اصفهان 4804 دانش آموز بازمانده و تارک از تحصیل دارد


اصفهان 4804 دانش آموز بازمانده و تارک از تحصیل دارد
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت : در این استان افزون بر پنج میلیون نفری تاکنون چهار هزار و ۸۰۴ دانش آموز بازمانده و تارک از تحصیل شناسایی شدند.

شهین جوانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکهزار و ۲۱۹ نفر شامل ۷۰۰ نفر پسر و ۵۱۹ نفر دختر از این تعداد بازمانده از تحصیل (کودکانی که شرایط سنی ورود به پایه اول را دارند ولی متاسفانه وارد آموزش و پرورش نمی شوند) هستند.

وی اظهار داشت: همچنین سه هزار و ۵۸۵ نفر از این تعداد شامل یکهزار و ۹۶۳ نفر پسر و یکهزار و ۶۲۲ نفر دختر تارک از تحصیل (افرادی که به نوعی وارد سیستم آموزش و پرورش شدند و به دلایلی سیستم را ترک کردند) هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تصریح کرد : در راستای بحث طرح انسداد مبادی بیسوادی و با هدف شناسایی، جذب و نگهداشت کودکان لازم التعلیم ۶ تا ۱۲ ساله در دوره ابتدایی، موفق به شناسایی یک هزار و ۵۸۰ نفر از تعداد بازماندگان و تارک از تحصیل در استان شدیم.

وی یادآور شد: از این تعداد افراد شناسایی شده ۳۹۹ نفر آنها در سامانه سناد آموزش و پرروش ثبت نام کردند و از اول مهر به تحصیل مشغول می شوند.

جوانی ادامه داد: همچنین یک هزار و ۱۸۱ نفر شناسایی شدند ولی به دلایل مختلفی از جمله تحصیل در مدارس دینی، ابتلا به بیماری صعب العلاج، فقر مالی، فوت (باطل نکردن شناسنامه آنها توسط خانواده که ۳۸ نفر بودند)، کوچ عشایر، کودکان بد سرپرست، مهاجرت به داخل و خارج از کشور وارد سیستم آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل نشدند.

وی تصریح کرد: همچنین ۶۶۶۱ نفر از تعداد یک هزار و ۵۸۰ نفری که شناسایی شدند به علت معلولیت شدید در مدارس استثنایی زیر نظر بهزیستی مشغول به تحصیل هستند ولی آمار آنها در سیستم آموزش و پرورش وارد می شود.

معاون آموزش ابتدایی استان اصفهان با اشاره به ادامه داشتن روند شناسایی و جذب بازماندگان و تارکان از تحصیل در استان گفت: این آمار هر لحظه در حال تغییر خواهد بود.

وی با تاکید بر عزم استانی و ملی برای انسدداد مبادی بیسوادی تصریح کرد : دستاوردهای پوشش این مهم برای کل کشور و استان شامل کاهش آمار بزه اجتماعی، فقر فرهنگی، ارتقای سطح آگاهی و توانمندی های سطح پایه ای که نیاز است در بچه ها ایجاد شود، کاهش آسیب های اجتماعی، ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی که احساس می شود همه اینها حق کودک است تا از این فرصت برابری که برای او مهیا می کنیم استفاده کند.

این مسوول یادآور شد: در اجرایی کردن سند تحول بنیادین و برنامه ملی جامع حقوق کودکان و نوجوان، آموزش برای همه و حقوق شهروندی به بحث حق آموزش و پژوهش برای کودکان اشاره و تاکید شده است.

وی از اولیای دانش آموزان خواست تا مانع تحصیل فرزندان خود نشوند و در غیر این صورت از طریق مراجع قانونی با آنها برخورد شود.

جوانی همچنین از گروه های مردم نهاد و فرمانداران شهرستان ها خواست تا در خصوص شناسایی و جذب کودکان بازمانده و تارک از تحصیل به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی بیان داشت: در راستای پیشگیری و نگهداشت دانش آموزان نیاز به تشکیل پایگاه های توانمندسازی و توسعه مراکز اختلالات یادگیری در مناطق و نواحی آموزش و پرورش ویژه دانش آموزانی با نیاز ویژه و در معرض افت و ترک از تحصیل است.

معاون آموزش ابتدایی اصفهان افزود: تمام تلاش سیستم تعلیم و تربیت کشور بر ایجاد شرایط حتی در دورترین روستاهاست که هیچ نهاد دولتی دیگری وجود ندارد و توانسته با ایجاد یک مدرسه پرچم جمهوری اسلامی را برافراشته نگه دارد.

در سال تحصیلی گذشته ۸۵۰ هزار دانش‌ آموز در بیش از پنج هزار مدرسه در استان اصفهان به تحصیل پرداختند.

از این تعداد ۴۷۰ هزار دانش آموز ابتدایی در ۲۱ هزار و ۷۳ مدرسه در استان بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403