امنیت ملی پکتیا متهم به کشتن بی گناهان است


شماری از بزرگان قوم و باشندگان ولسوالی زرمت پکتیا می‌گویند که قطعۀ "صفر یک" ریاست امنیت ملی یک شنبه شب (۲۰اسد) ۱۱ تن از باشندگان این منطقه را از خانه‌های شان بیرون کشیدند وبه گلوله بستند. به گزارش طلوع، کشته شدن یازده تن دریک عملیات...

شماری از بزرگان قوم و باشندگان ولسوالی زرمت پکتیا می‌گویند که قطعۀ "صفر یک" ریاست امنیت ملی یک شنبه شب (۲۰اسد) ۱۱ تن از باشندگان این منطقه را از خانه‌های شان بیرون کشیدند وبه گلوله بستند.
به گزارش طلوع، کشته شدن یازده تن دریک عملیات نیروهای امنییت ملی در روستای گلال کوه ولسوالی زرمت پکتیا خشم باشندگان این ولایت را برانگیخته است.
اکنون شماری از باشندگان پکتیا برای دادخواهی دراین باره به کابل آمده اند.

گلاب خان باز، بزرگ قوم گفت:« بسیار واضح است که حکومت ملامت است در این مساله، در زرمت از بازسازی خبری نیست اما قتل همیشه است.»
محمدعثمان زرمتی، باشنده زرمت پکتیا گفت:« اکثریت حادثه‌ها تحصیل یافتگان ما متعلمین مکتب‌ها محصلان و استادان مکتب‌ها هستند که با چنین اعمال روبرو شده اند.»

در حالی که ریاست عمومی امنیت ملی از کشته شدن ۱۱ هراس‌افگن به شمول دو فرمانده طالبان در یک عملیات نیروهای ویژه در ولسوالی زرمت دو روز پیش سخن گفته بود، اما شماری از باشندگان پکتیا این اتهام‌ها را رد می‌کنند.

حیات الله کارمند وزارت معارف در کابل، محمد شفیع آموزگار، انصارالله دانش جوی دانشگاه پکتیا، اخترمحمد دانشجوی دانشگاه کابل که به دیدار خانواده‌های شان به ولسوالی زرمت رفته بودند، محمد آصف مدیر مکتب دولت‌خان در زرمت، انعام دانش آموز یک مدرسه، رحمت‌الله، حکمت‌الله و نصرت‌الله دکانداران که برادران نیز بودند و نیز فدا محمد و نصرالله و فتح‌الله که کشاورزان بودند، ۱۱تنی هستند که به گفته باشنده‌گان پکیتا، در این عملیات کشته شده اند.

اظهار همیم، باشندۀ زرمت پکتیا گفت: «نام‌ها را می‌خوانند از روی یک دستگاه و می‌گویند که شما تذکره‌های تان را نشان بدهید، چنددقیقه تاخیر می‌کنند که آنان را نکشد و وقتی تذکره‌ها را نشان میدهند آنان مطمین می‌شوند و شلیک می‌کنند و در چشم‌های شان میزنند.»
این باشندگان ولسوالی زرمت حکومت به ویژه ریاست امنیت ملی را در برابر کشته شدن این ۱۱تن پاسخگو می‌دانند.

مریم زرمتی، فعال جامعه مدنی گفت:« از ریاست امنیت ملی تقاضای ما این است که به ما اسناد ارایه کنند و دقیق معلومات بدهند که افرادی را که کشتند، طالب بودند.»
ریاست امنیت ملی روز دو شنبه (۲۱اسد) اعلام کرد که در یک عملیات هدفمند در ولسوالی زرمت پکتیا ۱۱هراس‌افگن را کشته است.
نیروهای وابسته به امنیت ملی درحوزه جنوب شرق بارها به نقش داشتن درقتل غیرنظامیان متهم شده اند.

درماۀ دسامبر سال گذشته میلادی نیویارک تایمز گزارش مفصلی از چگونگی واحدهای نظامی زیرنام نیروهای کمپاین که وابسته ریاست امنیت ملی هستند و ازسوی "سی آی ای" آموزش دیده اند و از این این سازمان کمک دریافت می‌کنند، پخش کرد.

هرچند این نیروها به شیوه‌های ظالمانه وخشن نظامی متهم هستند وبه گفتۀ نیویارک تایمز سبب ایجاد ترس در میان مردم و آسیب رساندن به ماموریت امریکا در افغانستان شده اند، اما نشریه فارین پالیسی به تازگی گزارش داده است که "سی آی ای" می‌خواهد حتی پس از یک توافق احتمالی صلح میان امریکا و طالبان، فعالیت‌های نظامی‌اش را در افغانستان نگهدارد.

کد (9)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس