تصویب یک کارگروه جدید در دولت برای ساماندهی کارون بزرگ


تصویب یک کارگروه جدید در دولت برای ساماندهی کارون بزرگ

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان با اشاره به تصویب کارگروه ساماندهی کارون بزرگ در دولت گفت: پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی این کارگروه ارائه شده و تا هفته آینده درباره آن اعلام نظر می‌کنیم.

غلامرضا شریعتی چهارشنبه در حاشیه شورای اجتماعی استان، در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: کارگروه ساماندهی کارون بزرگ همزمان با کارگروه ساماندهی زاینده رود در دولت تصویب شده است.

وی با اشاره به حذف ردیف اعتباری طرح علاج بخشی کارون که پیش از این قرار بود اجرا شود، افزود: کارگروه ساماندهی کارون بزرگ جایگزین طرح علاج بخشی است، اگر چه تلاش می‌کنیم که اعتبارات طرح علاج‌بخشی محقق شود.

شریعتی اضافه کرد: مکاتبه و پیگیری برای احیای اعتبارات طرح علاج‌بخشی کارون انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری نشست کارگروه ساماندهی کارون بزرگ در هفته گذشته در وزارت نیرو گفت: دستورالعمل اجرایی این کارگروه ارائه شده که قرار است ظرف یک هفته آینده درباره آن اعلام نظر کنیم.

به گفته وی طرح مطالعاتی کارگروه ساماندهی کارون بزرگ با حضور همه دستگاه‌ها تدوین می شود و نقشه راه خواهد بود.

برگزاری نخستین جلسه کارگروه ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) از برگزاری نخستین نشست کارگروه ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ، در تاریخ ۱۵ مرداد امسال با حضور وزیر نیرو و استانداران خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری در وزارت نیرو خبر داده است.

این کارگروه قرار است در ذیل شورای عالی آب و با هدف مدیریت حوضه آبریز، به‌صورت بین‌بخشی فعالیت کند.

بهزاد پارسا مدیر حوضه آبریز کارون بزرگ در شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته است: این حوضه ۱۶ درصد منابع آب تجدیدپذیر کشور را دارا بوده و ۷۷ درصد انرژی برق‌آبی کشور در آن تولید می‌شود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان یک ماه پیش اعلام کرد که ردیف اعتباری طرح احیا و علاج بخشی کارون از بودجه حذف شده است.

طرح احیا و علاج بخشی رودخانه کارون در سال ۱۳۹۵ توسط سازمان آب و برق خوزستان تهیه و در شورای عالی آب مطرح و تصویب شده بود. این طرح پنج ساله شامل مجموعه طرح‌هایی است که به نوعی بر روی آلودگی رودخانه کارون تأثیرگذار هستند که طرح‌های آب و فاضلاب شهری، زهکش های کشاورزی و زهاب‌های صنعتی که وارد کارون می‌شود از آن جمله است، اما این طرح به دلیل محقق نشدن اعتبارات، اجرا نشد.

برای طرح علاج بخشی کارون بیش از ۸۷ هزار میلیارد ریال در ۲ بخش خصوصی و دولتی، اعتبار پیش بینی شده بود که در سال ۹۷ اعتبار یک هزار میلیارد ریال برای آن مصوب شد اما تخصیص داده نشد و اعتبار مربوط به امسال نیز وارد بودجه نشده است. بودجه ۸۰ میلیارد ریالی لایروبی کارون نیز در سال ۱۳۹۶ از اعتبارات حذف شده بود.

کارون بزرگ (شامل رودخانه های کارون و دز) که زمانی پرآب ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بود، اکنون به شدت با مشکلات کمی و کیفی روبه روست. اجرای بیش از ۱۰ طرح انتقال آب از کارون به فلات مرکزی از مهمترین دلایل تنش در این حوزه است.

۹۷۵۴/۶۰۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز