شیرینی و لذت بردن از قرآن به مطالعه و تفسیر آن برمی‌گردد


شیرینی و لذت بردن از قرآن به مطالعه و تفسیر آن برمی‌گردد

گروه معارف ــ دانشجوی ارشد علوم قرآن گرایش نهج‌البلاغه اخلاق و تربیت فردی و اجتماعی از دانشگاه بین‌الملل قزوین گفت: شیرینی و لذت بردن از قرآن به مطالعه و تفسیر آن برمی‌گردد، چراکه اعجاز و مباحث علمی مختلف در آن وجود دارد.

شیرینی و لذت بردن از قرآن به مطالعه و تفسیر آن برمی‌گرددسپیده ذبیح‌الهی دانشجوی ارشد علوم قرآن گرایش نهج‌البلاغه اخلاق و تربیت فردی و اجتماعی از دانشگاه بین‌الملل قزوین و از شرکت‌کنندگان چهل و سومین طرح ملی «دانشجومعلم» قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: قرآن دریای عمیق و ژرف است که هیچ کسی به جزء معصومین (ع) نمی‌تواند ادعا کند که به انتهای آن رسیده‌ است. دسترسی به آن عمق برای همگان مقدور نیست و فردی که علم و ایمان کمی دارد، تنها جذب ظواهر دنیا می‌شود. عده‌ای از اساتید اعتقاد دارند که افراد باید از ابتدا تفسیر قرآن را یاد داشته باشند، چراکه دلیل‌های عقلی و منطقی برای جذب به قرآن و دین صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: از نظر من، این قائده منطقی نیست چراکه افرادی در ابتدای فعالیت قرآنی هستند نمی‌توانند چنین اقدامی را انجام دهند و باید از سطح پایین کار خود را آغاز کنند و در احادیث هم تاکید شده است که قرآن را باید با لحن عربی تلاوت کنند، زیرا منجر به جذب افراد به ویژه کودکان می‌شود.

این شرکت‌کننده در چهل و سومین طرح ملی «دانشجومعلم» قرآن کریم خاطرنشان کرد: ما از کودکی با صوت عبدالباسط جذب قرآن شدیم، اما هر چقدر بیشتر انسان مطالعه داشته باشد و تفسیرها را بررسی کند، شیرینی قرآن بیشتر برای فرد آشکار می‌شود چراکه اعجاز و مباحث علمی قرآن در آن وجود دارد.

تلاوت قرآن ناخودآگاه به فرد آرامش می‌دهد
این مدرس تجوید و حفظ صوت با بیان اینکه قرآن بر روی افراد تاثیر می‌گذارد و ما به درستی می‌توانیم آن را حس کنیم، اظهار کرد: باید گفت که دوری از آن بسیار اذیت کننده است و این امر باعث می‌شود که بیشتر با آن انس بگیریم و آن حسی را که دریافت می‌کنیم، قابل وصف است و انرژی مثبت دارد. زمانی که در این دنیا و محیطی که پر از نیرنگ و دروغ است، وارد جمع قرآنی می‌شویم ناخودآگاه قرآن به فرد انرژی می‌دهد که این موضوع از جمله مهم‌ترین مسائلی است که باعث جذب انسان به قرآن می‌شود.

ذبیح‌الهی تصریح کرد: تاثیری که محافل قرآنی بر روی افراد می‌گذارد این است که در ابتدا رفتار و سبک زندگی صحیح قرآنی را یاد می‌گیریم و اگر در جامعه و جلسات قرآنی حضور نداشته باشیم چگونه می‌توانیم به فهم درست و صحیح دست یابیم. انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر تنها در جامعه اتفاق می‌افتد و این جمع‌های قرآنی جدای از مدرک دادن، امتیاز، مسابقه و... نَفس انسان را به نورانیت و برکت مبدل می‌سازد و فرد آن را با تمام وجود حس می‌کند.

این شرکت‌کننده در چهل و سومین طرح ملی «دانشجومعلم» قرآن کریم اضافه کرد: بنابراین هر مشکلی که برای فرد به وجود آمد، باید به قرآن رجوع کند؛ اما اینکه چه برداشتی می‌تواند از قرآن داشته باشد، مهم است، اگر فرد روخوانی انجام دهد و به معنی آن توجه نکند قطعا تصور می‌کنیم که این قرآن برای تبرک هنگام عقد، فاتحه برای اموات و... نازل شده است و این باور غلط است و باید در مقابل هر مشکل و مسئله‌ای که برای فرد به وجود می‌آید، به قرآن رجوع کند. گاهی اوقات این اشکال گرفته می‌شود که اگر همه موضوعات در قرآن اشاره شده است، پس چرا در مورد نماز، روزه و دیگر جزئیات اشاره‌ای نشده است، باید گفت این موضوعات تنها در احادیث ائمه معصومین به آن پرداخته می‌شود.

این دانشجوی ارشد علوم قرآن و از شرکت کنندگان در چهل و سومین طرح ملی «دانشجومعلم» قرآن کریم با بیان اینکه کلیات تمامی موضوعات در قرآن آمده است و دانشمندان غربی در حال انجام تحقیقاتی بروی علوم روانشناسی شیمی در قرآن هستند، تصریح کرد: بنده هر سوال و انتظاری که از قرآن داشتم توانستم از تفاسیر موضوعی به دست آورم و زمانی که آن را تلاوت می‌کنیم باعث آرامش درونی و تمرکز ذهنی فرد می‌شود.

مومن باید اهل ورزش، فعالیت‌های اجتماعی باشد
این مدرس تجوید و حفظ صوت با اشاره به اینکه این‌گونه افراد از لحاظ درونی فرد آرامی هستند و ذهن مشوشی ندارند و در مقابل باعث آرامش دیگران هم می‌شوند، اظهار کرد: مومن باید اهل ورزش، فعالیت‌های اجتماعی و نیز تاثیرگذاری مفید برای جامعه باشد. فردی که قرآن را چشیده و در عمق جان وی نفوذ کرده، قاعدتا در رفتار خود تجلی پیدا می‌کند و معمولا این‌گونه افراد، ادعایی ندارند و شعار هم نمی‌دهند.

ذبیح‌الهی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا انسان مومن دوست‌داشتنی است، خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید «کسانی که ایمان دارند و اعمال صالح انجام می‌دهند و از محرمات دور هستند خداوند محبت آن‎ها را در دل مردم ایجاد می‌کند». به عنوان مثال افراد زیادی از نزدیک با آیت الله بهجت دیدار نداشتند، اما مردم به گونه‌ای رفتار می‌کنند که ایشان را هم بدون اینکه دیده باشند، قبول دارند و به ایشان محبت می‌کنند. این وعده قرآن است که می‌فرماید «تو رابطه‌ات را با من اصلاح کن، من رابطه‌ات را با مردم اصلاح می‌کنم». انسان مومن مانند گل، معطر و وجودش به تمام معنا زیبا و دوست داشتنی است که همه این امر را درک می‌کنند و حتی گفته می‌شود آن فرد از چهره‌اش نور می‌بارد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه از چه زمانی با قرآن انس گرفتید، افزود: به خاطر دارم که در کودکی مادرم اهل جلسات قرآن بودند و به تدریس و مداحی می‌پرداخت. همچنین پدرم در خانه، قرآن تلاوت می‌کرد و هر زمان که قرآن پخش می‌شد، ما بین آیات اجازه صحبت نداشتیم و برای قرآن علی‌الخصوص صوت عبدالباسط بسیار احترام قائل بودند.

این دانشجوی ارشد علوم قرآن عنوان کرد: من و برادرم جذب تلویزیون می‌شدیم و همراه با قاری قرآن زمزمه می‌کردیم حتی در مدارس هم سر صف برای دانش‌آموزان با تمام استرسی که داشتیم قرآن را تلاوت می‌کردیم، اما قرآن برکت دارد و خداوند می‌فرماید «کسانی که در راه ما تلاش کنند، ما راه‌ها را به آن‌ها نشان می‌دهیم». اگر یک قدم جلو برویم خدا ده قدم برای ما برمی‌دارد و کمک می‌کند تا انسان پیشرفت ‌کند».

وی بیان کرد: شرکت در مسابقات و حضور در جلسات ماه‌های رمضان باعث شد تا به تدریج با این فضا بیشتر و به صورت تخصصی‌تر آشنا و در نهایت به این حوزه راه پیدا کنیم. زندگی روزمره و حتی دروس دانشگاهی به قدری فشرده هستند که گاهی اوقات بار منفی دارد و در این زمان‌ها بدون توسل به قرآن و اهل بیت(ع) آرامش به دست نمی‌آید.

این مدرس تجوید و حفظ صوت در ادامه افزود: برای اولین بار در دوره‌های «دانشجو معلم» شرکت کردم و با آن آشنا شدم اما در گذشته دوره تربیت معلم روخوانی و روانخوانی را توسط موسسه استاد قاسمی پشت سر گذرانده‌ام و سابقه فعالیت‌های قرآنی من 9 تا 10 سال است و تجوید و حفظ صوت قرآن را تدریس می‌کنم.

ذبیح‌الهی در خصوص آموزش‌های دوره «دانشجومعلم»، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولین قرآنی جدیت و دغدغه چنین فعالیت‌هایی را ندارند. اما در مقابل عده‌ای از افراد هستند که تخصص‌شان در حوزه پزشکی است و از این طریق کسب درآمد می‌کنند و نیز به فعالیت‌های قرآنی هم مشغول هستند و دغدغه قرآن را دارند. از جوانان درخواست دارم که ارتباط‌شان با قرآن قطع نشود چراکه قرآن در سخت‌ترین و بدترین شرایط به آن‌ها کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403