تولد علی حاتمی


اگر بعضی افراد در تاریخ سینمای ایران نبودند، پرده نقره ای مان با وجود برخی فیلم های نخ نمای امروزی دیگر جانی برایش باقی نمانده بود. علی حاتمی یکی از آن افراد است که با فیلم های چون حسن کچل، مادر، کمال الملک، سوته دلان و... بر جان و روان ما نشسته است. روز تولد او فرصتی است برای مرور زندگی این مرد بزرگ سینمای ایران. در ادامه مطلب گذری بر روزگار او...

اگر بعضی افراد در تاریخ سینمای ایران نبودند، پرده نقره‌ای‌مان با وجود برخی فیلم‌های نخ‌نمای امروزی دیگر جانی برایش باقی نمانده بود. علی حاتمی یکی از آن افراد است که با فیلم‌های چون حسن کچل، مادر، کمال‌الملک، سوته‌دلان و... بر جان و روان ما نشسته است. روز تولد او فرصتی است برای مرور زندگی این مرد بزرگ سینمای ایران. در ادامه مطلب گذری بر روزگار او خواهیم داشت.

زندگینامه علی حاتمی

23 مرداد سال 1323 یکی از درخشان‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران به دنیا آمد. تولد و کودکی او در یکی از محله‌هایی قدیمی تهران حوالی خیابان شاهپور بود. او در سال 1350 با زری خوشکام یکی از ستارگان سینمای آن زمان ازدواج کرد و سال 1351 لیلا حاتمی، ستاره سینمای امروز بهدنیا آمد. قصه زندگی هنری او از تئاتر، و با نوشتن نمایش نامه و کارگردانی تئاتر شروع شد. کلاس نهم بود که برای آموختن اصول اولیه نمایشنامه‌نویسی به هنرستان هنرپیشگی تهران رفت. ادامه تحصیل هنری‌اش در هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک بود و در رشته ادبیات نمایشی ادامه تحصیل داد. فعالیت کاری او نیز از سال ۱۳۴۱، با نوشتن فیلم نامه فیلم‌های کوتاه تلوزیونی، در تلوزیون آغاز شد و مدتی در زمینه تئاتر مشغول به کار بود. شهرت او اما با قصه‌اش در فیلم‌های سینماییش آغاز شد؛ فیلم‌هایی که آنقدر معروف شدند که حتما بعد از گذر این سال‌ها حتی اگر تماشا نکرده باشین، حتما نام آنها به گوش‌تان خورده.

تولد علی حاتمی

آثار علی حاتمی

سکانس اول:

قصه شکوفایی علی حاتمی در سینما با فیلم سینمایی حسن کچل در سال 1348 آغاز شد. پس از ساخت این فیلم بود که با استقبال زیادی مواجه شد و تصمیم گرفت از تئاتر فاصله بگیرید و توانایی‌هایش را در سینما به نمایش بگذارد. اما این تازه شروع ماجرا بود و تا سال 1351 بعد از حسن کچل او چهار فیلم "طوقی"، " بابا شمل "،"قلندر"، "ستارخان" و "خواستگار" را به کارنامه فیلم‌های خود اضافه کرد.

سکانس دوم:

پس از این فیلم‌ها علی حاتمی در ۱۳۵۲سالهای و 1354 با دو سریال داستان‌های مولوی و سلطان صاحبقران به تلویزیون نیز راه یافت و محبوبیتش در بین مردم روز به روز در حال افزایش بود. سال 1356 را اما شاید بتوان نقطه عطف زندگی هنری این کارگردان بزرگ دانست. در این سال او بعد از 5 سال فاصله از کارگردانی سینما، با ساخت فیلم "سوته دلان" قلب سینمای ایران را لرزاند.

سکانس آخر:

بعد از سوته دلان او با سریال هزاردستان بار دیگر بر جان و دل مردم و حتی برخی منتقدان سینما نشست. سخت این فیلم از سال 1358 آغاز شد و تا زمان پخش آن 8 سال طول کشید. یکی از اتفاق‌های جالب این فیلم ساخت شهرک سینمایی تهران قدیم بود که تا امروز نیز از آن در بسیاری از فیلم‌ها استفاده می‌شود. علی حاتمی بعد از انقلاب در سال 1361 با فیلم حاجی واشینگتن به سینما برگشت. ماجرای این فیلم روایت اولین سفیر ایران در آمریکا بود. حاجی واشینگتن اما فقط در سال ۱۳۶۱ اجازه نمایش در جشنواره فجر را پیدا کرد و بعد از آن تا زمان زندگی علی حاتمی توقیف بود. در نهایت در سال ۱۳۷۷ به نمایش عمومی درآمد و بعد از آن از تلویزیون نیز پخش شد. فیلم بعدی او در سال 1362 "کمال‌الملک" بود و 4سال بعد از آن "جعفرخان از فرنگ برگشته" را ساخت. در نهایت در سالهای ۱۳۶۸و ۱۳۷۰ مادر و دلشدگان بار دیگر قلب سینمای ایران را به تپش انداخت. آخر قصه، علی حاتمی در ۱۵ آذر ۱۳۷۵ در روزگاری که در حال ساخت یکی دیگر از شاهکارهایش به نام "جهان پهلوان تختی" بود، فیلم را نیمه تمام رها کرد و سرطان جانش را گرفت.

دیالوگ‌های ماندگار فیلم‌های علی حاتمی:

یکی از ویژگی‌های فیلم‌های علی حاتمی که باعث شده فیلم‌هایش بر جان و دل مردم بنشینید، دیالوگ‌های ماندگارش است. گویش غالب شخصیت‌های اصلی فیلم‌هایش کلامی عامیانه دارند که به نوعی امضای کارهای او شده است. مثلا دیالوگ معروفش در فیلم کمال‌الملک که از زبان مظفرالدین‌شاه است: «همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید» یا در فیلم سوته‌دلان «همه عمر دیر رسیدم» را حتما زیاد شنیده‌ایم.

در روز تولد علی حاتمی این کارهای ساده را امتحان کنید:

به تماشای یکی از فیلم‌هایش بنشینید. دیالوگ‌های ماندگار فیلم‌هایش را یادداشت کنید. بریده‌ای از سکانس فیلمی از او را که دوست دارید در شبکه اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید.

1398/05/23 | کد مطلب: 4600
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
تولد علی حاتمی
تولد علی حاتمی پرستو صاحبی
تولد علی حاتمی

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد