با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شوید


با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شوید

جا‌های دیدنی کرمانشاه بهانه‌ای زیبا هستند تا قدم به شهری بگذاریم که هر گوشه از آن تاریخ بی مانند و داستان‌های عاشقانه اش را بازگو میکند. از سنگ نوشته‌های بسیار ارزشمند گرفته تا طبیعت منحصر و غار و کوه‌های استوار، همگی در کنار مردم غیور کرد زبان به کرمانشاه چهره‌ای بی نظیر بخشیده اند.

جا‌های دیدنی کرمانشاه بهانه‌ای زیبا هستند تا قدم به شهری بگذاریم که هر گوشه از آن تاریخ بی مانند و داستان‌های عاشقانه اش را بازگو میکند. از سنگ نوشته‌های بسیار ارزشمند گرفته تا طبیعت منحصر و غار و کوه‌های استوار، همگی در کنار مردم غیور کرد زبان به کرمانشاه چهره‌ای بی نظیر بخشیده اند. برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه کوله بار سفر را بردارید و در ادامه با ما همراه باشید.
اماکن‌ تاریخی کرمانشاه
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدبیستون؛ هشتمین اثر ثبت شده در یونسکو
اگر کمی اهل تاریخ و ادبیات باشید، بدون شک با نام بیستون و داستان عاشقانه پنهان در آن آشنا هستید. بیستون در واقع محوطه‌ای بزرگ در ۳۰ کیلومتری شهر کرمانشاه می‌باشد که در دل خود سنگ نوشته‌ای زیبا و بسیار ارزشمند را جای داده است. این سنگ نوشته که از دو بخش کتیبه و نقش برجسته داریوش اول هخامنشی تشکیل شده است، به شرح داستان پیروزی داریوش بر گئومات مغ پرداخته است. شهرت و ارزش این سنگ نوشته به اندازه ایست که به عنوان هشتمین اثر تاریخی و جهانی ایران در یوسنکو به ثبت رسیده است.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدوجود کوه سنگی در این محوطه باعث شده است تا نقش برجسته‌های روی سنگ متعددی در آن و در دوره‌های مختلف بوجود آید. از معروف‌ترین نقش برجسته‌های محوطه بیستون می‌توان به نقش برجسته مهرداد دوم، نقش برجسته بلاش، نقش برجسته گودرز دوم، کتیبه شیخ علیخان زنگنه، فرهاد تراش و سنگ تراش‌های دوره ساسانیان اشاره نمود. داستان شکل گیری هر یک از این نقش برجسته‌ها شنیدنی است و در مطالب بعد به شرح آن‌ها می‌پردازیم.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدیگی دیگر از جاذبه‌های این محوطه که در لیست بهترین جا‌های دیدنی کرمانشاه قرار گرفته است، غار‌های شکارچیان، مر دو در، غار تاریک و غار روشن می‌باشند. این چهار غار همگی متعلق به محوطه بیستون هستند و محل زندگی و پناهگاه بومیان در دوره‌های باستان به شمار می‌رفته اند.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدطاق بستان؛ یادگار از دوره ساسانیان
برای مرور یکی دیگر از جا‌های دیدنی کرمانشاه، اثری بسیار ارزشمند و باشکوه و یادگاری از دوره ساسانیان در شمال غربی شهر را انتخاب می‌کنیم. طاق بستان؛ با دو ایوان بزرگ و کوچک نقش برجسته اردشیر دوم ساسانی را به نمایش گذاشته است. وجود سنگ نوشته‌ها و نقش برجسته‌های بسیار ارزشمند در کنار طبیعت زیبا و چشمه‌ی روان گردشگران و باستان شناسان زیادی را از گوشه و کنار دنیا به سمت خود جذب می‌کند.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدنقش‌های برجسته و سنگ نگاره‌های این مجموعه مانند سایر آثار تاریخی این شهر، هر یک داستانی را بازگو می‌کنند. ایوان بزرگ در واقع بازگو کننده مراسم تاجگذاری پادشاه ساسانی می‌باشد که در سمت راست اهوارامزدا قرار گرفته است.
در ایوان کوچک این مجموعه می‌توانید پیکره‌های سنگی شاهپور سوم و پدرش شاهپور دوم را مشاهده کنید. در کنار هر یک از این دو پیکره کتبه‌هایی به چشم میخورد که شرح حال این دو پادشاه را بیان می‌کنند.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدمعبد آناهیتا؛ دومین بنای عظیم سنگی ایران
با کمی فاصله گرفتن از شهر کرمانشاه و قدم گذاشتن به کنگاور، دومین بنای عظیم سنگی ایران را می‌توانید مشاهده کنید. معبد آناهیتا؛ اثری بسیار زیبا و باشکوه از دوران قبل از مسیح می‌باشد که در بالای تپه‌ای به ارتفاع ۳۲ متر خودنمایی می‌کند. علاوه بر قدمت بالای این معبد، نوع معماری و روان بودن جوی‌های آب در کف بنا و قرار گرفتن سر چهار گاو عظیم وسنگی در دو طرف معبد همگی نشان از هوش معماری بی نظیر ایرانیان باستان دارند.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدتکیه معاون الملک؛ سکوت و آرامش
در فرهنگ ما ایرانی ها، ساخت مسجد و تکیه و نقش بستن هنر و زیبایی با کاشی کاری‌های زیبا از جایگاه خاصی برخوردار می‌باشد. یکی از زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه که علاوه بر سکوت و آرامش، هنر ایرانی و اسلامی را به بهترین شکل به نمایش در آورده است، تکیه معاون الملک می‌باشد. این بنای با ارزش یکی از یادگار‌های به جای مانده از دوره قاجاریان است که در محله آبشوران شهر کرمانشاه قرار گرفته است.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شوید
این تکیه که در طول تاریخ و در دوران مشروطیت با ناملایمتی‌های زیادی مواجه شد و به توپ بسته شد، چندین مرتبه مرمت و امروز محلی مناسب برای روضه خوانی و برگزاری مراسم و آیین مذهبی می‌باشد. حسین خان معین الدوله ملقب به معاون الملک این تکیه را در سال ۱۳۳۰ ساخت و با کاشی کاری‌های بسیار هنرمندانه، بارگاه امام علی ع و امام حسین ع را بر روی دیوارهایش به تصویر کشیده است. از دیگر تصاویر موجود روی دیوار‌های این تکیه می‌توان به صحنه ورود حضرت یوسف به کنعان اشاره کرد.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدطاق گرا یا طاق شیرین
برای دیدن یکی دیگر از آثار تاریخی کرمانشاه که به جای مانده از دوره ساسانیان می‌باشد، کافیست به سمت شهرستان سرپل ذهاب حرکت کنید. در ۱۵ کیلومتری این شهر طاق گرا یا طاق شیرین را مشاهده می‌کنید که بنایی مستطیل شکل است. در دوره‌های مختلف طاق گرا به بهانه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است، به طوریکه در سال‌های بسیار دور توقف گاه موکب شاهی بوده و به مرور به عنوان اریکه سلطنتی و پاسگاه مرزی مورد استفاده قرار گرفته است.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدمسجد شافعی‌ها؛ بسیار زیبا و باشکوه
با سفر کردن به هر یک از شهر‌های ایران، مساجد بسیار زیبا و باشکوهی را مشاهده می‌کنید که معماری ایرانی و اسلامی را با هم تلفیق کرده اند. این مسجد که متعلق به مسلمانان اهل سنت می‌باشد، در ادامه بازار قدیمی کرمانشاه ساخته شده است و مناره‌های آن از دور به چشم میخورند. ترکیب کاشیکاری‌های فیروزه‌ای با رنگ طلایی به کار رفته در ترئینات ستون و سقف و دیوار‌های مسجد این مکان مذهبی را به شاهکاری عظیم تبدیل کرده و نباید بازدید از آن را از دست داد.
جا‌های دیدنی کرمانشاه؛ جاذبه‌های طبیعی

با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شوید

باغ پرندگان؛ مدرن و جذاب
باغ پرندگان از جمله جاذبه‌های مدرنی می‌باشد که در چند شال اخیر و در شهر‌های مختلف کشورمان به بهره برداری رسیده اند. در کمربندی شهر کرمانشاه نیز مجموعه‌ای از ۳۰ هزار پرنده در محوطه‌ای به مساحت ۲ هکتار به چشم میخورد که از سال ۱۳۹۰ به دیدنی‌های این شهر پیوسته اند. از جمله پرندگان این مجموعه می‌توان به قوی مشکی استرالیایی، توکان، طوطی، فلامینگو، قرقاول آمریکایی، پرندگان شکاری و ... اشاره نمود.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدسراب نیلوفر؛ تجربه قایق سورای رویایی
یکی از رویایی‌ترین صحنه‌هایی که در سفر به کرمانشاه می‌توانید مشاهده کنید، سرابی پوشیده از گل‌های نیلوفر آبی می‌باشد که در چهارده کیلومتری شهر واقع شده است. علاوه بر لذت بردن از تماشای نیلوفر‌های آبی غرق در زیبایی می‌توانید دقایقی را در آب‌های آن قایق سواری کنید یا به ماهیگیری مشغول شوید
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدآبشار پیران؛ مناسب برای تفریح و کوهنوردی
بلندترین آبشار ایران را می‌توان در ۹ کیلومتری سرپل ذهاب و در روستای فوق العاده زیبای شالان ببینید. این آبشار که حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد، در کنار قصر تاریخی یزدگرد محلی مناسب برای تفریح و کوهنوردی و صخرخ نوردی به شمار می‌رود.
با زیباترین جا‌های دیدنی کرمانشاه آشنا شویدباغ گل کرمانشاه؛ جذاب برای عاشق گل و گیاه
اگر عاشق گل و گیاه هستید و دلتان میخواهد دقایقی را در زیباترین منطقه کرمانشاه سپری کنید، پیشنهاد می‌کنیم باغ گل این شهر را از دست ندهید. گرد هم آمدن گل‌های زیبا از اقصی نقاط دنیا از قبیل ایتالیا، فرانسه و ژاپن و گونه‌های متنوع گل و گیاه ایرانی در مجموعه‌ای به وسعت ۵ هکتار می‌تواند زیباترین لحظات را برایتان به همراه داشته باشد. باغ گل کرمانشاه در کمربندی غربی شهر و در مقابل بیمارستان سینا قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید