کنند.
وی افزود: بنی‌امیه و بنی‌عباس که بیشترین ریاکاری را داشتند، خودشان را خاندان پیغمبر(ص) می‌دانستند، ولی همین‌ها فرزندان پیغمبر(ص) را به شهادت رساندند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: ریاکاری باعث انحراف و انحطاط جامعه می‌شود، زیرا فقر، فساد، فحشا، طلاق، عدم ازدواج و ... از ثمرات ریاکاری است.

صلواتی تصریح کرد: افراد ریاکار و منافق را نمی‎شود، به راحتی شناخت، شناخت آن‌ها نیازمند گذر زمان است. آن‌‌ها معمولا ظاهرشان با باطن‌شان یکی نیست، به گفته حافظ: «واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند/ چون به خلوت می‌روند، آن کار دیگر می‌کنند/ مشکلی دارم، زدانشمند مجلس باز پرس/ توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند».
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا