آیا داشتن خالکوبی مانع صدور گواهینامه رانندگی می‌شود؟


آیا داشتن خالکوبی مانع صدور گواهینامه رانندگی می‌شود؟

خالکوبی مانع صدور گواهینامه رانندگی می‌شود. این خبری است که اخیرا در فضای مجازی حواشی زیادی را به همراه داشت، اما آیا واقعا داشتن تتو مانع دریافت گواهینامه می‌شود؟ اخیرا خبری مبنی بر اینکه خالکوبی مانع صدور گواهینامه می‌شود در فضای مجازی و بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شد که حواشی زیادی را در پی داشت.... نوشته آیا داشتن خالکوبی مانع صدور...

خالکوبی مانع صدور گواهینامه رانندگی می‌شود. این خبری است که اخیرا در فضای مجازی حواشی زیادی را به همراه داشت، اما آیا واقعا داشتن تتو مانع دریافت گواهینامه می‌شود؟

اخیرا خبری مبنی بر اینکه خالکوبی مانع صدور گواهینامه می‌شود در فضای مجازی و بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شد که حواشی زیادی را در پی داشت. در واقع سرهنگ سید مسلم موسوی پناه، رئیس دایره آموزش همگانی پلیس راهور فاتب اعلام کرده بود اگر فردی دارای تتو مشهود و نامتعارف باشد، این موضوع مانعی برای صدور گواهینامه برای فرد متقاضی محسوب می‌شود. وی افزود وجود خالکوبی مشهود و نامتعارف در کنار آثار خودزنی این شرایط را ایجاد می‌کند که احتمال اختلالات رانندگی روانی تاثیرگذار در رانندگی توسط روانشناسان بر روی فرد مورد بررسی قرار بگیرد تا صلاحیت فرد برای دریافت گواهینامه تایید شود.

اهمیت تایید صلاحیت‌های پزشکی

آیا داشتن خالکوبی مانع صدور گواهینامه رانندگی می‌شود؟

در همین رابطه سرهنگ آرش باستانی، رئیس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا عنوان کرد رانندگی امتیازی محسوب می‌شود که برای برخوردار شدن از آن می‌بایست احراز صلاحیت‌های مهارتی و پزشکی افراد انجام شود. وی افزود افزایش ضریب ایمنی در رانندگی جزو اهداف اصلی معاینات پزشکی متقاضیان گواهینامه رانندگی محسوب می‌شود. سرهنگ باستانی تاکید کرد در گذشته تایید صلاحیت پزشکی متقاضیان گواهینامه فقط یک سری معاینات چشم بود، اما از آنجایی که عامل انسانی در تصادفات دارای نقش مهم و تاثیرگذاری است، کارگروهی شامل وزارت بهداشت، معاونت‌های بهداد و راهور ناجا تشکیل شد تا علاوه بر آمارگیری از بیماری‌های جسمی و روانی که در رانندگی تاثیر گذارند، روش‌های معاینات پزشکی، آیین‌نامه راهور ناجا تدوین گردد که سرانجام در سال 1384 از سوی هیئت‌وزیران تصویب و ابلاغ شد.

آیا خالکوبی مانعی برای دریافت گواهینامه است؟

آیا داشتن خالکوبی مانع صدور گواهینامه رانندگی می‌شود؟

سرهنگ باستانی در پاسخ به این سوال عنوان کرد فقط داشتن خالکوبی مانع احراز صلاحیت فرد برای اخذ گواهینامه محسوب نمی‌شود، اما اگر فرد دارای خالکوبی‌های مشهود، نامتعارف یا سابقه خودزنی باشد، می‌بایست احتمال اختلال روانی تاثیرگذار در رانندگی توسط روانشناسان مورد بررسی قرار بگیرد که البته نتیجه نهایی طبق رای کمیسیون روانپزشکی و طبق مصاحبه و تست‌های روانشناسی انجام می‌شود. وی افزود در سابقه اغلب اشخاصی که دارای رفتارهای ضد اجتماعی هستند، مواردی چون خالکوبی‌های نامتعارف، فرار از سربازی، خودزنی و رفتارهای پرخطر مانند رانندگی با سرعت بالا و مارپیچ دیده شده است. سرهنگ باستانی تاکید کرد خالکوبی به تنهایی یک بیماری نیست، اما وجود این مورد در کنار رفتارهای پرخطر در رانندگی یکی از نشانه‌های اختلالات روانی و شخصیتی است که باید مورد ارزیابی روان‌شناختی در کمیسیون‌های اعصاب و روان انجام شود.

رئیس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا در ادامه تاکید کرد:

ما هیچ فردی را فقط به دلیل داشتن خالکوبی از رانندگی منع نخواهیم کرد، اما اگر فردی دارای خالکوبی‌های نامتعارف در بدن و یا خودزنی و یا رفتارهای ضد اجتماعی و متضاد با عرف جامعه باشد؛ به عنوان مثال با یک تصادف رفتارهای تهاجمی، کتک کاری و قمه کشی انجام دهد، به دلیل این که احتمال ابتلای این فرد به اختلالات شخصیتی و عارضه‌‏های روان‌‏شناختی زیاد است، این افراد به کمیسیون‌های اعصاب و روان ارجاع داده خواهند شد و 3 روانپزشک در مورد احراز سلامت روانی این افراد تصمیم‌گیری می‌‏کنند که با توجه به نوع و شدت عارضه، مشمول موارد ممنوعیت یا محدودیت رانندگی می‌‏شوند یا خیر.

فردی با خالکوبی مشهود و نامتعارف نمی‌تواند گواهینامه بگیرد؟

سرهنگ باستانی در پاسخ به این سوال بیان کرد این افراد به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده خواهند شد تا تحت درمان روانپزشک و سلامت روانی قرار بگیرد. بعد از طی کردن مراحل درمان و دریافت تاییدیه سلامت به این افراد گواهینامه رانندگی مشروط و مدت‌دار اختصاص داده می‌شود و تمدید گواهینامه این افراد نیز به ارزیابی رفتار آنها در دوره رانندگی مربوط است. اگر این افراد در دوره مشروط برای رانندگی رفتارهای پرخطر را مرتکب شوند، گواهینامه آنها دیگر تمدید نخواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان