محور مقاومت به جبهه جهانی تبدیل شده است/ نقش یکجانبه‌گرایی ترامپ در توسعه این جبهه


محور مقاومت به جبهه جهانی تبدیل شده است/ نقش یکجانبه‌گرایی ترامپ در توسعه این جبهه

گروه سیاسی ــ معاون سابق امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه موضوع فلسطین، یمن و سوریه نشان از جایگاه تعیین‌کننده محور مقاومت در حل و فصل معادلات منطقه‌ای دارد، گفت: هر جا آمریکا با زبان زور، تهدید و جنایت وارد شده طرف مقابل به عنوان طرف مظلوم شناخته شده و با ایستادگی به بخشی از جبهه مقاومت تبدیل می‌شود. با این منطق می‌توان...

محور مقاومت به جبهه جهانی تبدیل شده است/ نقش یکجانبه‌گرایی ترامپ در توسعه این جبهه

حسین شیخ‌الاسلام، معاون سابق امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به مناسبت 23 مرداد، سالروز پیروزی حزب‌الله لبنان بر رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه و روز مقاومت اسلامی، درباره جایگاه امروز جبهه مقاومت به عنوان یک قطب قدرت منطقه‌ای گفت: جبهه مقاومت در مقابل جبهه استکبار تعریف می‌شود. مشخصه جبهه استکبار، که شامل آمریکا، رژیم صهیونیستی و مجموعه حکومت‌های سلطنتی دیکتاتوری منطقه است، ظلم، زورگویی، جنایت، دیکتاتوری و عدم پشتوانه مردمی است و در مقابل مشخصه جبهه مقاومت مردم‌محوری، تحت ظلم بودن، اتکای به دین و حق‌طلبی قرار دارد.

جبهه مقاومت ارتش اسرائیل را به ارتشی شکست‌خورده تبدیل کرد

وی با بیان اینکه نتیجه تقابل این دو جبهه را می‌توان در دو سه مقابله مهم به نظاره نشست، گفت: مهم‌ترین تقابل دو جبهه در موضوع فلسطین است. زمانی که جبهه مقاومت هنوز شکل نگرفته بود و مبارزه با اسرائیل بر مبنای تقابل عربی ـ عبری بود، ارتش اسرائیل یک ارتش شکست‌ناپذیر بود اما اکنون یک ارتش شکست‌خورده است و در چند جنگ اخیر رژیم صهیونیستی درخواست آتش‌بس داده و حزب‌الله و حماس شرایط خود را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده‌اند. در حالی که قبل از این، صهیونیست‌ها حمله، جنایت و اشغال می‌کردند، فلسطینیان را آواره می‌کردند و بعد که شرایط خود را تثبیت می‌کردند برای مشروعیت بخشیدن به کارشان پای میز مذاکره می‌آمدند.

شیخ‌الاسلام افزود: در موضوع سوریه نیز از ابتدا به دنبال سرنگونی حکومت اسد بودند و اوباما، سارکوزی، کامرون و پادشاه عربستان صریحاً هم آن را اعلام ‌کردند اما در نهایت با وجود همه نوع حمایت از گروه‌های تروریستی این جبهه مقاومت بود که داعش را در سوریه با شکست مواجه ساخت و حکومت اسد به عنوان بخشی از جبهه مقاومت برجا ماند.

معاون سابق امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب یادآور شد: همچنین در قضیه یمن حدود 5 سال است که عربستان و امارات این کشور را بمباران می‌کنند تا اراده مردم را بشکنند اما امروز یمنی‌ها در داخل خاک عربستان عملیات نظامی انجام می‌دهند، پهپادهای آنها به ریاض می‌رسد و موشک‌های‌شان دمام را مورد هدف قرار می‌دهد و کار به جایی رسیده که امارات اعلام خروج از یمن کرده و عربستان هم به دنبال خروج آبرومندانه از این کشور است و این نشان از جایگاه تعیین‌کننده جبهه مقاومت دارد. در واقع امروز معادلات و بحران‌های منطقه را نمی‌توان بدون توجه به جبهه مقاومت حل و فصل کرد.

ارسال پیام انقلاب اسلامی، تنها کمک ایران به جبهه مقاومت

شیخ‌الاسلام درباره برخی تحلیل‌ها که جبهه مقاومت را بدون ایران شکست‌خورده می‌داند، گفت: برای پاسخ به این سؤال به طور مصداقی صحبت می‌کنم. در موضوع فلسطین آیا ایران می‌تواند به کرانه باختری و نوار غزه که در محاصره است کمک نظامی ارسال کند؟ این خود مردم فلسطین هستند که انتفاضه‌ها و راهپیمایی‌ها را شروع کرده‌ و به صحنه آمده‌اند. مردم فلسطین هستند که تظاهرات جمعه‌های بازگشت را شکل داده‌اند و با شعارهای مقبول و دنیاپسند خواست خود را که بازگشت به سرزمین مادری است فریاد می‌زنند و همین منطق قوی فلسطینی‌ها، صهیونیست‌ها را عصبانی و دچار ترس و وحشت ساخته و لذا با خشونت با این تظاهرات مسالمت‌آمیز برخورد می‌کنند و تعداد زیادی از مردم غیرمسلح را می‌کشند و زخمی می‌کنند.

مشاور سابق وزیر امرو خارجه اظهار کرد: در یمن ایران چگونه می‌تواند به کشوری که از زمین، دریا و هوا در محاصره است دسترسی داشته باشد و برای آن‌ها اسلحه بفرستد؟ ایران حتی نتوانست غذا و دارو به یمنی‌ها ارسال کند. این موضع‌گیری‌ها به خاطر آن است که این شکست‌ها برای جبهه استکبار و ارتجاع عجیب و هضم آن سنگین است. تنها کمکی که ایران برای نیروها انجام داده ارسال پیام مقاومت از طریق الگوی انقلاب اسلامی است و این اقدام ایران نیز نه از سوی نیرو و سازمان خاص، بلکه با انتقال خودبه‌خودی پیام الهی و انسانی و حق‌طلبانه انقلاب اسلامی بوده است.

جهانی شدن جبهه مقاومت

معاون سابق امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره ظرفیت‌های تبدیل جبهه مقاومت اسلامی به جبهه مقاومت جهانی در مقابل نظام سلطه جهانی گفت: مسئله اصلی مبارزه با ظلم، ستم، اشغالگری و تجاوز است و لذا این خواست انسانی و فطری می‌تواند به ایجاد جبهه جهانی مقاومت بینجامد.

وی با بیان اینکه البته الان نماد این تجاوز و اشغالگری ظلم به مسلمانان فلسطین است، گفت: در ونزوئلا هم این ظلم و زورگویی امریکا و مقاومت مردم در برابر این زورگویی مشاهده می‌شود. به عبارتی هر جا که آمریکا با زبان زور، تهدید و جنایت وارد می‌شود طرف مقابل است که به عنوان طرف مظلوم شناخته شده و با ایستادگی به بخشی از جبهه مقاومت تبدیل می‌شود و با این منطق می‌توان گفت جبهه مقاومت به جبهه فراگیری در سطح جهان تبدیل شده است و ظرفیت توسعه آن کاملاً وجود دارد. البته رویکرد یکجانبه‌گرایانه ترامپ نقش مهمی در توسعه گستره جبهه مقاومت خواهد داشت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !