مصرف آب در کودکان، اهمیت آن را میدانید؟


مصرف آب در کودکان، اهمیت آن را میدانید؟

آب مواد مهم ساختمانی بدن است و در یک شخص بالغ حدود 65 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد.

آب مواد مهم ساختمانی بدن است و در یک شخص بالغ حدود ۶۵درصد وزن بدن را تشکیل می دهد. در کودکان و نوزادان این درصد خیلی بالاتر است. بنابراین در اثر کمبود آب ساختمان بدن دچار اختلال می شود.
تمام واکنش های حیاتی بدن در حضور آب انجام می شود. چنانچه مقدار آب در داخل سلول ها و بین سلول ها به میزان کافی نباشد، فعل و انفعالات داخلی به خوبی انجام نشده و سلامت شخص دچار اختلال می شود.
یکی از وظایف بسیار مهم آب در بدن حمل مواد مغذی به سلول ها است. سلول ها جهت انجام اعمال بیولوژیکی خود و ادامه حیات نیاز به مواد مغذی دارند که این مواد توسط غذا دریافت می شود. در غیر این صورت دستگاه های بدن نمی توانند اعمال حیاتی خود را انجام دهند.
از نقش های مهم دیگر آب در بدن، حمل مواد زائد حاصل از متابولیسم مواد مغذی از سلول ها و دفع این مواد از بدن است. در عدم حضور آب مواد سمی در بدن تجمع یافته و خطرناک است.
تنظیم تعادل حرارتی بدن: متابولیسم مواد در بدن ایجاد حرارت بسیار زیادی می کند که چنانچه این حرارت به خوبی کنترل و تعدیل نشود موجب تخریب سلول ها می گردد. آب همچنین باعث دفع حرارت اضافی از بدن شده و حرارت داخلی را در حد معینی ثابت نگاه می دارد.
افزایش کارایی شخص از نقش های مهم آب است. در اثر کاهش آب بدن، میزان کارایی به طور قابل توجهی کاهش می یابد و در نتیجه شخص خستگی و کوفتگی و بی میلی به کار پیدا می کند.
سلول های عصبی جهت انجام فعالیت های حیاتی خود نیاز به آب دارند. چنانچه مواد مغذی لازم جهت سیستم عصبی به همراه آب به این سیستم نرسد فعالیت های عصبی دچار اختلال شده و شخص مبتلا به عوارض عصبی از قبیل کاهش قدرت تمرکز، اختلال در حافظه، کاهش قدرت یادگیری، عصبانیت و بی حوصلگی خواهد شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان