تولید‌کنندگان محتوای دینی تقویت و حمایت شوند/ افزایش قدرت نرم نظام با تولید محتوای فرهنگی و دینی


تولید‌کنندگان محتوای دینی تقویت و حمایت شوند/ افزایش قدرت نرم نظام با تولید محتوای فرهنگی و دینی

گروه فناوری اطلاعات ــ رییس دفتر رییس جمهور با تأکید بر اینکه هرچه بیشتر به محتوای فرهنگی و دینی در فضای مجازی بپردازیم، قدرت نرم نظام را افزایش داده‌ایم، گفت: معمولاً در کشور حقوق تولیدکنندگان محتوا رعایت نمی‌شود، لذا باید تولید‌کنندگان محتوای فرهنگی و دینی تقویت و حمایت شوند تا نهضتی در این حوزه اتفاق بیفتد و روی این زمینه به درستی کار کنیم.

تولید‌کنندگان محتوای دینی تقویت و حمایت شوند/ افزایش قدرت نرم نظام با تولید محتوای فرهنگی و دینی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان مهم‌ترین آوردگاه در حوزه محتوای دیجیتال در کشور، عصر امروز ۲۲مرداد‌ماه با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و جمعی از مدیران کشوری در تالار وحدت برگزار شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در بخشی از این مراسم با بیان اینکه امروز وقت آن است که به مسئله محتوا، مخصوصاً محتوای فرهنگی و دینی که کشور در این حوزه بسیار غنی است، بپردازیم، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور، باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا بتوانیم از تحریم‌ها و بحران‌های موجود خارج شویم. امروز کشور با جنگ اقتصادی و جنگ نرم مواجه است؛ لذا باید با هدف‌گذاری در رسانه‌های دیجیتال، قدرت نرم کشور را تقویت کنیم و به مقابله با اقدامات دشمن بپردازیم.

وی افزود: بعد از پایان جنگ سرد، عملاً شرایط قدرت در دنیا تغییر کرد و جایگاه قدرت نظامی کاسته شد؛ در این میان قدرت دیگری به نام قدرت نرم برجسته شد. حال با توجه به فرهنگ غنی، سنت‌ها، تاریخ، اعتقاد دینی و آموزه‌های قرآنی، باید از ابزار فضای مجازی در این جنگ استفاده کنیم و فرهنگ غنی خودمان را که برگرفته از مبانی دینی و قرآنی است، در سایر کشور‌های اسلامی جا بیندازیم و معرفی کنیم.

واعظی با بیان اینکه تحقق این هدف با موضوع رسانه‌های دیجیتال ارتباط نزدیک دارد، ادامه داد: باید در موضوع محتوای فرهنگی و استفاده از آنها بیشتر کار کنیم، چراکه یکی از ثمرات آن تعمیق اندیشه‌ها و پر رنگ کردن آن وهمچنین ثابت‌کردن فرهنگ است که خود این موضوع باعث تقویت نظام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم در رابطه با فضای مجازی بحث کنیم، اما مزایای آن را مورد توجه قرار ندهیم، اظهار کرد: متأسفانه در کشور مزایای فضای مجازی کمتر مورد توجه قرار گرفته و معایب آن خیلی پررنگ دیده شده است. درست است که فضای مجازی آسیب‌هایی هم دارد، اما باید تلاش کنیم این آسیب‌ها کاهش پیدا کند و از فرصت این فضا برای اهداف بلند نظام استفاده کنیم. چراکه هرچه بیشتر به محتوای فرهنگی و دینی خودمان در فضای مجازی بپردازیم، قدرت نرم نظام را افزایش داده‌ایم.

رییس دفتر رییس جمهور اضافه کرد: نکته بعدی مسئله جنگ اقتصادی است. دشمن تلاش کرده است که سخت‌ترین تحریم‌ها را بر ایران تحمیل کند و در مقابل، ما هم بنای مقاومت فعال داریم. معنی مقاومت فعال این است که از همه ابزار‌ها برای ناامیدی و خنثی کردن اقدامات دشمن استفاده کنیم. قطعاً یکی از عرصه‌ها و ابزار‌ها در این رابطه، فضای مجازی است که اجازه می‌دهد اقتصاد ایران را تقویت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز می‌توانیم در حوزه دیجیتال پیشتاز باشیم تا از اقتصاد دیجیتال هم بهره ببریم، گفت: این اقتصاد یک میانبر است که به ما کمک می‌کند بسیاری از مسایل اقتصادی‌مان را حل کنیم. ما اگر به اقتصاد دیجیتال باور داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم و به خودکفایی برسیم. در بسیاری از کشور‌ها این موضوع کارایی خودش را نشان داده و این رخدادی است که همه بخش‌ها باید باور کنند تا به این سمت برویم.

واعظی با بیان اینکه دولت و شورای عالی فضای مجازی بستر خوبی را برای ورود به این عرصه ایجاد کرده‌اند، گفت: در کشور ما هر کار نویی ابتدایش سخت است، ولی اگر بر هدفمان استمرار داشته باشیم، قطعاً راه باز خواهد شد. شخص رییس جمهور و اعضای دولت بر این باور هستند که جایگاه و نقش اقتصاد دیجیتال در کشور ارتقا پیدا کند. البته بخشی از این موضوع به مجلس مرتبط است و دولت هم باید فضا و بستر آن را فراهم کند. همچنین وزارت‌خانه‌ها هم باید در این رابطه فعال شوند.

رییس دفتر رییس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه یکی از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم آماده کردن فضا بود تا از فضای مجازی بهترین بهره را ببرد. اقدامات مختلفی در بخش‌های گوناگون انجام شد؛ این اقدامات باعش شد تا ما امروز در کشور حدود هفتاد هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری داشته باشیم که یک سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ است. همچنین ما بیش از هزار شهرمان به اینترنت متصل است و حدود ۹۰ درصد خانوار‌های ما به اینترنت متصل هستند و رشد در بخش‌های مختلف بسیار خوب بوده است.

واعظی تأکید کرد: تازمانی که این زیرساخت‌ها اماده نمی‌شد، نمی‌توانستیم منتظر محتوای خوب باشیم، اما امروز زیرساخت‌های دولت از نظر فنی آماده است، اما ضعف ما در خدمات و تولید محتواست. خوشبختانه باتوجه به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد رشد خدمات هستیم. مزایای این بخش این است که سرمایه کم می‌خواهد و می‌تواند یک تحول به‌وجود بیاورد. در چنین شرایطی به مسئله کسب و کار در حوزه فرهنگ هم بیشتر نیاز داریم.

وی با بیان اینکه امروز کشور از نظر محتوای دینی بسیار غنی است، تصریح کرد: در دنیا کسی که محتوا و داده دارد، یعنی ثروت دارد. در بسیاری از کشور‌ها از ارتباطات معمول بین مردم به عنوان دیتا برای خلق ثروت استفاده می‌کنند. ما عملاً در بخش فرهنگی محتوای بسیار غنی داریم، ولی از این محتوای غنی نمی‌توانیم چندان استفاده کنیم. امروز در قم و در کتابخانه‌های آن ثروتی انباشته داریم که از آن خوب استفاده نمی‌کنیم. اگر بتوانیم روشمان را کمی تغییر دهیم و به بخش خصوصی اعتماد کنیم، می‌توانیم یک شکوفایی در کار فرهنگی و کسب و کار‌های این حوزه شاهد باشیم.

رییس دفتر رییس جمهور اضافه کرد: بااین کار از خود فرهنگ و اقتصاد فرهنگ برای توسعه فرهنگ درآمد‌زایی خواهیم کرد. از طرف دیگر امروز که به دنبال اشتغال هستیم، اگر نهضتی در این عرصه ایجاد شود، می‌توانیم اشتغال گسترده‌ای را در سراسر کشور به‌وجود بیاوریم تا محتوای موجود در دسترس همگان قرار گیرد. این موارد باعث انسجام اعتقادات و فرهنگ ما خواهد شد. برای این کار باید فرهنگ‌سازی کنیم، مهارت‌ها را بالا ببریم، شرکت‌های خصوصی خودشان معرف خودشان شوند و از سوی دولت و وزارت ارشاد تقویت شده تا این کار عمومیت پیدا کند.

واعظی در پایان با بیان اینکه معمولاً در کشورمان حقوق تولیدکنندگان محتوا را رعایت نمی‌کنیم، گفت: این در صورتی است که اگر تولید محتوا نباشد، سایر بخش‌هایی که زیر ساخت ایجاد کرده‌اند، بی‌اثر خواهند بود؛ لذا باید تولید‌کنندگان محتوای فرهنگی و دینی تقویت و حمایت شوند تا نهضتی در این حوزه اتفاق بیفتد و روی این زمینه به درستی کار کنیم.

به گزارش ایکنا؛ یازدهمین جشنواره در هفت بخش موضوعی، حکمرانی و مدیریت در فضای مجازی، امید و نشاط اجتماعی، خانواده و فرهنک زندگی، مسجد و مناسک دینی، اقوام و فرهنگ ملی و محلی، انقلاب اسلامی و مقاومت کسب وکار‌های نوپا پذیرای ١٥٠١ اثر در قالب‌های مختلف رسانه‌های دیجیتال شامل پایگاه‌های اینترنتی، نرم‌افزار‌های تلفن همراه، بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزار‌های رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی، هنر‌های دیجیتال و ایده برگزار شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته