خطرناک ترین نانوایی دنیا (عکس)


خطرناک ترین نانوایی دنیا یکی از خطرناک ترین روش های‌ پخت نان در دنیا کـه امکان پرت شدن نانوا در تنور زیاد اسـت را در این جا مشاهده خواهید کرد. مردم در طول قرن‌های‌ متمادی، در مناطقی از آسیا و قفقاز بـه شکل اساسی از تنور‌های‌ بزرگ ساخته شده از گِل برای پخت غذا از انواع نان‌ها گرفته تا گوشت استفاده می کنند. در ارمنستان بـه نسخه محلی این تنور‌های‌...

خطرناک ترین نانوایی دنیا (عکس)

خطرناک ترین نانوایی دنیا

یکی از خطرناک ترین روش های‌ پخت نان در دنیا کـه امکان پرت شدن نانوا در تنور زیاد اسـت را در این جا مشاهده خواهید کرد.

مردم در طول قرن‌های‌ متمادی، در مناطقی از آسیا و قفقاز بـه شکل اساسی از تنور‌های‌ بزرگ ساخته شده از گِل برای پخت غذا از انواع نان‌ها گرفته تا گوشت استفاده می کنند.

در ارمنستان بـه نسخه محلی این تنور‌های‌ گِلی بزرگ «تونیر» Tonir گفته می شود کـه برای ساکنان آنجا، چیزی فراتر از یک ابزار برای پخت و پز بـه شمار میرود.

بـه گزارش تالاب ؛ عده ای از مردم این منطقه در دوران باستان خورشید را می‌پرستیدند، آنان تونیر‌ها «این تنور‌های‌ بزرگ را»شبیه قرص خورشید کـه در حال غروب پشت ابر‌ها پنهان میشد طراحی کردند. این تنور با گذشت زمان از یک ابزار محض برای پخت بـه نمادی برای تقرّب بـه الهه «خورشید» تبدیل شد.

خطرناک ترین نانوایی دنیا (عکس)

نانوایی خطرناک

«اسکِر تلادزی داوید» مدّتی پیش، از گرجستان برای زندگی بـه شهر «آپاران» ارمنستان مهاجرت کرد. او شانزده سال نان را داخل تنور‌های‌ «تونیر» تهیه میکند. وقتی میـــخواهد نان را دراین تنور قرار دهد،نمایشی شگفت انگیزی انجام میدهد کـه برای هر ببیننده‌ای برای بار نخست جذّاب بـه نظر می رسد. او با هر بار قرار دادن خمیر درون تنور جان خودرا بـه خطر می‌اندازد تا برای مشتریانش کـه بـه قول خودش خوش اشتها هستند نان تازه بپزد.

داوید در ابتدای کار، تنور را بـه مدت شش تا هفت ساعت داغ می کند و وقتی درجه حرارت ان بـه ۴۰۰ تا ۴۸۰ درجه سانتیگراد میرسد فرآیند تهیه نان را آغاز میکند.

خطرناک ترین نانوایی دنیا (عکس)

روش عجیب پخت نان

او در ابتدا دیواره‌های‌ تنور رابا محلولی نمکی آماده میکند، این محلول ویژه طعم منحصر بـه فردی بـه نان می دهد، سپس داوید خمیر سفید مسطح و دایره‌ای شکل را روی قالب دایره‌ای برآمده «ساج» قرار می دهد و نان را در نزدیکترین نقطه ممکن بـه منبع حرارت داخل تنور می‌چسباند، او برای اینکار یک دستش را بـه کناره تنور می گیرد و تا نصف بدن داخل ان فرو می رود و با دست دیگرش خمیر را بـه دیواره تنور می‌چسباند، او برای هر نان تا نصف بدن بـه درون تنور و مرکز حرارت ان میرود و برمی گردد.

این فقط نگه داری از یک سنّت قدیمی نیست بلکه باکیفیت نان رابطه مستقیم دارد. داوید در تحلیل سبک منحصر بـه فرد و خطرناکش در تهیه نان می گوید این روش برای پخت صحیح نان خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنید ضرورت دارد.

او میگوید: ساکنان باستانی برای ساخت تونیر از گل استفاده می کردند، ما هنوز هم همین کار را انجام میدهیم، فقط یک چیز دراین ساز و کار عوض شده و ان هم این کـه تنور‌ها کیفیت مطلوب زمان‌های‌ قدیم را ندارند.

خطرناک ترین نانوایی دنیا (عکس)

نانوایی های ترسناک دنیا

وقتی نان بـه طور ایده آلی می‌پزد و رنگ ان بـه قهوه‌ای و طلایی می زند، داوید با یک چنگک بزرگ نان‌ها را از تنور خارج می کند و بلافاصله روی رف قرار می دهد تا مشتریان نان‌های‌ تازه را بردارند، خوشبختانه مشتریان قدردان مزه خوب نان‌های‌ داوید هستند، بـه همین دلیل میتوانیم بگوییم کـه او جانش را بیهوده بـه خطر نمی‌اندازد.

ان‌ها نان را میگیرند و از داوید تشکر می کنند، نان‌های‌ سنّتی یکی از عناصر اصلی غذای مردم این منطقه اسـت ودر مراسم‌های‌ سنّتی مثل عید پاک، مراسم ازدواج و برخی جشن‌های‌ دیگر از ان استفاده می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022