اردوی تابستانی در آمریکا و انگلیس با 100‌میلیون تومان


اردوی تابستانی در آمریکا و انگلیس با 100‌میلیون تومان

طی چند ماه گذشته اخبار متعددی از فعالیت‌های مدارس لاکچری با شهریه‌های ۵۰ و ۱۰۰‌میلیون تومانی در شمال شهر تهران منتشر شده و بسیاری از ایجاد اختلاف طبقاتی در سیستم آموزشی کشور ابراز نگرانی می‌کنند.با این حال چندی پیش استوری‌های بچه‌های شمال شهر تهران در کالج‌های فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا خبرساز شد و با پیگیری رسانه‌ها مشخص شد که برخی از موسسات غیردولتی با هماهنگی مدارس مناطق ۲-۳ و ۴ برخی از دانش‌آموزان را به کالج‌های اروپایی می‌فرستند.

شاید این موضوع در نگاه اول مصداق ضرب‌المثل «دارندگی و برازندگی» باشد، اما وقتی به آمار کمبود مدارس در روستاها و اینکه یک دانش‌آموز برای تحصیل باید روزانه چند کیلومتر راه برود تا به مدرسه برسد، آتش‌سوزی بخاری‌های نفتی که هنوز چهره دختران مدارس شین آباد، درودزن، ایرانشهر و ... به خاطر نبود گازرسانی زخمی است و مدارس وجود صدها مدرسه خشتی و گلی که قرار جشن جمع‌آوری آنها در مهرماه امسال برگزار شود و موارد دیگر را کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، آن زمان متوجه اختلاف طبقاتی در سیستم آموزشی کشور می‌شویم. مدارس لاکچری ساختاری غیردولتی دارند و به‌تازگی یک موسسه ایرانی اقدام به برگزاری کمپ‌های تابستانی ‏در اروپا می‌کند. با اینکه اکثر خانواده‌ها به‌دنبال ثبت‌نام ارزان‌تر در مدارس دولتی هستند، خانواده‌هایی ‏هم در شمال تهران وجود دارند که با هزینه‌های ١٠٠‌میلیون تومانی، فرزندشان را به اروپا و آمریکا می‌فرستند.

سال گذشته هزینه برگزاری ‏کمپ انگلیس ۳۸۰۰ پوند بود، جالب اینجاست که وقتی به سایت این موسسه در فضای مجازی مراجعه می‌کنیم، ثبت‌نام برای اردوهای آلمان، آمریکا و انگلستان ندارد. در سایت این موسسه که در فضای مجازی کاربران زیادی هم دارد، آمده است که برگزاری کمپ ‏انگلستان به مدت ۲ هفته برگزار می‌شود.

بچه‌ها در این زمان هر هفته ۱۵ ساعت کلاس زبان انگلیسی ‏دارند.‎ هزینه شرکت در کمپ‌های ۲ هفته‌ای ‏موسسه ۳۵۰۰ پوند است، البته در این برنامه اقامت یک روزه در دوبی هم پیش‌بینی شده که هزینه آن ‏به علاوه هزینه بلیت برعهده شرکت‌کنندگان است. اغلب دانش‌آموزان بعد از به پایان رسیدن دوره دو هفته‌ای تقاضای تمدید آن را ‏دارند که معمولا هم کمپ تمدید می‌شود. به ازای تمدید اقامت برای هر هفته هم ۱۵۰۰ پوند باید پرداخت ‏شود. با این حساب شما می‌توانید با هزینه‌ای حدود ۷۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان اوقات فراغتی به یاد ‏ماندنی را برای فرزند خود در دل اروپا رقم بزنید.

نگرانی بابت شکاف طبقاتی

کارشناس آموزش و پرورش در این رابطه به «آرمان ملی» می‌گوید: تعداد مدارس لاکچری و موسسات وابسته به آن در کشور محدود است و بیشتر در محله‌های شمال شهر تهران دیده می‌شود، خانواده‌های ثروتمند از این موضوع استقبال عجیبی می‌کنند و همین امر می‌تواند تعداد آنها را در آینده نزدیک افزایش دهد. البته وجود این موسسات و مدارس لاکچری خلاف قانون نیست و آنها تلاش می‌کنند که همه کارهایشان قانونی و با ضوابط خاصی انجام شود، اما نکته نگران‌کننده در این رابطه ایجاد شکاف طبقاتی در سیستم آموزش کشور است که می‌تواند در آینده مشکل ساز شود.

علیرضا نیک‌نژاد با بیان اینکه آموزش از گستره‌هایی است که باید اختلاف طبقاتی را کمرنگ کند، اما وقتی اخبار برگزاری این اردوهای تابستانی در اروپا و آمریکا در سطح جامعه گسترش پیدا می‌کند، برای اکثر مردم که سطح مالی مساعدی ندارند، خبر ناگواری است و فرزندان آنها را ناامید می‌کند. او همچنین خاطرنشان کرد: اگر این موضوع در مدارسی همچون تیزهوشان یا مدارس هیأت امنایی که دولت به آنها کمک می‌کند، وجود داشت، قابل قبول‌تر بود، اما زمانی‌که میلیون‌ها تومان پول از جیب خانواده‌ها به کام مدارس غیردولتی هزینه می‌شود، هر روز بر تعداد مدارس لاکچری افزوده خواهد شد و مهمترین آسیب آن عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی در سطح آموزش کشور است.

آمار تکان‌دهنده کودکان بازمانده از تحصیل

اعداد و ارقام تخمینی در مورد ‌تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در سال‌های گذشته بارها اعلام شده از حدود ۵‌هزار کودک در گزارش وزارت آموزش و پرورش تا ۳.۵‌میلیون نفر که در گزارش مجلس آمده است نشان می‌دهد که اکثر آنها به‌دلیل فقر مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

نیک‌نژاد نیز عمده دلایل این موضوع را فقر فرهنگی و مالی خانواده‌ها می‌داند و می‌افزاید: کالایی شدن آموزش در ایران مشکل ساز خواهد شد و ما در ۱۰ سال اول پیروزی انقلاب و حتی در زمان جنگ شکاف طبقاتی به این شکل نداشتیم. شعارها و اهداف انقلاب از بین بردن همین شکاف‌های طبقاتی بود و متاسفانه برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی، یک روند معکوس در جامعه جریان دارد و برخی از مسئولان چشم‌‌شان را بر این واقعیت بسته‌اند و هر روز بر تعداد این مدارس لاکچری افزوده می‌شود. متاسفانه هر روز یک خبر در مورد شهریه‌های چند ده‌میلیون تومانی، مدارس لاکچری، مسافرت‌های خارج از کشور و ... منتشر می‌شود که فقط این موضوع بر روحیه جامعه مخصوصا مناطقی که در فقر و محرومیت به سر می‌برند، تاثیر منفی می گذارد.

«امنیت این دانش آموزان که از کشور خارج می‌شوند، چگونه تامین خواهد شد؟» کارشناس آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال می‌گوید: متاسفانه خیلی از خانواده‌ها نمی‌توانند در مقابل خواسته‌های فرزندانشان مقاومت کنند. این موضوعات آنقدر ادامه‌دار خواهد شد که اتفاقی مانند غرق شدن تعدادی از دانش‌آموزان در مدارس فوتبال کشور تاجیکستان رخ می‌دهد و آن زمان رسانه‌ها به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و بعد از مدتی جامعه آرام خواهد شد، تا اینکه یک اتفاق دیگر رخ بدهد. هیچ ‌تضمینی در رابطه با امنیت دانش‌آموزان وجود ندارد، چون با موافقت اولیا آنها از کشور خارج خواهند شد.

پیگیری مسأله مدارس لاکچری در مجلس

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون آموزش مجلس نیز از جلسه مشترک این کمیسیون با مسئولان سازمان مدارس غیردولتی و آموزش و پرورش درباره مدارس لاکچری خبر داد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با بیان اینکه گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت مدارس لاکچری در تهران به دست ما رسیده است، به «آرمان ملی» گفت: در این مدارس، ۸۰‌میلیون تومان از والدین دریافت کرده‌اند و دانش‌آموزان را به کشورهای اروپایی برده‌اند. در شرایطی که بخش قابل توجهی از جامعه تحت فشار اقتصادی هستند، این مانور تجمل و اشرافی‌گری امری مذموم است که باید جلوی آن گرفته شود.

برخی از مدارس سرویس‌های آنچنانی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد و از سوی دیگر برخی از دانش‌آموزان در مدارسی با کمترین امکانات آموزشی تحصیل می‌کنند، بنابراین چنین تضاد‌هایی به امنیت روانی جامعه آسیب وارد می‌کند. حجت‌الاسلام سلیمی افزود: وجود این‌گونه مدارس نشان‌دهنده تبعیض آموزشی است که می‌توان گفت تبعیض در این بخش بدترین نوع تبعیض است که باید جلوی آن گرفته شود.

وحید استرون

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر