تلگرام

ویژگی‌های کارگزاران در کلام امیر(ع)/ عواقب نداشتن تقوای سیاسی


کارشناسان با اشاره‌به وجوه «توحید در نامه امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک اشتر نخعی»، بیان کردند: بنابر آموزه‌های علوی برای اجرای دین خدا باید مومن‌ترین‌ها، باتقواترین‌ها و باهوش‌ترین‌ها به عنوان کارگزاران حکومت اسلامی انتخاب شوند.

تبليغ

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: ویژه برنامه «در ساحل سخن» رادیو گفت و گو به مناسبت دهه ولایت و با موضوع «توحید در نامه امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک اشتر نخعی» با حضور حجج اسلام ابوالحسن موسوی، محمود عینی و علی زمانی از اساتید حوزه و دانشگاه روانه آنتن شد.

یک نوع تقوا، تقوای سیاسی است

حجت الاسلام موسوی در این ویژه برنامه با اشاره به ویژگی های کارگزاران حکومتی از منظر نهج البلاغه، بیان کرد: امیرالمومنین (ع) در این زمینه به مالک اشتر می فرمایند: «قلبت را لبریز از عشق به مردم کن و اگر نتوانستی، به آنها محبت بورز و اگر نتوانستی به آنها لطف کن و مانند حیوان درنده ای مباش که منتظر دریدن یک طعمه است.»

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: مصداق این هشدار حضرت(ع)، حقوق های نجومی و رانت های آنچنانی و خانه های مصادره ای است که مسئولان باید مراقب باشند.

وی ادامه داد: هم اکنون و بعد از گذشت 40 سال از انقلاب، زمان مطالبه جوانان فرا رسیده و مردم حق دارند از وضعیت اقتصادی گله مند باشند.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: حضرت امیر(ع) در لحظات واپسین زندگی خود خلاصه معارف قرآن کریم و پیامبر (ص) را به نسل های بعدی با عبارت«تقوای الهی» منتقل کرده اند.

وی با اشاره به معنای تقوا در نهج البلاغه ابراز کرد: متاسفانه کلمه «تقوا» را در نهج البلاغه به ترس از خدا و پرهیزکاری معنا کرده اند در صورتی که اینگونه نیست. واژه تقوا از ریشه وقایه به معنای نگهداشتن است ضمن اینکه تقوا اقسام مختلفی داشته و یک نوع آن تقوای سیاسی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با ارائه تعریفی از دین گفت: دین برنامه جامع خوشبختی دنیا و آخرت از سوی خداست اما در پاسخ به این سوال که چرا وضعیت دنیای مردم اینگونه است باید «دنیا» را از منظر نهج البلاغه تعریف کرد. یکی از معانی دنیا، نعمت ها و آفریده های خداوند است اما معنای دوم دنیا در هرچه غیر از خدا است، خلاصه می شود. بنابراین توجه به دنیا برای خشنودی خدا امری پسندیده و دنیا پرستی و دلبستگی به آن امری مذموم است.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به مهم ترین ویژگی های کارگزاران حکومتی تأکید کرد: برای اجرای دین خداوند باید مومن ترین ها، با تقواترین ها و با هوش ترین ها به عنوان کارگزاران حکومت اسلامی انتخاب شوند تا برای خوشبختی دنیوی و اخروی مردم تصمیم بگیرند.

اولین دغدغه یک مسئول دین است نه حقوق نجومی

در ادامه این ویژه برنامه، حجت الاسلام عینی با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه درباره ویژگی های کارگزاران شایسته، اظهار کرد: حضرت امیر(ع) در نامه ۴۶ نهج البلاغه، می فرماید «تو از کسانی هستی که در یاری دین از آنها کمک می گیرم و انتظار دارم در حفاظت از مرزهای اسلامی استوار باشی». طبق این سخن، اولین دغدغه یک مسئول باید دغدغه دینی و انجام مسئولیت باشد نه حقوق نجومی و چهره رسانه ای و دومین ویژگی هم شجاعت است.

این استاد حوزه و دانشگاه «اخلاق محوری» را ویژگی سوم مسئولان در حکومت اسلامی خواند و گفت: حضرت(ع) در این نامه می فرمایند: «درشت خویی را با اندک نرمی بیامیز، در جایی که مدارا کردن خوب است با مردم مدارا کن و جایی که باید، درشت خو باش و پر و بالت را برای رعیت بگستران و در نگاه کردن و اشاره چشم در سلام کردن با همگان یکسان باش.» نتیجه این رفتار عادلانه حتی در عرصه های کوچک نیز خود را نشان خواهد داد.

حجت الاسلام عینی در ادامه تاکید کرد: یک مدیر باید از تمام ویژگی های عقلانی، که کشورهای دنیا به آن رسیده و در عین حال دین ما نیز آن را تایید کرده، اعم از قدرت مدیریت بحران، قدرت تصمیم گیری بجا و قابل دفاع و آینده نگری برخوردار باشد.

در پایان این ویژه برنامه رادیویی، حجت الاسلام زمانی نیز ابراز کرد: یکی از مباحث تربیتی برای فرزندان، آموزش «نه گفتن» است کمااینکه در آموزه های اسلامی نیز به این امر سفارش شده ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب گفت: طبق آموزهای اسلامی، اگر فردی توان انجام مسئولیتی را نداشته باشد و آن را بپذیرد، خیانت کار است و حتی در روایت دیگر داریم که «اگر سمتی را بپذیری و بدانی فرد مسلط تری هم وجود دارد حق نداری آن مسئولیت را قبول کنی». کمااینکه قرآن کریم نیز حضرت موسی (ع) را فردی قوی و امین معرفی کرده و به بحث تعهد و تخصص اشاره دارد.

وی با ارائه توضیحی از دنیا و دنیاپرستی بیان کرد: دنیا داشتن در روایات و آیات شریف قرآن کریم امر مذمومی نیست بلکه دنیادوستی و وابستگی به دنیا نکوهش شده است.

حجت الاسلام زمانی یادآور شد: قرآن کریم در هر جا که از آخرت و دنیا سخن می گوید از واژه «بچشید» استفاده می کند. این نشان می دهد که دنیای مومن در برابر آخرت او هیچ است، همانطور که دنیای کافر در برابر آخرت او هیچ است.

پایان پیام/9


تبليغ

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
تبليغ