پیگیری آزادراه و تعطیلی تابستانه برای ماندگاری خوزستانی‌ها


پیگیری آزادراه و تعطیلی تابستانه برای ماندگاری خوزستانی‌ها

اهواز - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به اقداماتی که برای کاهش مهاجرت از این استان در حال انجام است گفت: ساخت آزادراه اهواز- لردگان و طرح تعطیلی تابستانه در این راستا در دست پیگیری است.

به گزارش ایرنا امید حاجتی چهارشنبه در شورای اجتماعی خوزستان در سالن جلسات استانداری، افزود: ساخت آزادراه اهواز- لردگان برای بهبود تردد بین سردترین استان به گرم‌ترین استان کشور اجرا می‌شود و در آینده شرایطی بهتر از مسیر تهران- شمال را برای خوزستانی‌ها رقم می‌زند.

وی اضافه کرد: مطالعه این طرح سه سال پیش به اتمام رسیده و پارسال در دولت به تصویب رسید، در سفر اخیر پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه دستور ماده ۲۰ برای این طرح گرفته شد و امیدواریم سهم ۳۰ درصدی دولت در اجرای این طرح در بودجه سال آینده لحاظ شود.

حاجتی ادامه داد: برآورد اولیه اجرای این آزادراه به طول ۲۷۱ کیلومتر، یکصد هزار میلیارد ریال است و سرمایه‌گذار برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده است.

وی اظهار داشت: خوزستان پیش از انقلاب مهاجرپذیرترین استان بوده ولی اکنون به یک استان مهاجرفرست تبدیل شده که در سال ۹۵ عنوان مهاجرفرست‌ترین استان کشور را به خود اختصاص داد.

حاجتی پرداخت حق بدی آب و هوا در سال گذشته و تعطیلی تابستانه را از دیگر طرح‌های در دست پیگیری برای کاهش مهاجرت خوزستانی‌ها عنوان کرد.

به گفته وی مطالعه درباره مهاجرت در خوزستان با همکاری دانشگاه چمران اهواز از پارسال آغاز شده و تا ۲ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان همچنین دراین نشست با بیان اینکه کانون اصلاح و تربیت اهواز وضعیت نابسامانی دارد تاکید کرد: این زندانیان که زیر سن قانونی هستند نیاز به توجه خاص‌تری دارند.

وی پیشنهاد کرد که محل نگهداری مجرمان در زندان تفکیک شود زیرا این مساله یک آفت به شمار می‌رود.

حاجتی تاکید کرد: در زمان تعطیلی زندان کارون مقرر شده بود که محل فعلی به فروش برسد و صرف بهسازی و بازسازی سایر زندان‌های استان شود اما این تعهد اجرایی نشده است.

وی افزود: با هر طرحی که در راستای توانمندسازی انجمن حمایت از زندانیان و درآمدزایی آنها باشد نیز در زمین اداره سابق زندان‌ها موافق هستیم.

حاجتی اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با همکاری فنی و حرفه‌ای و دانشگاه شهید چمران مطالعات ۲ طرح را برای توانمندسازی فارغ‌التحصیلان و بازتوانی زندانیان آغاز کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: پارسال ۴۰۰ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز مدارس و ۸۵۰ میلیارد ریال نیز برای ساخت مدارس از منابع استانی اختصاص یافته که این رقم علاوه بر ۵۰ میلیارد ریال اعتبارات شورای اجتماعی، طرح هجرت گروه های جهادی، اعتبارات نوسازی مدارس و کمک های وزارت نفت است.

به گفته وی پارسال عملیات ساخت یک هزار و ۴۰۰ کلاس درس در استان به اتمام رسیده است.

لزوم حمایت از درمان زندانیان

معاون سلامت اداره کل زندان‌های خوزستان در این نشست خواستار حمایت از اقدامات درمانی برای زندانیان شد و گفت: ۹۸ درصد زندانیان استان با بیماری‌های روحی و یا جسمی وارد زندان ها می‌شوند که با توجه به هزینه‌های بالای درمان نیاز به حمایت دارند.

نادر ایگدر با اشاره به وجود ۱۰ مجموعه زندان در استان افزود: در حال حاضر تمام خدمات درمانی به زندانیان به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی همچنین خواستار همکاری استانداری برای تامین اعتبار تجهیز سوله آموزشی زندان مرکزی اهواز شد و اظهار داشت: با توجه به اینکه هم‌اکنون در حدود ۷۰ درصد از زندانیان استان را جوانان ۱۹ تا ۳۰ ساله تشکیل می‌دهند، توانایی و ظرفیت تربیتی و آموزشی بسیاری برای برگزاری دوره‌های آموزشی و توسعه آنها وجود دارد و این یک ضرورت به شمار می‌رود.

ایگدر اضافه کرد: در حدود ۷۰ درصد زندانیان از لحاظ فرهنگی و اقتصادی ضعیف و ساکن حاشیه‌های شهرها بوده و معتاد هستند که در صورت داشتن مهارت می‌توانند شغلی داشته و به زندان بازنگردند.

وی در ادامه شایعه مالکیت شخصی بر زندان کارون را رد کرد و گفت: زمین زندان کارون متعلق به سازمان زندان‌هاست.

ایگدر با بیان اینکه تعطیلی زندان کارون از آرزوهای ما بوده، اظهار داشت: این زندان به دلیل استقرار در شهر تعطیل و به خارج از شهر منتقل شده است و طبق همین قانون زندان سپیدار هم می‌تواند تعطیل شود.

وی خانواده‌های زندانیان را نیازمند حمایت دانست و گفت: این افراد با زندانی شدن سرپرست خانواده هم از لحاظ عاطفی و هم معیشتی دچار محرومیت‌هایی می شوند که نیاز به پشتیبانی دستگاه‌های حمایتی و آموزش و پرورش دارند زیرا حمایت‌های فعلی کافی نیست.

به گفته وی در حال حاضر ۹ انجمن حمایت از خانواده زندانیان در استان به صورت غیرانتفاعی فعال هستند.

ایگدر با بیان اینکه خوزستان از نظر فضای فیزیکی زندان در رده‌های پایین کشوری است افزود: بعد از انقلاب هیچ زندانی در خوزستان راه اندازی نشده و ساختمان زندان‌های آبادان، رامهرمز و بهبهان در حال اجراست و زندان شوشتر هنوز آغاز به ساخت نشده است.

غرفه و بیمه برای زندانیان صنعتگر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان همچنین برای حمایت از زندانیانی که در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کنند اعلام آمادگی کرد و گفت: این سازمان آمادگی اختصاص غرفه رایگان به زندانیان در نمایشگاه‌های صنایع دستی دارد و می‌تواند یک غرفه دائمی در بازارچه صنایع دستی غدیر که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد نیز به زندانیان اختصاص دهد.

سید حکمت الله موسوی، صدور کارت مهارت‌آموزی برای این گروه از زندانیان را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: زندانیان بعد از آزادی می‌توانند از مزایای این کارت از جمله تسهیلات کم بهره صنایع دستی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: بیمه زندانیانی که آموزش دیده و مشغول به کار صنایع دستی می‌شوند نیز تامین می شود که این اقدامات می‌تواند به بازگشت زندانیان به جامعه کمک کند.

خشکسالی و ریزگرد خوزستانی‌ها را فراری داد

یک پژوهشگر همچنین در این نشست گفت: در دهه ۸۰ مهمترین علت مهاجرت‌ها در خوزستان تغییرات اقلیمی و خشکسالی بوده که باعث مهاجرت کشاورزان به حاشیه شهرها شده همچنین ریزگردها باعث مهاجرت به خارج از استان شده است.

مسعود زالی‌زاده طرح مطالعاتی الگوهای مطالعاتی مهاجرت درون استانی و برون استانی خوزستان در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۵ در خوزستان را پیشنهاد کرد.

وی مهاجرت را یکی از چالش‌های جهانی دانست و اظهار داشت: اقتصاد، جنگ، تغییرات اقلیمی و تصمیمات مدیریتی مهمترین عوامل موثر بر مهاجرت در خوزستان در دوره‌های گذشته بوده است.

زالی‌زاده با بیان اینکه خوزستان از نظر تحولات مهاجرتی شرایط خاصی داشته افزود: مهاجرت در خوزستان را می‌شود به سه دوره کلی تقسیم کرد که دوره اول، زمان پیدایش نفت بود و خوزستان اولین استان کشور بود که مهاجرت را به صورت مدرن تجربه کرد به طوری که در دهه ۴۰ در حدود ۱۷.۵ درصد مهاجرت های بین استانی کشور مربوط به خوزستان بوده است، به طور نمونه آبادان قبل از ساخت پالایشگاه ۲۰ هزار نفر جمعیت داشته که بعد از آن به پنجمین شهر پرجمعیت کشور تبدیل می‌شود.

این دانشجوی دکترای دانشگاه علامه اضافه کرد: جنگ دگرگونی‌های جمعیتی بسیاری در خوزستان پدید آورد به طوری که شهرهایی همچون آبادان در زمان جنگ ۶ نفر جمعیت و خرمشهر خالی از سکنه شده و تمام ساکنان آنها مهاجرت کرده بودند.

به گفته وی در سال ۹۵ خوزستان مهاجرفرست ترین استان کشور بوده است که بیشترین مهاجران را جوانان تشکیل می‌دهند.

زالی‌زاده هدف از پیشنهاد این مطالعه را بررسی علت مهاجرت‌های درون استانی و برون استانی و شناسایی مقصد مهاجران عنوان کرد و گفت: در مطالعات آینده‌پژوهی می‌توان به این پرسش پاسخ داد که با وجود عواملی مانند خشکسالی و مشکلات اقتصادی آیا این مهاجرت‌ها ادامه می یابد.

وی خوزستان را پرنوسان‌ترین استان از نظر مهاجرت دانست و تاکید کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار در خوزستان یکی از عوامل مهم بررسی عوامل اساسی مهاجرت است و با پیدا کردن الگوی مهاجرت می‌توان حاشیه‌نشینی را نیز تحلیل و برای بهداشت و آموزش برنامه‌ریزی کرد.

۹۷۵۴/۶۰۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها