شناسایی 466 خوشه صنعتی در کشور ‌طی امسال


شناسایی 466 خوشه صنعتی در کشور ‌طی امسال

‌معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه رویکرد کلینیک‌های کسب‌وکار، فعال کردن مجموعه‌های موجود در شهرک‌های صنعتی قزوین است، اعلام کرد: از ابتدای سال‌جاری حدود 13 واحد راکد که مشکلات حقوقی، مدیریتی و مالی داشتند فعال شدند.

‌به گزارش ایسنا‌ن، سعید زرندی معاون وزیر صمت در حاشیه افتتاح واحد تولیدی ژاو تولیدکننده رزین‌های سنتزی و حلال در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت صمت در سال رونق تولید در تلاش است تا از واحدها حمایت‌های لازم را داشته باشد؛ یکی از برنامه‌های مهم، نوسازی و تکمیل واحدهای تولیدی است.

وی با اعلام اینکه در استان قزوین بیش از 1300 واحد تولیدی وجود دارد، عنوان کرد: ۲۰۰ طرح نیمه‌تمام در آستانه افتتاح قرار دارند؛ واحدهای نیمه‌تمام در حال بررسی هستند تا از طریق منابع مالی و حمایت‌هایی که در قالب کسب‌وکارهای کوچک انجام می‌شود به بهره‌برداری برسند.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: در سال گذشته این وزارتخانه برای فعال‌سازی واحدهای تعطیل هدف گذاری خود را روی ۲۰۰۰ واحد تولیدی متمرکز کرد که طی آن بیش از ۴۰۰ واحد توسط شرکت شهرک‌های صنعتی احیا شدند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال‌جاری حدود 13 واحد راکد که مشکلات حقوقی، مدیریتی و مالی داشتند فعال شدند؛ رویکرد کلینیک‌های کسب‌وکار فعال کردن مجموعه‌های موجود در شهرک‌های صنعتی قزوین است و همواره بر این امر تلاش دارد.

زرندی با اشاره به اینکه SME یا همان صنایع کوچک، بخش اعظمی از اشتغال کشور را برعهده دارند و شهرک‌های صنعتی یکی از مکان‌های استقرار این واحدها است؛ افزود: به دنبال این هستیم که وضعیت واحدهای تولیدی را بررسی و برای ادامه راه آنان برنامه‌ریزی کنیم.

وی اشاره کرد: در دنیا واحدهای بزرگ پیشران صنعت و واحدهای کوچک و متوسط پشتیبان واحدهای بزرگ هستند که سعی می‌کنیم با استفاده از ظرفیت واحدهای صنایع کوچک، اشتغال مناسبی را در کشور ایجاد کنیم.

معاون وزیر صمت با تأکید بر اینکه این وزارتخانه در سال رونق تولید برای صنایع کوچک و بزرگ برنامه‌های جدی برای توسعه خوشه‌ها دارد، گفت: امسال 40 خوشه جدید را پیش‌بینی کردیم که تا پایان بهره‌برداری می‌رسند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان قزوین، تشریح کرد: دو خوشه صنعتی در استان قزوین هدف‌گذاری شده؛ تا پایان سال نیز دو خوشه جدید هم راه‌اندازی خواهد شد، همچنین با حمایت از صنایع داخلی، نهضت ساخت داخل انجام‌شده است؛ به این واسطه واحدهای کوچک نیز امکان فعالیت مجدد پیدا کرده‌اند و جلوی واردات بسیاری از کالاها نیز گرفته‌شده است؛ صنایع کوچک در قالب شبکه‌های مختلف از قبیل خوشه‌ها، مدل‌ها و SPX فعال شده و به کمک به ساخت داخل و نیازمندی‌های صنایع بزرگ شتافته‌اند.

زرندی عنوان کرد: امروز افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های صنعت استان با محوریت حوزه فناورانه در صنایع کوچک و متوسط را شاهد خواهیم بود که فرصتی مناسبی است تا سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی مختلف و واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور داشته باشند و تعاملاتی ایجاد شود؛ به‌واسطه تحریم‌ها مشکلاتی در اقتصاد کشور ایجاد شده که با تکیه‌بر تولید داخل از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه 466 خوشه در کشور شناسایی‌شده و علاوه بر آن نیز 40 خوشه برای سال جاری هدف‌گذاری شده‌اند، تشریح کرد: تقویت صادرات یکی از رویکردهای اصلی در خوشه‌ها است و خوشه‌هایی را هدف‌گذاری می‌کنیم که در قالب کنسرسیوم‌های صادراتی شکل بگیرند. امیدواریم از این فرصت ایجاد شده استفاده کنیم زیرا تغییر قیمت ارز به صادرات کمک کرده است و برخی صنایع کوچک که در گذشته غیراقتصادی بودند صرفه اقتصادی پیدا کرده‌اند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی