به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، عصر امروز آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال با حضور جمعی از اهالی رسانه و مسئولان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدرضا بهمنی رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار داشت: جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال امروز برگزیدگان خود را خواهد شناخت. شرایط جدید در فضای مجازی و ظرفیت‌های فرهنگی ایرانی ما را بر آن داشت که تغییراتی را در جشنواره اعمال کنیم. اولین تغییر موضوع محور شدن و تغییرات دوم شبکه محور شدن جشنواره است.

وی افزود: در جشنواره یازدهم هفت موضوع مطرح شد و علاوه بر معیارهای فنی معیارهای محتوایی نیز مدنظر قرار گرفت.

در ادامه این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: ما در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم و ورود ما در عرصه انقلاب دیجیتالی تعریف خود را پیدا کرده است. می‌دانیم که تاریخ بشر را به دوره پیشا تاریخ و پسا تاریخ تقسیم می‌کنند و حتی پساتاریخ را نیز به سه دوره تقسیم می‌کنند. ما در عصر مدرن قرار داریم و این دوره‌های تاریخی به دوره‌هایی تقسیم می‌شوند و عصر مدرن از رنسانس، انقلاب فرانسه، انقلاب علمی و انقلاب صنعتی تقسیم می‌شود و ما در عصر سایبری که شاید بخشی از دوران مدرن است قرار داریم اما ممکن است حتی دوره سایبری دوره‌ای جدید از تاریخ است.

وی افزود: جهان بشریت را می‌توان به دو دوره پیشا سایبری و پسا سایبری تقسیم کرد. جهان سایبری یک جهان تازه است و نوع مواجه ما با نوع نگاهمان متفاوت خواهد بود. به نظر می‌آید که علایمی وجود دارد که ما وارد جهان جدیدی شده‌ایم و اشیا معنای جدیدی پیدا می‌کنند و انسان در رابطه با خود نیز دچار تغییر است و این تغییرات ادامه‌دار در رابطه انسان با انسان نیز وجود دارد و هویت انسان دیگر تک‌مرکزی نیست.

وی در پایان گفت: همه این نکات به ما می‌آموزاند که ما نیازمند اتفاقات وسیع برای مواجهه با این دنیا هستیم. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو نکته در رویکردمان داشته‌ایم و بنا بر این دو نگاه اعتقاد ما بر این است که نهادها و سازمان‌های ما باید پوست‌اندازی کنند و ما به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی دوم نیازمندیم. ما باید تغییری جدی داشته باشیم و دوستان ما برنامه‌ای سه ساله با عنوان تحول در نظر گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این مراسم ابوالحسن فیروزآبادی طی سخنانی اظهار داشت: ما در مرکز ملی فضای مجازی معتقدیم که در عصر تغییرات عظیمی قرار داریم. غفلت از فضای مجازی ممکن است یک عقب‌ماندگی غیر قابل جبران برای ما به وجود بیاورد.

محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری در ادامه این مراسم اظهار داشت: به نظر من همین که چنین جشنواره‌ای برپا شده میتوانیم در برابر هدف‌گذاری‌های دشمن خودمان را قدرتمند کنیم. پس از پایان جنگ سرد عملا شرایط قدرت در دنیا تغییر کرد و قدرت نظامی کمرنگ‌تر و قدرت نرم تاثیرگذارتر شد. بر همین اساس ما میتوانیم با تکیه بر فرهنگ و آموزه‌های دینی‌مان از فضای مجازی استفاده کنیم و قدرت نرم خود را بیشتر جا انداخته و معرفی کنیم.

در پایان این مراسم برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال معرفی شدند.