قانون مدیریت پسماند به خوبی اجرا نشده است


قانون مدیریت پسماند به خوبی اجرا نشده است

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران: متاسفانه تمامی دستگاه‌های موثر در اجرای قانون مدیریت پسماند‌ها نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند

قانون مدیریت پسماند به خوبی اجرا نشده استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا شریفی فرد با اشاره به اینکه دستگاه‌های متعدد دولتی و غیر دولتی در قانون مدیریت پسماند‌ها وظایف مختلفی را بر عهده دارند، گفت: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی سازمان محیط زیست ایران متولی موضوع پسماند در کشور است.
وی افزود: وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد از مهم‌ترین متولیان قانون مدیریت پسماند‌ها در کشور هستند.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: متاسفانه تمامی دستگاه‌های موثر در اجرای قانون مدیریت پسماند‌ها نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند.
وی با اشاره به این که قوانین کشور باید به صورت دوره‌ای اصلاح شود، گفت:: روند توسعه در هر کشوری ایجاب می‌کند که قوانین به صورت مستمر متحول شوند.
علیرضا شریفی فرد تاکید کرد: تمامی مواد موجود در قانون مدیریت پسماند‌ها به مرحله اجرا نرسیده است.
وی افزود: بسیاری از ظرفیت‌های پیش بینی شده در قانون مدیریت پسماند‌ها بی استفاده مانده است.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: سازمان محیط زیست ایران در قبال قانون مدیریت پسماند‌ها مسئول است، بر این اساس باید پاسخ مناسبی برای اجرای کامل این قانون داشته باشد.
وی با اشاره به این که مدیریت پسماند یک چرخه است، عنوان کرد: فرایند تولید زباله، ذخیره سازی و انتقال و مراقبت‌های پس از دفع زبانه شامل چرخه پسماند می‌شوند.
علیرضا شریفی فرد ادامه داد: هر کدام از مراحل موجود در چرخه پسماند می‌تواند متولی تخصصی و منحصر به خود را داشته باشد.
وی افزود: به دلیل حضور نداشتن دستگاه‌های مختلف در روند اجرای قانون مدیریت پسماندها، شهرداری در این حوزه به عنوان مدیریت اجرایی با چالش‌های متعددی مواجه شده است.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: بسیاری از مشکلات مربوط به حوزه جمع آوری و انتقال زباله‌ها در انجام ندادن وظیفه دستگاه‌های مختلف ریشه دارد.
وی با بیان این که پسماند تهدیدی برای محیط زیست است، خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌های مشخص شده در قانون مدیریت پسماند‌ها در قبال تمامی پسماند‌های کشور وظایف مختلف دارند، در حالی که برخی از دستگاه‌ها به واسطه تولید بیشتر پسماند باید وظایف بیشتری را بر عهده بگیرند.

همایون رضا مدنی شاهرودی
مدیریت پسماند‌های ویژه بر عهده تولید کننده زباله است
معاون دفع و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند‌ها برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی لازم الاجراست، گفت: مدیریت پسماند‌های ویژه بر عهده تولید کننده زباله است.
همایون رضا مدنی شاهرودی در برنامه گفت: وگوی اجتماعی در خصوص قانون مدیریت پسماندها، گفت: تا قبل از ۱۳۸۳ این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، حوزه پسماند در کشور فاقد صاحب بود.
وی افزود: تا قبل از تصویب قانون مدیریت پسماند‌ها تمامی عملکرد‌های این حوزه به شهرداری‌ها محول شده بود.
معاون دفع و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: تصویب قانون مدیریت پسماند‌ها باعث شد تا این حوزه به شیوه‌ای نظام‌مند در کشور مورد پیگیری قرار بگیرد، چرا که مدیریت پسماند در این قانون بر اساس منابع تولید کننده تقسیم بندی شده است.
وی با اشاره به اینکه پسماند یکی از عوامل آلوده کننده محیط است، عنوان کرد: پسماند‌ها می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم آلودگی‌های مختلفی را در خاک و آب و هوا منتشر کند.
همایون رضا مدنی شاهرودی با اشاره به ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، اظهار داشت: در این ماده قانون به صراحت حدود وظایف دستگاه‌های مختلف نسبت به یکدیگر را مشخص کرده است.
وی افزود: بر اساس این ماده مدیریت پسماند‌های عادی در کشور بر عهده شهرداری یا دهیاری یا بخشداری‌ها گذاشته شده است.
معاون دفع و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مدیریت پسماند‌های ویژه بر عهده تولید کننده زباله است.
وی تاکید کرد: قانون مدیریت پسماند‌ها برای همه افراد حقیقی و حقوقی حاضر در کشور لازم الاجراست.

زینب نصیری
شرکت ۱۲ هزار نفر از افراد کم‌توان در چهارشنبه‌های معلولان
مدیرکل سلامت شهرداری تهران از حضور حداکثر ۱۰۰۰ نفر در هر یک از دورهمی‌های مخصوص سالمندان، معلولان و خانواده های‌شان در محلات و مناطق شهر تهران خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ هزار سالمند و ۱۲ هزار معلول در این برنامه‌ها مشارکت داشته اند.
زینب نصیری گفت: دورهمی معلولان و سالمندان در ۴۴ نقطه از مناطق شهر تهران برگزار می‌شود. همچنین در ۳۵۲ محله دوشنبه‌های سالمندی و چهارشنبه‌های معلولین در سرا‌های محلات برگزار می‌شود.
وی در خصوص میزان مشارکت معلولان و سالمندان در این برنامه‌ها افزود: تعداد افراد سالمند و معلول ساکن در مناطق مختلف هستند و به همین دلیل میزان مشارکت‌ها تفاوت دارد. در مناطق ۳ و ۶ بیشترین میزان سالمندان را داریم و به تناسب تعداد سالمندانی که در این برنامه‌ها مشارکت دارند، بیشتر است. در مناطق ۱۶، ۱۴، ۱۸ و ۲۰ تعداد افراد دارای معلولیت قابل توجه و مشارکت بیشتر است.
مدیر کل سلامت شهرداری تهران تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی ما ارتقا سلامت شهروندان است. به همین دلیل به طور خاص در کنار برنامه‌هایی که برای تمام شهروندان برنامه ریزی می‌شود، تلاش داریم گروه‌های جمعیتی را که به هر دلیل تا امروز کمتر دیده شده اند یا در ارتباط با دریافت خدمات شهری یا برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای آن‌ها نابرابری و تبعیض وجود داشته است، در این برنامه‌ها مشارکت دهیم.
نصیری با اشاره به اینکه دو روز در هفته را به طور خاص به افراد سالمند و معلول اختصاص داده ایم، گفت: نگاه مان این بود که اگر شهروندان تهرانی تا امروز شناخت و درک درستی نسبت به افراد دارای معلولیت، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها پیدا نکرده اند، به واسطه این برنامه‌ها کمک کنیم که همه افراد فارغ از تفاوت‌هایی که دارند، در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

راه اندازی پایگاه مترو سلامت در شهر زیرزمینی
شرکت بهره بردای متروی تهران وحومه پایگاه مشاوره و خدمات پزشکی را با عنوان "مترو سلامت" راه اندازی می‌کند.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره بردار‌ی متروی تهران و حومه، این پایگاه سلامت شامل مشاوره پزشکی، دندان پزشکی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی، مامایی و خدمات روان پزشکی، پرستاری، کنترل فشار خون و ... است که با هدف توسعه و ارتقای فرهنگ سلامت اجتماعی با تأکید بر افزایش سلامت جسمانی مسافران مترو اجرا می‌شود.
پایگاه مترو سلامت به همت معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران وحومه با همکاری و مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶ برگزار می‌شود و مسافران با مراجعه به میز‌های مشاوره و خدماتی، پرسش‌ها و مشکلات پزشکی و بهداشتی خود را با کارشناسان حوزه سلامت مطرح می‌کنند.
این پایگاه در ایوان انتظا ایستگاه میدان حضرت، ولی عصر (عج) از ۲۲ تا ۲۴ مرداد ۹۸ و از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به ارایه خدمات رایگان می‌پردازد.

محمد سالاری
سند راهنمای نحوه بلند مرتبه‌سازی در شهر‌های کشور مهم است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از نداشتن مطالعات بومی در خصوص بلندمرتبه سازی در شهر‌های کشور انتقاد کرد و گفت: سند راهنمای بلند مرتبه‌سازی در شهر‌های کشور مهم است.
محمد سالاری در واکنش به ابلاغ ضوابط عام بلند مرتبه‌سازی از سوی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: ضوابط بلندمرتبه‌سازی در طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران پیش‌بینی شده، اما اشکال اساسی این بوده که هم طرح جامع و هم طرح تفصیلی قبل از این که مطالعات مربوط به ضوابط بلند مرتبه‌سازی انجام و کامل شود، تصویب و ابلاغ شده بود.
وی ادامه داد: ابلاغ‌کنندگان طرح تفصیلی در آن بندی را گنجاندند با این مضمون که شهرداری تهران مکلف است حداکثر یک سال پس از ابلاغ طرح تفصیلی نسبت به انجام مطالعات ضوابط بلند مرتبه‌سازی اقدام کند و از طریق مراجع ذی‌ربط یعنی شورای شهر، کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور آن را تصویب کند.
سالاری با بیان اینکه متأسفانه مدیریت شهری دوره گذشته به این تکالیف توجه نکرد، اضافه کرد: مدیریت شهری گذشته مبتنی بر رویکرد سلیقه‌ای و به صورت موردی بنا را به درخواست مناطق ۲۲ گانه پرونده‌هایی که تقاضای بلند مرتبه‌سازی داشتند در شورا‌های معماری مناطق و کمیسیون ماده ۵ به تصویب می‌رساند، بدون این که ضابطه بلند مرتبه‌سازی مبتنی بر پیوست‌های مطالعاتی کامل و جامع تهیه شده باشد. این حجم بلند مرتبه‌سازی که وجود دارد با این رویکرد مجوز گرفته است.
سالاری ادامه داد: بعد از ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری در دوره گذشته به این موضوع به طور جدی اعتراض کردیم و در تعامل با دبیرخانه شورای عالی شهرسازی پیگیری صورت گرفت و بار‌ها نامه‌نگاری شد تا از این کار خودداری کنند که به آن‌ها توجهی نشد. در نهایت دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در دوره گذشته، در سال ۱۳۹۴ این ضابطه را لغو کرد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور سند راهنمای نحوه بلند مرتبه‌سازی در شهر‌های کشور و جمعیت‌های بیش از دویست هزار نفر را تصویب و ابلاغ کرده است. هم اکنون مدیریت شهری تهران باید اقدامات خود را مبتنی بر اصول و چارچوب سند راهنمای مصوب شورای عالی پیش ببرد.
سالاری در پایان تاکید کرد: در حال پیگیری هستیم تا شهرداری تهران پاسخ سؤال شورای عالی شهرسازی و معماری کشور را بدهد و ضابطه بلند مرتبه‌سازی در راستای طرح تفصیلی تصویب شود. ضمن این که در شهر تهران جمعیت‌پذیری و کم آبی خط قرمز است، اما اگر بلند مرتبه‌سازی مبتنی بر پیوست‌های مطالعاتی در اراضی باز شهری بزرگ مقیاس ساخته شود و فضا‌های سبز و باز و سرانه‌های خدماتی به صورت کامل دیده شود، باید به الزامات، پهنای گسلی و دیگر موضوع‌ها توجه لازم شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن