دوئل بزرگ برای فتح قاره سبز؛ شب تاریخ‌سازی زن‌ها فرا رسید


تهران (پانا) – تیم‌های انگلیسی لیورپول و چلسی امشب در حالی برگزارکننده سوپر جام فوتبال اروپا در ترکیه خواهند بود، که این بازی دو اتفاق تاریخی را همراه خواهد داشت.

دوئل بزرگ برای فتح قاره سبز؛ شب تاریخ‌سازی زن‌ها فرا رسید

تهران (پانا) – تیم‌های انگلیسی لیورپول و چلسی امشب در حالی برگزارکننده سوپر جام فوتبال اروپا در ترکیه خواهند بود، که این بازی دو اتفاق تاریخی را همراه خواهد داشت.

سوپر کاپ فوتبال اروپا که از سال 1973 برگزاری آن آغاز شده است، امشب از ساعت 23:30 به وقت تهران، در ورزشگاه وودافون پارک شهر استانبول در حالی برگزاری خواهد شد که این دیدار را باید از دو جهت دیداری خاص و البته تاریخی در جهان فوتبال قلمداد کرد.

زن‌ها تاریخ‌ساز می‌شوند

در حالی که فوتبال زنان به روند پیشرفت خود با سرعت بیشتری ادامه می‌دهد، این بار داوری زنان شاهد اتفاقی بزرگ و تاریخی خواهد بود. هر چند پیش از این در اروپا سابقه داشته است که مسابقات فوتبال مردان را زنان قضاوت کنند، اما امشب برای اولین بار در تاریخ قضاوت دیدار فینال یک رقابت معتبر قاره‌ای که البته در سطح جهان هم مهم محسوب می‌شود، به یک زن رسیده است.

استفانی فرافارت داور 35 ساله فرانسوی که پیش از این فینال جام جهانی زنان 2019 بین تیم‌های ملی فوتبال زنان آمریکا و هلند را سوت زده بود، این بار به سطحی از داوری رسیده است که یوفا را وادار کند که تاریخ‌سازی کرده و سوت دیدار مهم لیورپول و چلسی را به او بسپارد.

جنگ لندن و لیورپول برای سلطه بر اروپا

فصل گذشته در اتفاقی تاریخی 4 تیم انگلیسی به فینال دو رقابت معتبر باشگاهی در اروپا رسیدند و اما امشب لیورپول و چلسی باید برای بالای سر بردن سوپر کاپ به مصاف هم بروند. نبردی بین شهرهای لندن و لیورپول برای اینکه یکی از این دو شهر سلطه خود بر فوتبال قاره سبز را کامل کرده و حداقل برای چند ماهی بر بام فوتبال این قاره قرار بگیرد.

این برای اولین بار در تاریخ است که دو تیم انگلیسی توانسته‌اند به صورت همزمان در یکسال قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا شوند تا دیدار سوپر کاپ را بین خودشان برگزار کنند.

جدول افتخارات در انتظار جابجایی

جدول افتخارات سوپر کاپ فوتبال اروپا، به سلطه بارسلونا با 5 قهرمانی و 4 نایب قهرمانی حکم می‌دهد و پس از این تیم، آ.ث.میلان با 5 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی قرار گرفته است.

اما اگر امشب لیورپول بتواند از سد چلسی عبور کند، این تیم برای چهارمین بار و البته پس از 14 سال قهرمان سوپر کاپ اروپا شده و به یک قدمی رئال مادرید می‌رسد. لیورپولی‌ها در صورت بالای سر بردن جام تعداد قهرمانی‌هایشان به عدد 4 خواهد رسید و در مجموع با 4 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی تنها با یک نایب قهرمانی کمتر پشت سر رئال مادرید در رده چهارم جدول قرار خواهند گرفت. کهکشانی‌ها 4 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی دارند.

در سمت مقابل چلسی که 6 سال پیش هم به این دیدار رسید اما با شکست مقابل بایرن مونیخ دستش از رسیدن به جام کوتاه مانده بود، در تلاش است تا طلسم 21 ساله را بشکند و برای دومین بار در تاریخ سوپر جام فوتبال اروپا را بالای سر ببرد. آنها که در سال‌های 2012 و 2013 نایب قهرمان شده‌اند، در اولین حضور خود در سوپر جام که به سال 1998 برمی‌گردد قهرمان شده‌ بودند. چلسی اگر امشب برنده از زمین خارج شود، با 2 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی جهش خوبی در جدول افتخارات خواهد داشت و در رده ششم بالاتر از آژاکس قرار می‌گیرد.

حال خوب لیورپول در بحران چلسی

دیدارهای پیش فصل 2 تیم نشان می‌داد که چلسی تیم آماده‌تری است، آنها در 7 بازی پیش فصل خود 4 برد، 2 تساوی و یک باخت بدست آوردند که در بردهایشان نام بارسلونا هم به چشم می‌خورد اما در مقابل لیورپول از 7 بازی پیش فصل 3 برد، 3 باخت و یک تساوی داشت، روندی که نشان می‌داد تیم لندنی آماده‌تر از شاگردان یورگن کلوپ است.

اما فوتبال یکبار دیگر ثابت کرد که پیش فصل و نتایج آن نمی‌توان متر و معیار خوبی برای قضاوت درباره تیم‌ها باشد. آغاز لیگ برتر آمادگی دو تیم را در نقطه مقابل قرار داد به گونه‌ای که لیورپول با پیروزی قاطع 4 بر یک خانگی شروعی محکم داشت و چلسی در اولدترافورد شکست سنگین 4 بر صفر را مقابل منچستر یونایتد تجربه کرد.

چلسی امیدوار به تکرار تاریخ

هر چند چلسی اوضاع و احوال خوبی را طی هفته جاری سپری نکرده است، اما شاید امیدوار بودن به تکرار تاریخ در دیدارهای خارج از خانه دو تیم به کمک چلسی بیاید.

لیورپول و چلسی در طول تاریخ تنها یکبار خارج از خاک انگلیس به مصاف هم رفته‌اند که این دیدار هم در تورنمنتی غیر رسمی در تابستان 2016 در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان بین‌المللی بوده که با پیروزی یک بر صفر چلسی به پایان رسیده است.

علاوه بر این، تاریخ درباره دیدارهای این دو تیم می‌گوید که آنها 3 بار در ماه آگوست به مصاف هم رفته‌اند که آخرین بازی در سال 2007 با تساوی یک بر یک تمام شده اما دو بازی قبل را هر کدام از دو تیم یکبار با برد 2 بر یک پشت سر گذاشته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس