قیماغ


قیماغ یا قیماخ یک نوع دسر محلی ویژه ی استان کردستان است که شباهت زیادی به کاچی دارد و معمولاً آن را تا چند روز بعد از زایمان برای مادران تهیه می کنند. قیماغ کردستان باعث تسکین دل درد می شود و روده ها را گرم می کند و برای کسانی که سردمزاج هستند مصرف […] نوشته قیماغ اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در ایران. پدیدار شد.

قیماغ یا قیماخ یک نوع دسر محلی ویژه ی استان کردستان است که شباهت زیادی به کاچی دارد و معمولاً آن را تا چند روز بعد از زایمان برای مادران تهیه می کنند. قیماغ کردستان باعث تسکین دل درد می شود و روده ها را گرم می کند و برای کسانی که سردمزاج هستند مصرف آن بسیار مناسب است. بعضی به قیماغ زعفران و گردو هم اضافه می کنند که خوشمزه تر می شود.

مواد لازم قیماخ:
روغن جامد و حیوانی* – نمک – آرد – گلاب – آب سرد – دارچین وشکر (هنگام سرو لازم هستند)
*برای کسی که مزه روغن حیوانی را دوست ندارد میشود با کره گوسفندی تازه (به جای هر دو نوع روغن حیوانی و جامد) قیماغ تهیه نمود که بسیار هم خوش عطر و مقوی است.

قیماغ

طرز تهیه قیماخ:
ابتدا سه چهار قاشق روغن جامد در ماهیتابه ریخته و مقدار کمی نمک می زنیم و پس از ذوب شدن روغن ، هم اندازه آن آرد اضافه می کنیم و مرتبا” هم می زنیم تا یکدست شود. مقداری روغن حیوانی هم برای خوش عطر شدن قیماغ به آن اضافه می کنیم و باز به هم می زنیم. آنقدر آرد و روغن را روی شعله هم می زنیم تا یک خمیر طلایی بدست بیاید و خودش را بگیرد. حالا یکباره سه چهار لیوان آب سرد و کمی گلاب اضافه کرده و تندتند هم می زنیم تا خمیر در آب سرد حل شود و حالت یک مایع غلیظ را پیدا کند. شعله را کمِ کم می کنیم و در ماهیتابه را می گذاریم تا قیماغ ما جا بیافتد. در این حالت نباید دیگر مایع را به هم زد چون ته گرفته است و اگر آن را هم بزنیم شکلش خراب می شود.
می شود به جای روغن جامد هم از همان روغن حیوانی استفاده کرد که خاصیت آن بیشتر است.
هنگام سرو روی قیماخ دارچین و شکر می ریزیم.
منبع:سیتی پدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال شمع روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403