خروج مرغ زنده از خراسان شمالی ممنوع شد


خروج مرغ زنده از خراسان شمالی ممنوع شد

به گزارش ایرنا، سیدمحمدمهدی احمدی روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: برای تامین نیاز استان به گوشت مرغ، خروج مرغ زنده از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع و متوقف است.

وی در ادامه افزود: با توجه به افزایش قیمت دام و شرایط خوب برای پرورش و نگهداری آن، امسال اقبال به دامپروری افزایش یافته و بر این اساس جمعیت دامی در این استان بالا رفته است.

احمدی گفت: سرشماری از جمعیت دامی امسال انجام نشده است اما مشاهدات نشان می دهد که جمعیت دام استان افزایش یافته است.

وی در بخش دیگر سخنان خود در باره اقدامات انجام شده این اداره کل در روز عید قربان گفت: تمهدیدات برای خدمات رسانی به مردم در زمینه کشتار دام در روز عیدقربان، پیش از این عید برنامه ریزی شده بود و بر این اساس، ۶۱ گروه دامپزشکی استان شامل ۳۰ گروه سیار و ۳۱ گروه ثابت سازماندهی شده و ۲۶ نفر دامپزشک، ۶۲ نفر بازرس بهداشتی و ۱۷ نفر ناظر شرعی نسبت به خدمات رسانی در شهرستان های مختلف اقدام کردند.

وی گفت: در روز عیدقربان حدود چهار هزار راس دام قبل از کشتار بازرسی شدند، و دامپزشکی بر سلامت دام یکهزار و ۴۳۰ راس دام حین و بعد از کشتار نظارت کرد و در نتیجه این بازرسی ها، چهار لاشه ضبط و ۱۳۴ لاشه اصلاح شد.

احمدی با اشاره به اینکه شمار بازرسی های ما بر سلامت دام قبل از کشتار نسبت به سال قبل ۳۹ درصد و بازرسی لاشه ها ۴۰ درصد نسبت به عیدقربان سال گذشته کاهش یافته است اظهار داشت: به نظر می رسد علت کاهش میزان دام کشتار شده، گرانی ها و کاهش توان مالی مردم برای تامین دام است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه تلاش ما سوق دادن کشتار دام قربانی به کشتارگاه ها است گفت: کشتار دام در معابر عمومی هنوز مشاهده می شود، البته مردم نسبت به تبعات کشتار دام در معابر آگاه تر شده اند و امسال اقبال به کشتار دام در کشتارگاه بیشتر بود.

وی تصریح کرد: روز عیدقربان سال گذشته ۱۰ راس دام سنگین، ۸۶ راس دام سبک در کشتارگاه بجنورد کشتار شد و روز عیدقربان امسال، ۱۲ راس دام سنگین، ۹۵ راس دام سبک در این کشتارگاه ذبح شده است.

کمبود اعتبار طرح بروسلوز را ناتمام گذاشت

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره اجرای طرح پایش بیماری بروسلوز به صورت پایلوت در شهرستان فاروج گفت: این طرح سال گذشته در این شهرستان پیگیری شد اما به علت مشکلات اعتباری، ناتمام ماند و بخشی از آن اجرایی نشد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح شماری از دام آلوده شناسایی و حذف شد که بابت این امر، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال بدهکار هستیم افزود: قرار بود ۱۸ میلیارد ریال به این طرح تزریق شود که درخواست ما این بود که سه میلیارد ریال از این رقم برای اجرای طرح و ۱۵ میلیارد ریال هم برای جبران خسارت ها و به عنوان غرامت به صورت شناور منظور شود.

احمدی در باره اثر تحریم ها بر تامین داروی مورد نیاز دامداران گفت: به یقین افزایش قیمت ها در این باره موثر بوده است اما سازمان دامپزشکی، تاکنون داروهای مورد نیاز را تامین کرده است و اکنون در استان کمبود دارو و کمبود واکسن در استان نداریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات، استقبال نکردن دامداران از طرح مایه کوبی دام علیه بیماری تب برفکی، به علت بهادار بودن آن است خاطرنشان کرد: در این زمینه درخواست و پیشنهاد ما این است که تعاونی های گاوداران و دامداران در این باره وارد عرصه سرمایه گذاری شوند.

خراسان شمالی از قطب های دامپروری کشور است و در آن بیش از دو میلیون راس دام سبک نگهداری می شود.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد