حذف 4 صفر مشروط بر اصلاح ساختار اقتصادی


حذف 4 صفر مشروط بر اصلاح ساختار اقتصادی

خبرگزاری آریا- حذف 4 صفر از پول ملی کشور مفید است، مشروط به اینکه همزمان ساختار‌های اقتصادی اصلاح شود.

حذف 4 صفر مشروط بر اصلاح ساختار اقتصادی
خبرگزاری آریا- رئیس اتاق تهران: حذف 4 صفر از پول ملی کشور مفید است، مشروط به اینکه همزمان ساختار‌های اقتصادی اصلاح شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، ­مسعود خوانساری در نشست ماهانه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: اتاق و فعالان اقتصادی، از اقدام دولت در این زمینه استقبال می‌کند به ویژه عملاً در کشور از ریال استفاده نمی‌شد بلکه باعث سردرگمی و اشتباه محاسباتی می‌شد.
وی گفت: اگر همزمان با حذف 4 صفر اصلاح ساختار­ اقتصادی انجام نشود ممکن است بعد از چند سال، زمانیکه تورم به 20 یا 30 درصد رسید دوباره مجبور به افزایش صفر و پس از دوره‌ای هم مجددا حذف صفر شویم.
خوانساری افزود: بنابراین چاره‌ای جزء اصلاح ساختار‌های اقتصادی همزمان با این اقدام دولت نداریم.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، ­معادن و کشاورزی تهران همچنین از استمرار پرداخت ارز 4 هزار 200 تومانی انتقاد کرد و گفت: همه روسای کمیسیون‌های مختلف اتاق، مخالف ادامه این روند هستند و پیشنهاد اعضا این­ است که دولت برای کمک به اقشار آسیب پذیر، از یارانه نقدی استفاده و ارز 4 هزار و 200 تومانی را نیز حذف کند.
خوانساری افزود: ارز 4 هزار و 200 تومانی خود به خود فساد آور است و باعث بی عدالتی در پرداخت آن به فعالان و همچنین رانت نیز می‌شود­ از سوی دیگر با ادامه پرداخت ارز 4 هزار و 200 تومانی، ما شاهد افزایش قاچاق خواهیم بود.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به وضعیت نامناسب نظام توزیع، در عمل ارز 4 هزار و 200 تومان به دست مصرف کننده نمی‌رسد بلکه عملاً قیمت‌ها بالاتر از حد­ متعارف در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

محمد لاهوتی، عضو اتاق تهران
حذف چهار صفر، پول ایران را در برابر ارز‌های جهانی قدرتمند می‌کند
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: حذف چهار صفر از پول ملی، پول ایران را در برابر ارز‌های جهانی قدرتمند نشان می‌دهد.
محمد لاهوتی در حاشیه نشست ماهانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره حذف 4 صفر از پول ملی افزود: این موضوع در دنیا تجربه شده است و در دهه‌های گذشته، آلمان و پس از آن ترکیه اقدام به حذف چند صفر از پول ملی خود کرد که نتیجه آن موفقیت آمیز بود.
وی اضافه کرد: بعنوان نمونه اگر یک دلار امروز را معادل 120 هزار ریال ایران در نظر بگیریم با حذف چهار صفر عملا یک دلار معادل 12 تومان ایران می‌شود.
لاهوتی گفت: البته حذف چهار صفر زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که همزمان شاهد رشد اقتصادی و کاهش تورم باشیم که در غیر این صورت، ممکن است دوباره به جایگاه قبل برگردیم.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه، ریال در طول یکصد سال گذشته مورد اقبال جامعه ایرانی قرار نگرفت، افزود: تبدیل ریال به تومان همزمان با حذف چهار صفر، اقدام مثبتی به منظور همراهی با افکار عمومی و نظرات مردم در موضوع پول ملی است.
وی تصریح کرد: حذف چهار صفر به خودی خود باعث افزایش تورم و همچنین بالا رفتن قدرت خرید نمی‌شود و این مهم به مسائل دیگری بر می‌گردد، اما به هر حال این اقدام باعث تسهیل نقل و انتقالات پولی و آسان شدن عملیات حسابداری و همچنین کاهش هزینه‌های بانکی به ویژه در تولید سکوک بانکی خواهد بود چرا که هم اکنون هزینه تولید سکه بانکی بیشتر از ارزش همان سکه است.

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت
تقاضای دو برابری محصولات پتروشیمی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 96 درخواست دریافت محصولات پتروشیمی، 5 تا 6 میلیون تن بود که با حدود دو برابر افزایش در سال 97 به حدود 10 و 3 دهم میلیون تن رسید.
فرشاد مقیمی در ادامه افزود: البته تولید این محصولات در سال 97 نسبت به سال 96 تغییر چندانی نکرده است، اما در عین حال واردات کمتر شد.
وی با اشاره به پیاده سازی طرح افق به منظور شفاف سازی محصولات پتروشیمی در بازار افزود: بر اساس طرح افق باید فاکتور‌ها و قیمت‌های خرید و فروش، استاندارد مشخصی داشته باشد که این مهم را ابلاغ کردیم و آن را رصد نیز خواهیم کرد.
وی همچنین گفت: تلاش کردیم تا وضعیت صادرات این محصولات نیز بهبود یابد به همین منظور به همه گمرکات ابلاغ شد تا صادرات محصولات پتروشیمی را صرفا باید نمایندگان رسمی پتروشیمی‌ها انجام دهند.
وی گفت: دولت تلاش می‌کند با همراهی فعالان اقتصادی و همچنین اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن وضعیت تولید بخش‌های مختلف صنعتی را ساماندهی کند و به همین منظور قرارگاه رونق تولید که با دستور وزیر صنعت تشکیل شده فعالیت خود را از مدت‌ها قبل آغاز کرده و هر هفته با حضور آقای رحمانی فضای تولید صنعت کشور با ارائه گزارش‌های متولیان امر بررسی و رصد می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس به عکس از زیباتر شدن طناز طباطبایی در گذر زمان ! / خانم بازیگر چی بود و حالا طلای ی...