کمبود نیرو و فراخوان فرهنگیان بازنشسته فارس برای تدریس


کمبود نیرو و فراخوان فرهنگیان بازنشسته فارس برای تدریس

شیراز- ایرنا- آموزش و پرورش فارس برای آغاز سال تحصیلی جدید با کمبود 9000 نیرو در مقاطع مختلف مواجه است، تنها حدود 2000 نیرو از این تعداد امسال جذب آموزش و پرورش می‌شوند و مابقی با بازگرداندن بازنشستگان به کلاس‌ها، جلوگیری از بازنشستگی و افزایش ساعات کاری تامین خواهد شد.

آموزش و پرورش چند سالی است که با موضوع کمبود نیرو مواجه است. بخشی از این کمبود ناشی از بازنشستگی سالانه فرهنگیان است و بخش اعظم آن کمبود منابع مالی در تامین نیروی مورد نیاز و به بیان دیگر نبود بودجه.

در همین راستا سیاست‌هایی همچون اشتغال در چند پست، حذف یا کاهش مشاوران در پایه متوسطه دوم و کاهش ساعات ارائه برخی از دروس راهکاری نه‌چندان مناسب برای تامین این نیروها بوده است.

همه‌ساله در آستانه آغاز سال تحصیلی نگرانی‌ها درباره کاهش تعداد نیروها و عدم جایگزینی آن‌ها و به‌دنبال‌ آن کاهش کیفیت آموزشی مدارس و بی‌انگیزگی فرهنگیان وجود دارد.

در استان فارس هم‌اکنون ۸۱۵۴ نیرو در آموزش و پرورش نیاز است که با احتساب بازنشستگان این سال, به ۹۰۰۰ نفر می‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی براینکه چه تمهیداتی برای تامین این نیروها در سال جدید در نظر گرفته شده است،‌ عنوان کرد: برای آغاز سال تحصیلی جاری بیش از ۵۰۰ معلم جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

علی عسکر نجفی افزود: این نیروها جز نیروهای حق‌التدریسی هستند و متقاضیانی هستند که براساس ماده ۲۸ با آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش شده‌اند، یک سال آموزش دیده‌اند و مهر امسال به خدمت می‌پردازند.

او همچنین از آغاز به کار دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان خبر داد که در سال‌ ۹۱ وارد دانشگاه شده‌اند.

نجفی درباره اعطای مجوزهای درباره به‌کار گیری نیروهای با سابقه نهضت سوادآموزی به‌منظور تامین نیروی مورد نیاز سخن گفت و بر استفاده از ظرفیت بازنشستگان، جلوگیری از بازنشستگی برخی نیروها به‌صورت توافقی و سرباز معلم‌ها نیز تاکید کرد.

مدیرکل‌ آموزش و پرورش فارس افزود: آموزش و پرورش با افزودن نوبت دوم و اضافه تدریس مشکل کمبود را حل می‌کند.

تا پایان برنامه ششم توسعه به ۱۰۰هزار نیرو نیاز داریم

وی درباره تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس نیز گفت: طی صحبتی که با معاون آموزش و پرورش کرده‌این تا دو هفته دیگر تعیین تکلیف می‌شوند. براساس برنامه ششم توسعه باید ۱۰۰هزار نفر استخدام شوند و در این سه‌سال جذب شوند؛ اما طی شروطی و استخدام آن‌ها به مرور صورت می‌گیرد.

نجفی اعلام کرد: بیشترین کمبود آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی است و از این ۹۰۰۰ نیرو ۴۵۰۰ نفر در بخش ابتدایی معادل نیمی از این تعداد مربوط به کمبود در این مقطع است.

وی کمبود مشاور را نیز تایید کرد و در این باره توضیح داد: در متوسطه اول حضور مشاوران در مدارس الزامی است و نیروی مورد نیاز این مقطع را تامین می‌کنیم؛ از سویی معتقدیم که متوسطه دوم نیز باید مشاور داشته باشد ولی در کل کشور تعداد مشاوران کم است؛ از همین رو از سهمیه ۱۲۰۰ نفری که از دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شوند و یا ۷۲۰ نفر آزمونی‌هایی که امسال به کار گرفته می‌شوند، رقم قابل توجهی را به مشاوران اختصاص داده‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس درباره معوقات فرهنگیان نیز گفت: طی آخرین خبری که از وزارت آموزش و پرورش گرفته‌ایم، تامین اعتبار معوقات فرهنگیان اعم از اضافه‌کاری و دیگر مطالبات صورت گرفته است و به‌زودی پرداخت خواهد شد؛‌ همچنین پاداش بازنشستگان فرهنگی که ۴هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در کل کشور بوده است، تامین اعتبار شده است و در مهرماه پرداخت می‌شود.

۹۸۸۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت