دیدار شامگاهی؛ احتمال پیوستن محقق به تیم انتخاباتی عبدالله چقدر وجود دارد؟


عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری 1398 با محمد محقق، معاون تکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر، دیدار نموده‌است. این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های تایید ناشدۀ از از هم پاشیده شدن تکت انتخاباتی آقای اتمر به دلیل اختلاف‌های درونی وجود دارند. آقای محقق با نشر تصاویری در صفحۀ مجازی فسبوکش گفته...

دیدار شامگاهی؛ احتمال پیوستن محقق به تیم انتخاباتی عبدالله چقدر وجود دارد؟

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ با محمد محقق، معاون تکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر، دیدار نموده‌است. این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های تایید ناشدۀ از از هم پاشیده شدن تکت انتخاباتی آقای اتمر به دلیل اختلاف‌های درونی وجود دارند.

آقای محقق با نشر تصاویری در صفحۀ مجازی فسبوکش گفته است که با عبدالله عبدالله در شام‌گاهی روز چهارم عید دیدار عیدانه داشته و جزئیات بیشتر در این مورد نداده‌است. رییس اجراییه نیز در مورد دیدارش تا هنوز چیزی نگفته‌؛ اما اطلاعاتی وجود دارند که هر دو طرف در مورد انتخابات پیش‌رو و پروسۀ صلح بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

گفتنی‌ست که دیدار آقای محقق با عبدالله در یک قدمی فروپاشی تیم صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر با واکنش‌های گوناگون روبرو شده و حتی یک از مشاوران اشرف غنی، رییس جمهور برحال و یکی از نامزدان انتخابات پیش‌رو به شکل طنزی با نشر تصویر دیدار آنان چنین نگاشته‌است” آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا.”

باید گفت قبل از این نیز اطلاعاتی به رسانه‌ها بروز نمودند که آقای عبدالله پس از خبر احتمال فروپاشی تیم صلح و اعتدال در حال رایزنی با مهره‌های اصلی این تیم از جمله محقق، عطا محمد نور و یونس قانونی به خاطر پیوستن شان به تیم انتخاباتی صلح و همگرایی است. جنرال دوستم نیز در پیامی عیدی‌اش که در شمال افغانستان سخن‌ می‌زد به نوعی این گزارش‌ها را تایید نمود. او گفت” با اعضای جبهه مقاومت از جمله محقق، احمد ولی مسعود، عبدالله و نور یک تیم قدرتمند ایجاد می‌کنیم.”

درحالی که خبر فروپاشی تکت انتخابی صلح و اعتدال تا هنوز از سوی محمد حنیف اتمر رد شده و تاکید بر ادامه فعالیت‌های شان نموده؛ اما ظاهرا دیده می‌شود که روابط اعضای تشکیل دهنده این تیم درحالتی خوبی قرار ندارد و حتی در روز های عید هم آنان با یک دیگر شان دیدار نداشته‌اند.

تکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر که معاونان او از حزب جمعیت و وحدت مردم اند از زمان تکیلش تا به حال به خاطر ایجاد یک اجماع درونی، تاریخ پرفراز و نشیبی داشته و در اخیر روز هم گزارش‌های به نشر رسیدند که به دلیل همین اختلاف‌ها محمد یونس قانونی، معاون اول اتمر و عطامحمد نور از حامیان اصلی او این تیم را ترک کردند که تا هنوز منبع موثق آن را تایید نکرده‌است.

به اساس اطلاعات موثق، اختلاف در تیم صلح و اعتدال بر سر کرسی ریاست اجراییه آغاز شده‌است. منابع گفتند که عطامحمد نور خواسته تا در کمپاین‌های انتخاباتی از وی به عنوان رییس اجراییه یاد گردد؛ اما آقای اتمر این خواست وی را نپذیرفته و گفته در صورتی برنده شدنش، لویه جرگه برگزارخواهد نمود و رسما پست نخست وزیری را ایجاد خواهد کرد.

در اخیر گفته می‌توانیم، در صورتی که تیم صلح و اعتدال نتواند اختلاف‌های درونی‌اش را حل نماید و این تیم ازهم فرو بپاشد، احتمال زیاد وجود دارد که محمد محقق، یونس قانونی و عطامحمد نور با تیم انتخاباتی صلح و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و محمد حنیف اتمر، رهبر تیم صلح و اعتدال با حامیان اصلی‌اش با تیم دولت‌ساز به رهبری اشرف غنی بپویدند؛ زیرا اعضای تیم دولت‌ساز نیز دیدارهای با آقای اتمر در روزهای اخیر برای رای‌زنی داشته‌اند.

نویسنده: رازالدین برلاس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟