نان بیشمه


نان بیشمه یا پیشمه یکی از انواع نان های شیرین و محلی استان گلستان به خصوص قوم ترکمن است که هم به عنوان سوغات و هم به عنوان نان محلی مصرف می شود. در واقع در اصطلاح ترکمن‌ ها به هر آنچه پختنی باشد «بیشمه» گفته می‌ شود، اما نان بیشمه نانی روغنی است که […] نوشته نان بیشمه اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در ایران. پدیدار...

نان بیشمه یا پیشمه یکی از انواع نان های شیرین و محلی استان گلستان به خصوص قوم ترکمن است که هم به عنوان سوغات و هم به عنوان نان محلی مصرف می شود. در واقع در اصطلاح ترکمن‌ ها به هر آنچه پختنی باشد «بیشمه» گفته می‌ شود، اما نان بیشمه نانی روغنی است که تا حد زیادی شبیه بامیه است.
مواد لازم جهت تهیه نان بیشمه:
تخم مرغ: ۲ عدد
روغن جامد: ۲ قاشق غذاخوری
شکر: ۲ لیوان
شیر: ۲ لیوان
بکینگ پودر: ۳ قاشق چای خوری
آرد: به میزان لازم
گلاب: در صورت تمایل نصف قاشق غذاخوری
وانیل: در صورت تمایل نصف قاشق چایخوری

نان بیشمه

طرز تهیه نان بیشمه:
ابتدا تخم مرغ‌ ها را در ظرفی ریخته و هم می‌ زنیم. شکر و شیر را به آن می‌ افزاییم و خوب مخلوط می‌ کنیم.پس از اختلاط مواد، روغن و بکینگ پودر را افزوده، حین هم زدن، آرد را نیز که قبلا الک کرده‌ ایم، کم کم (و نه یکباره) اضافه می‌کنیم (در صورت اضافه کردن آرد به طور یکجا، آرد و مواد شکل گلوله گلوله به خود می‌ گیرد).
پس از مراحل یاد شده، همه مواد را آنقدر چنگ می‌ زنیم تا خمیری نرم به دست آید و دیگر به دست نچسبد. روی خمیر را پوشانده، حدود ۱ تا یک و نیم ساعت کنار می‌ گذاریم تا به قول معروف ور آید.
پس از زمان مذکور تکه‌ های کوچکی از خمیر را برداشته، به شکل نزدیک به مربع درون روغنی که قبلا به خوبی داغ شده می‌ اندازیم و با کم کردن شعله اجازه می‌ دهیم خمیر در حرارت ملایم پخته شود و به رنگ طلایی در آید (بهتر است روغن در ظرفی گود ریخته شده باشد تا تکه‌ های خمیر در روغن شناور باشند).
با تمام شدن قطعات کوچک خمیر و پخت آن‌ها در دفعات پیشت سر هم، بیشمه شما آماده سرو شده است.
نوش جان!
نکته:
اگر تمایلی به برش مربعی یا به صورت لوزی خمیرها نداشتید، در حالت گلوله‌ ای هم می‌ توان این نان را تهیه کرد.
منبع:سیتی پدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»