این در حالی است که به دنبال اخبار مربوط به از سرگیری مذاکرات تجاری میان دو کشور، ارزش بازارهای سهام روندی رو به رشد یافته‌اند و اندکی از نگرانی‌های خرده‌فروشان و گروه تکنولوژیک نیز کاسته شده است. به گزارش «رویترز» قرار است تعرفه‌های ۱۰ درصدی دونالد ترامپ بر هزاران کالای تولید چین از تاریخ ۱۵ دسامبر به اجرا درآیند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، با اثرپذیری فروش شمار قابل‌توجهی از این کالاها از تعرفه‌های ترامپ که پوشاک و کفش‌های ورزشی را نیز شامل می‌شود، اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا در به تاخیر انداختن افزایش تعرفه‌های جدید می‌تواند تا حدودی از فروش این کالاها در ایام تعطیلات آمریکا حمایت کند. او در سفری که به نیوجرسی داشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «ما این کار را به خاطر ایام کریسمس خواهیم کرد، چراکه تنها در مواردی معدود تعرفه‌ها بر مصرف‌کنندگان آمریکایی اثر خواهند گذاشت. بنابراین تنها در مواردی که این اثرگذاری‌ها وجود دارد، ما افزایش آنها را به تعویق خواهیم انداخت.» بر اساس بیانیه‌ای که «سازمان نماینده تجاری ایالات‌متحده» منتشر کرده است این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال خبری بود که وزارت بازرگانی چین اعلام کرد مبنی‌بر اینکه لیوهی، مذاکره‌کننده ارشد و رهبر تیم تجاری چین، با مقامات تجاری آمریکا گفت‌وگوی تلفنی برقرار ساخت. بر اساس بیانیه این وزارتخانه، در این گفت‌وگو لیو هی با برقراری گفت‌وگوی تلفنی مجدد با رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا و استون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در هفته آینده موافقت کرده است. دونالد ترامپ نیز گفته است این احتمال وجود دارد طبق برنامه‌ریزی‌ها تیم تجاری دو طرف جلساتی را اوایل سپتامبر داشته باشند. البته شواهد حاکی از آن است آثار تعرفه‌های ترامپ تاکنون نیز نمایان شده است. بر این اساس یافته‌های نظرسنجی مرکز تحقیقاتی «پیو»، مردم آمریکا معتقدند روابط اقتصادی میان کشورشان و چین در موضعی ضعیف قرار دارد. در بحبوحه این نگرانی‌های اقتصادی، نظرات منفی مردم آمریکا علیه چین به بالاترین میزان در ۱۴ سال اخیر خود رسیده است. در این نظرسنجی ۶۰ درصد از مردم آمریکا نظرات منفی در رابطه با چین ابراز کرده‌اند، نرخی که افزایش قابل‌توجه از سطح ۴۷ درصدی سال ۲۰۱۸ داشته است. آمریکایی‌ها همچنین چین را تهدیدی روزافزون برای کشورشان می‌بینند. بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، حدود یک‌چهارم از مردم آمریکا (۲۴ درصد)، از چین به‌عنوان کشوری که تهدیداتی قابل‌توجه را در آینده متوجه کشورشان می‌کنند یاد کرده‌اند، نرخی که از سال ۲۰۰۷ بیش از دو برابر شده است. در کنار چین، روسیه دیگر کشوری است که ۲۴ درصد از آمریکایی‌ها آن را به‌عنوان تهدیدی جدی برای کشورشان می‌بینند. دیگر کشوری که نرخ دو رقمی را در این معیار به خود اختصاص داده، کره‌شمالی با نرخ ۱۲ درصدی است.

تهدید به خروج از «سازمان تجارت جهانی» روز سه‌شنبه دونالد ترامپ با تکرار تهدیدات گذشته خود اعلام کرد ممکن است کشورش را از «سازمان تجارت جهانی» ‌خارج کند. او سال‌ها عملکرد ضعیف و ناعادلانه سازمان در برابر ایالات‌متحده را انگیزه اصلی این کار احتمالی خود اعلام کرده است. ترامپ در جمع هواداران انتخاباتی خود که در پیتسبورگ گرد هم آمده بودند اظهار کرد: «اگر مجبور شویم، از WTO خارج خواهیم شد.» به گفته ترامپ در صورتی که «سازمان تجارت جهانی» نتواند به روزنه‌هایی که به نفع برخی از کشورها عمل می‌کنند رسیدگی کند، ایالات‌متحده به این سازمان نیازی نخواهد داشت. او در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد: «آنها [سازمان تجارت جهانی] کشورهایی نظیر چین، هند و بسیاری از کشورها را در حال رشد می‌دانند. خب آنها رشد کرده‌اند و مزیت‌های قابل‌توجهی به‌دست آورده‌اند. ما اجازه نخواهیم داد این وضعیت بیش از این ادامه یابد.» رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار انتقاداتی که تاکنون ضد «سازمان تجارت جهانی» داشته، گفت آمریکا به‌عنوان یک عضو این بلوک جهانی، مورد اجحاف قرار می‌گیرد. او همچنان با تاکید بر الفاظ گذشته خود «سازمان تجارت جهانی» را «فاجعه» خواند. در این رابطه رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی به نماینده تجاری دولت خود دستور داده است در گروه کشور‌هایی که با سوءاستفاده از عنوان اقتصادهای در حال توسعه از خلأهای قانونی تجاری بهره می‌برند تغییرات لازم را ایجاد کند. بر این اساس کاخ‌سفید در بیانیه‌ای می‌گوید چین و بسیاری از کشورها با تداوم استفاده از عنوان درحال‌توسعه از مزایایی که در «سازمان تجارت جهانی» به آنها تعلق می‌گیرد، همچون تعهدات ضعیف‌تر به قوانین تجاری، بهره می‌برند. پس از این بیانیه، دونالد ترامپ نیز اعلام کرد «سازمان تجارت جهانی» در حال شکست خوردن است، چراکه ثروتمندترین اقتصادهای دنیای خود را در حال‌توسعه معرفی می‌کنند و با بهره‌مندی از برخی از مزایای ویژه از قوانین تجاری طفره می‌روند.

این مطلب برایم مفید است
0 0