آذری جهرمی: شبکه ملی ارتباطات به معنای فیلترینگ نیست


آذری جهرمی: شبکه ملی ارتباطات به معنای فیلترینگ نیست

وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه ملی ارتباطات در کشور توضیحاتی ارائه کرد و گفت: شبکه ملی ارتباطات به معنای فیلترینگ نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدجواد آذری جهرمی دقایقی پیش در نشست شورای اداری استان مرکزی با اشاره به وضعیت فناوری اطلاعات در استان اظهار داشت: حوزه ICT در استان مرکزی از سال گذشته با پیگیری طرح‌های ابلاغی، عملکرد موفقی داشته بطوری که این بخش در استان با صرف 172 میلیاردتومان اعتبار با رشد شاخص 2 تا 3 مرتبه همراه بود، به‌صورتی که درحال حاضر دوم تا سوم فناوری اطلاعات کشور است.

وی افزود: هدف اصلی حضور ما در این استان بررسی معضلات است و باید به بخش‌های قابل کار بپردازیم به طوری که برخی از معضلات به‌صورت واضح مشخص بودند که نیازمند رسیدگی جدی هستند، در تقسیمات شکل گرفته کشور در حوزه جاده‌های مواصلاتی بخش‌هایی شامل پوشش‌دهی نشده بودند که تلاش می‌کنیم در سه ماهه آینده این معضلات برطرف شوند.

آذری جهرمی عنوان کرد: عملکرد تلفن ثابت عقب‌گرد داشته که در تلاشیم این عملکرد را برطرف کنیم و توجیهی ندارد که در منطقه‌ای که بالای 4 هزار نفر ساکن شده‌اند با بیان اینکه "به نفع من نیست" مخابرات خدمات‌رسانی نکند که باید بررسی شود، از سویی توسعه تلفن ثابت و فیبر نوری در استان مرکزی و شهرک‌ها از دیگر اقدامات ما خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: هزینه‌ای که برای توسعه فیبر نوری در منطقه انتهای هپکو پرداخت شده شامل تخفیف 50 درصدی می‌شود و برای سایر شهرک‌های صنعتی نیز مساعدت‌های لازم باید اعمال شود، در منطقه شهرک امیرکبیر مردم با مجوز شهرداری ساکن شده‌اند واین کاستی و خلل و نبود شبکه تلفن ثابت ناراحت کننده است که باید مورد رسیدگی واقع شود.

آذری جهرمی با اشاره به هوشمندسازی مدارس در کشور گفت: مدارس کپری به واسطه هوشمندسازی مورد بررسی قرار گرفته این درحالی است که 106 هزار مدرسه در کشور است و در 5 استان نیز 176 مدرسه کپری وجود داشت که این تعداد مابقی مدارس را زیر سئوال برد، حال اینکه در چند شهرک 4 هزار نفری تلفن ثابت و شبکه خدماتی با خلل مواجه شود مابقی عملکرد مخابرات را نیز زیرسوال خواهد برد.

وی ادامه داد: در مهر ماه نیز سفری به استان مرکزی خواهیم داشت زیرا توسعه شبکه فیبری به همکاری همگانی احتیاج دارد و انتظار داریم تمامی دستگاه‌ها اعم از شهرداری مساعدت گنند تا پروژه‌های مخابراتی با سرعت پیش برود.

آذری جهرمی عنوان کرد: برقراری ارتباط لازمه توسعه است اما انقلاب صنعتی چهارم ظرف 10 سال آینده به بلوغ می‌رسد و بر مبنای فناوری اطلاعات است.

وی بیان کرد: نشانه‌های بروز انقلاب صنعتی مبنی بر فناوری اطلاعات بروز یافته و حتی در کشور ما نیز این روند ترویج یافته و برای مثال می‌توانیم به برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی به‌صورت استارتاپ، شبکه اسنپ و سایر این خدمات اشاره داشته باشیم، ارزش این شرکت‌ها درحال رسیدن به بالای هزار میلیاردتومان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: امروزه شبکه بانکی ما ارتباط تنگاتنگی با فناوری ارتباطا پیدا کرده، پرداخت الکترونیکی درحال اجرا است اما وزارت ارتباطات وظایف بانک مرکزی را در این زمینه بر عهده ندارد بلکه وظیفه هر واحدی در این فضا بر عهده خود مجموعه است و حتی اگر جرمی نیز رخ دهد برعهده وزارتخانه نیست بلکه وظیفه ما تسهیل زیرساخت و فراهم‌سازی مسیر است.

وی بیان کرد: هیچ دستگاهی به تنهایی موفق به ساخت فرهنگ نمی‌شود، اینکه شبکه ملی ارتباطات مهم‌ترین زیرساخت ارتباطی آینده ما تلقی می‌شود باید به آن توجه داشت.

آذری جهرمی افزود: شبکه ملی ارتباطات به معنای فیلترینگ نیست بلکه زیرساخت اقتصاد آینده است اما در این زمینه تنها وزارت ارتباطات نقش ندارد بلکه هر دستگاهی موظف به انجام وظایف خود است، بنابراین مقررات‌گذاری و توانمندسازی باید در کنار یکدیگر باشند تا منجر به نتیجه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: امروزه در تمامی کشورها در عرصه پخش شایعات قانون و مقررات دارند، در این زمینه وزارت ارتباطات به تنهایی نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد، نقطه بزرگی و عظمت جمهوری اسلامی در آینده اقتصاد دیجیتال خواهد بود زیرا جوهره وجودی این عرصه مغز جوانان است که قابل تحریم و مصادره نیست و خوشبختانه این جوشش در جوانان کشور وجود دارد که باید نمایان شود.

وی خاطرنشان کرد: از پیشرفت تکنولوژی ترسی نداریم و خواهشمندیم فعالان این عرصه کار خود را پیش ببرند، استارتاپ یعنی نوآوری و کنارگذاشتن مشکلات، در این زمینه مقاومت‌هایی وجود دارد و در نظام‌های دولتی و وابسته به حاکمیت علاقه به نگهداری مردم در پشت در اتاق‌ها وجود دارد که این مجامع دربرابر دولت الکترونیک مقاومت می‌کند اما باید این مقاوت‌ها را پس بزنیم و با شتاب پیش‌برویم.

وی ادامه داد: اینکه بر پارک اقتصاد دیجیتال تاکید داریم نیازمند فرهنگسازی است، استارتاپ‌ها به امید دولت نباشند بلکه در این زمینه باید خلاقیت خود را جا بیاندازند تا موفق باشند و نهاد تحلیل گر خود استارتاپ‌ها هستند و در این زمینه تنها نهاد قانونی بر عهده دولت است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: سیاست‌گذاری در تغییر سیاست هوشمند نیازمند فرهنگسازی است که بخش عمده‌ ان برعهده استارتاپ‌ها گمارده شده است، جوانان استان مرکزی توانمندی قابل توجهی دارند و ما به این ظرفیت واقف هستیم و باید بر اساس این فرهنگ روی استان مرکزی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای داشته باشیم، همچنین این استان از راه‌های اصلی و فرعی مهمی برخوردار است که باید نسبت به ساماندهی آنها در راستای افزایش ارتباطات اقدام کنیم.

آذری جهرمی با اشاره به موضوع ریجستری تلفن های همراه گفت: ریجستری ثابت کرد اگر بخواهیم می‌توانیم از قاچاق جلوگیری کنیم و مواردی که پیش می‌آید برای افرادی است که نمی‌خواهند با آن مقابله کنند، واردکنندگان باید توسعه یابند و در این زمینه پیشنهاد می‌دهیم تعاونی صنفی که در استان مرکزی ایجاد شده تعیین ظرفیت شود و در راستای توسعه یابی آن درصورت امکان و وجود ظرفیت کافی شخصا حمایت می‌کنم.

وی عنوان کرد: مسئله سلب امتیاز سیمکارت و لغو ریجستری پیگیری می شود، در حوزه بازی‌های آنلاین نیز رسیدگی‌های لازم اعمال می‌شود اما تعارض فیلتر و غیر فیلتر در این زمینه وجود دارد که در برخی از موارد خارج از کنترل است، همچنین اینکه مخابرات در مناطقی که سوددهی ندارند آنگونه که باید خدمات ارائه نمی‌دهد پذیرفته نیست در این صورت باید در مناطقی که سوددهی بالایی دارند عملکردی متفاوت داشته باشند.

وی افزود: مدیری که از سواد دیجیتالی برخوردار نباشد محکوم به شکست است و در این زمینه خصوصی یا دولتی بودن شرکت تفاوتی ندارد بلکه مجموعه‌ای موفق است که بتواند خود را با شرایط دیجیتال وقف دهد، در مقایسه وضعیت کنونی ناجا با سال 77 می‌توانیم دریابیم که با استفاده از تکنولوژی ساماندهی مطلوبی در فعالیت خود داشته است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: کشور از ظرفیت‌های مطلوبی برخوردار است که با مدیریت منابع و افزایش بهره‌بری شاهد پیشرفت آن هستیم، ارتقاء سطح تکنولوژی در حوزه افزایش امنیت نیز دخیل است که نباید از این مسئله به آسانی بگذریم.

آذری جهرمی اضافه کرد: مقررات گذاری سیستم‌های ابری که دولت استفاده نمی‌کند با توجه به روند پیشروی بلوغ تکنولوژی، سازمانی که از این روند استفاده نمی‌کند باید بدانید که جز رانت از چیز دیگری پیروی نمی‌کند زیرا هم ظرفیت و هم زمینه تکنولوژی بهتر وجود دارد و در این ظرایط لزومی ندارد که هر ارگان برای خود یک اوپراتور تشکیل دهد.

وی عنوان کرد: منظور از دفاتر پیشخوانی که در دولت به‌عنوان موانع اجرای برخی طرح‌ها مطرح شد دفاترپیشخوان خدمات‌رسان نیستند بلکه برخی از دستگاه‌ها برای خدمات خود دفتر پیشخوان زده‌اند که در دولت ممنوع شده اما علی‌رغم اعمال ممنوعیت این مسئله هنوز هم فعالیت دارند که معمولا این دفاتر به اقوام سران ادارات سپرده و پول آن را از مردم می‌گیرند و تعدد دفاتر الکترونیکی مانع از سودآوری اقتصادی آنها می‌شود زیرا همه خدمت باید در یک میز ارائه شوند و اینکه هر دستگاه یک دفتر خدماتی داشته باشد جز دست کردن در جیب مردم چیزی نیست و باری بر روی خدمات ارائه شده به مردم است.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: یکی از مراکز داده خوب در انتخابات در استان مرکزی وجود داشت که کارایی بالایی نیز نداشت که اکنون به یک مرتبه ملی مبدل شده، اینکه بگوییم تجهیزات را برداشته وبرده‌اند صحیح نیست بلکه این تجهیزات برای استفاده در یک مرتبه ملی بکار گرفته می‌شود با این حال نگاه ما به افزایش سرمایه استان و کاربری شدن مراکز داده استان است و نگوییم که تجهیزات را برده‌اند، اگر جایی وجود دارد که این تجهیزات در سطح بالاتری مورد استفاده واقع شود اعلام شود تا رسیدگی کنیم.

وی افزود: درخصوص مراکز گردشگری استان مرکزی سعی بر این است که مساعدت‌های لازم به انجام برسد تا بتوانیم شبکه ارتباطی را در این مراکز فعال سازیم، درخصوص ارائه آدرس و اطلاعات مخاطبان به دستگاه‌های خدماتی اعم از پلیس، اورژانس و غیره نیز پیگیری‌های لازم را به انجام می‌رسانیم، همچنین معضلات شهر جدید امیرکبیر نیز مورد بررسی واقع می‌شود تا مشکلات خدمات‌رسانی در این زمینه نیز هرچه سریعتر مرتفع شوند.

آذری جهرمی ادامه داد: در دولت دوازدهم خدمات به شرکت‌های ثالث ارائه نشده و تنها به اوپراتورها این خدمات را دریافت می‌کنند تا ارائه دهند و معتقدیم این روند از استراتژی صحیحی پیروی نمی‌کرد، تبدیل شبکه ارتباطی روستایی با رعایت دو شرط قیمت و کیفیت انجام شده است، همچنین در مهرماه به منظور کنترل پروژه‌ها و حضور در مناطقی که امروز فرصت نشد به آنها سفری دشاته باشیم به استان مرکزی سفری خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی