شناخته شده ترین سوغاتی های سمنان


شناخته شده ترین سوغاتی های سمنان

همایون جورابلو اظهار کرد: صنایع دستی استان سمنان از تنوع و کیفیت مطلوبی برخوردارند. وی بر ضرورت برندسازی صنایع دستی این استان تاکید و تصریح کرد: هر کدام از شهرستان های هشت گانه استان حداقل از صنایع دستی شاخص و یا سوغاتی شناخته شده برخوردارند و لذا با معرفی این آثار می توان به بهبود اقتصاد هنرمندان فعال در این حوزه کمک کرد. معاون صنایع دستی...

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از شهرداران شهرهای این استان خواست که با راه اندازی نمایشگاه های صنایع دستی در پارک های پرتردد و در مسیر مسافران به هنرمندان صنایع دستی استان کمک کنند.

همایون جورابلو اظهار کرد: صنایع دستی استان سمنان از تنوع و کیفیت مطلوبی برخوردارند.

وی بر ضرورت برندسازی صنایع دستی این استان تاکید و تصریح کرد: هر کدام از شهرستان های هشت گانه استان حداقل از صنایع دستی شاخص و یا سوغاتی شناخته شده برخوردارند و لذا با معرفی این آثار می توان به بهبود اقتصاد هنرمندان فعال در این حوزه کمک کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: سفال و سرامیک سمنان، هوله سرخه، نمک گرمسار، لبنیات و یا کنه مهدیشهر، چاپ قلمکار دامغان، نمد شاهرود و...ازشناخته شده ترین سوغاتی ها و صنایع دستی استان هستند که در صورت معرفی آنها می توان به بهبود و رونق گردشگری و حمایت از صنایع دستی استان کمک کرد .

وی از راه اندازی نمایشگاه های دائمی به عنوان یک راهکار مناسب برای توسعه مشاغل مرتبط با صنایع دستی نام برد و از شهرداران این استان خواست که با ایجاد این نمایشگاه ها به حمایت از هنرمندان شهر خود بپردازند.

جورابلو همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزاری نمایشگاه های استانی در این بخش گفت: نمایشگاه بزرگ منطقه ای صنایع دستی در آبان ماه امسال در استان برگزار خواهد شد.

سوغات سمنان شامل خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی جذابی است که می توانید از این شهر بخرید و به عنوان یادگار با خود ببرید.سوغات سمنان به علت تنوع آب و هوایی و اقلیمی تنوع بسیاری دارد. انواع محصولات کشاورزی مرغوب در این شهر به چشم می خورد.

شهرهایی چون شهمیرزاد، گرمسار و دامغان در استان سمنان هر کدام محصولی منحصر بفرد را تولید می کند که از آنها به عنوان معروفترین سوغاتی های سمنان می توان یاد کرد.

اگرچه در سفر به هرکدام از مناطق کویری استان و خصوصاً شهر سمنان سوغاتی ها و مخصوصاً خوراکی های خوبی وجود دارد اما نان های محلی و شیرمال سمنان بیش از همه مشهور است. نان های محلی سمنان، نان های خانگی، نان شیرمال، نان کماج و ... از سوغاتی های سمنان هستند.

در گذشته نیز نان بقسمات سمنان، معروفترین سوغاتی این استان کویری را به خود اختصاص داده بود. علاوه بر این «نان چای» سمنان، سوغاتی خوشمزه دیگری است که در «سفرنامه وامبری» از آن نام برده شده و نویسنده این سفرنامه، آنچنان که در متن سفرنامه آمده در سفر به سمنان از آن خریداری و به هرات می برد.

امروزه شیرمال سمنان که نوعی نان شیرینی به حساب می آید بیشتر مورد اقبال مسافران و گردشگران قرار می گیرد و از این رو امروزه شیرمال پزی های متعددی در سمنان و دیگر شهرهای استان وجود دارد.

سمنان در فصل های مختلف سال، سوغاتی های مخصوص آن فصل را دارد، انار، انجیر و بادمجان سمنان از مهم ترین سوغاتی های فصلی شهر سمنان هستند، هم چنین صنایع دستی سمنان نیز امروزه بخشی از سوغاتی این شهر است، نمد، سفال، سرامیک، نوعی پارچه به اسم «وشینه» و قالیچه های سمنانی که زنان سمنان آن را می بافند از این سوغات و دست ساخته هاست.

یکی از صنایع دستی معروف سمنان چاقوی سمنان بوده که بسیار معروف بوده و در سالیان دور تولید آن در سمنان رونق بسیار داشته و مورد اقبال بسیاری از مسافران قرار گرفته است، اما امروزه چاقوی سمنان به عنوان سوغات این شهر محسوب نمی شود.

بهترین سوغات شهرستان مهدیشهر شامل فرآورده های دامی و لبنی است و امروزه بالغ بر 20 نوع فرآورده ی لبنی در مهدیشهر و توسط عشایر ایل سنگسر تولید می شود؛ ماست، کشک، پنیر، آروشه، کره محلی و چیکو و... از معروف ترین سوغاتی های امروز این منطقه خوش آب و هوای استان سمنان است.

چمشک یا دوندی نیز که یک نوع کفش با پاپوش چرم است، از مهم ترین سوغاتی های مهدیشهر است، پارچه های ابریشم، پارچه های سوزن دوزی شده و ظروف چینی نقش دار از دیگر سوغاتی ها و صنایع دستی شهر مهدیشهر است.

علاوه بر آلو و گردوی شهمیرزاد، لواشک های محلی و نان های محلی این شهر توریستی مانند شیر خرس، تنبلک گردویی و... از مهم ترین سوغاتی های این منطقه کوهستانی و گردشگری استان سمنان است.

مهم ترین و معروف ترین سوغاتی شهرستان دامغان، پسته خندان این شهر کویری است، علاوه بر این، نان ها و شیرینی های محلی دامغان و نوعی نان محلی به نام «دادچه» نیز از سوغاتی های معروف دامغان است.

پارچه قلمکار دامغان نیز شهرت فراوانی دارد و زیباترین سوغات و صنایع دستی استان سمنان است، دست بافته های خانگی مانند حوله، چادر شب، دستمال، سفره و... در امیریه دامغان و خرما، سیر و شلغم در طرود دامغان و گردو در تویه دروار دامغان نیز از دیگر سوغاتی های این شهرستان است.

در سفر به شهرستان شاهرود که به قاره ی کوچک اشتهار یافته می توانیم سوغاتی های زیادی نظیر نان محلی، نان فتیر و نان کاک، آبنبات، حلوای سیاه، حلوای کنجدی، انگور و زردآلو را در چمدان سفر خود به سوغات ببریم، هم چنین سفال، سرامیک و نمد و ظروف مسی که از گذشته های دور تا به امروز در این شهرستان رونق بسیار داشته از دیگر سوغات و صنایع دستی این شهر زیبای شرق استان سمنان است.

علاوه بر این در سفر به شرق استان سمنان و خصوصاً خارتوران شاهرود و فرومد میامی، می توانید از «فلفل» منحصر به فرد این منطقه تهیه کنید.

شهرستان های گرمسار و سرخه دو سوغاتی متناسب با گرمای فصل تابستان دارند، خربزه های شیرین و انارهای سرخ گرمسار و سرخه از مهم ترین سوغاتی های این دو شهرستان است، البته نباید فراموش کنیم که نان های خانگی و محلی شهرستان سرخه که اکثراً توسط زنان در منزل تهیه می شود نیز بسیار خوشمزه و با کیفیت هستند.

در میان سوغاتی های خوشمزه و زیبای استان سمنان، سمنوپزان سمنان، فرآورده های لبنی مهدیشهر، دست بافته های امیریه دامغان، لاک تراشی (مخصوص پخت نان) در کالپوش میامی، دست بافته های کلاته خیج دامغان و صنایع دستی سوزن دوزی مهدیشهر در شمار میراث معنوی ایران به ثبت ملی رسیده اند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی